REKLAMA
TYLKO U NAS

CPK nie dla nich? Polscy budowlańcy wciąż czują się dyskryminowani

2025-07-28 06:36
publikacja
2025-07-28 06:36

Centralny Port Komunikacyjny zapewnia, że stawia na polskie firmy, te jednak krytykują przygotowane przez niego specyfikacje przetargowe, obawiając się marginalizacji i sprowadzenia do roli wykonawców poleceń światowych gigantów - informuje w poniedziałkowym wydaniu „Puls Biznesu”.

CPK nie dla nich? Polscy budowlańcy wciąż czują się dyskryminowani
CPK nie dla nich? Polscy budowlańcy wciąż czują się dyskryminowani
/ CPK

„PB” przypomniał, że według zapewnień CPK spółka jest otwarta na oferty polskich firm i będą one w gronie kluczowych wykonawców lotniska w Baranowie.

Niedawno jednak specjaliści od nadzoru inwestycyjnego krytycznie ocenili zapisy specyfikacji przetargowej na inżyniera kontraktu, uznając, że pozwalają one na wygraną tylko światowym gigantom, a krajowe firmy sprowadzają do roli podwykonawców. Nie milkną też krytyczne głosy dotyczące postępowania na terminal pasażerski - wskazała gazeta.

Dziennik przypomniał, że pierwotnie zapisy specyfikacji przetargowej oprotestowali wykonawcy, więc CPK złagodził wiele wymagań. Wciąż jednak trwa spór dotyczący ograniczenia przez CPK tylko do pięciu liczby podmiotów, które będą dopuszczone do dialogu oraz oceny obiektów referencyjnych.

„Doceniamy to, że CPK zmienił specyfikację przetargową i złagodził wymagania dotyczące przychodów, które muszą osiągać członkowie konsorcjum, oraz wartość obiektów referencyjnych, którymi muszą wykazać się wykonawcy. Mimo to nie wierzymy w zapewnienia przedstawicieli CPK, że faktycznie są otwarci na współpracę z polskimi firmami. Uważamy, że polskie firmy dyskryminuje ograniczenie do pięciu liczby podmiotów, które będą dopuszczone do dialogu” – stwierdził cytowany przez „PB” prezes Mirbudu Jerzy Mirgos.

Dziennik zaznaczył, że zastrzeżeń polskich firm nie podzieliła Krajowa Izba Odwoławcza, ale wciąż liczą one, że uda się zmienić warunki przetargu i dopuścić większą liczbę uczestników przed 29 sierpnia, kiedy upływa termin składania ofert. (PAP)

gkc/ js/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (12)

dodaj komentarz
nrg
Niestety, ale u nas nie ma kultury przynależności do kraju bo nie mamy rodzimych spółek budowlanych.
Niemcy na pierwszym miejscu stawiają swoje firmy, a jak nie ma opłacalności lub jest brak mocy przerobowych to dopuszczają kogoś z zewnątrz. Tak działa cały sektor.
Korea Płd - budowała w Polsce LG Chem. Ze swojego kraju przywozili
Niestety, ale u nas nie ma kultury przynależności do kraju bo nie mamy rodzimych spółek budowlanych.
Niemcy na pierwszym miejscu stawiają swoje firmy, a jak nie ma opłacalności lub jest brak mocy przerobowych to dopuszczają kogoś z zewnątrz. Tak działa cały sektor.
Korea Płd - budowała w Polsce LG Chem. Ze swojego kraju przywozili pracowników, firmy niespecjalistyczne , które mogły być zastąpione naszymi , ale jednak tak się nie stało i co najlepsze - uwaga - przywozili z Korei cały towar, od kabli po stal.

Nie twierdzę żeby stać się zamkniętym nacjonalistą, ale na takim projekcie jak CPK na pewno polska gospodarka byłaby wydajniejsza gdyby jednak podatek został zapłacony u nas, bo jak weźmie obcy kapitał to tu wiele nie zostawi.
estepan
Bo u nas nie ma żadnej rodzimej firmy mogącej robić duże projekty infrastrukturalne.

A nie ma, bo zamiast inwestować w rozwój, podstawową inwestycją polskiego Janusz-Bud jak już trochę kasy wpadnie jest Audi Q8 w lizingu dla prezesa.
klimaciarz
Przecież Polska jest, kawałek po kawałku, od 89-tego oddawana w ręce światowych gigantów i korpo. Jak można być zdziwionym, jeżeli ten proces trwa ponad trzy dekady? Ile "zarobili" polscy budowlańcy, na budowie dróg oraz autostrad, na Euro 2012?
prawnuk
? rozumiem, że chętnie byś płacił za lot samolotem do Paryża na poziomie 7000 zł, bo pewnie tyle by kosztował, gdyby nie było konkurencji. Leciałem w zeszłym wieku za 3800 zł.

Niestety wolę sprawne zarządzanie - niż kompletną bylejakość.
Swoją drogą kto rządził w PZU za PiSu - bo szefem był niemiec, który zrezygnował z
? rozumiem, że chętnie byś płacił za lot samolotem do Paryża na poziomie 7000 zł, bo pewnie tyle by kosztował, gdyby nie było konkurencji. Leciałem w zeszłym wieku za 3800 zł.

Niestety wolę sprawne zarządzanie - niż kompletną bylejakość.
Swoją drogą kto rządził w PZU za PiSu - bo szefem był niemiec, który zrezygnował z polskiego obywatelstwa. Nie ma powrotu do obywatelstwa po rezygnacji. A szef PZU to musi być Polak.
Tak to Duda z Morawieckiem byli antyniemieccy
-zbyszek1
Dzisiaj prawdopodobnie firmy nauczone doświadczeniem z lat minionych już nie będą zaniżać cen ofertowych w składanych ofertach, jak to było w przeszłości.
braveman1
Żeby nie było tak jak z budową autostrad przed mistrzostwami Euro 2012, a mianowicie wybudowanie 1 kilometra drogi było 3 razy droższe niż w Niemczech, główni wykonawcy brali gigantyczne pieniądze, a podwykonawcy którzy fizycznie to budowali bankrutowali, bo nie mieli płacone.
peluquero
i transfer kapitału za granice :)
-zbyszek1
Kłamiesz. Niemcy nie budowali autostrad, bo już mieli zbudowane, nie było do czego porównywać. Chamska, prymitywna propaganda.
prawnuk odpowiada (usunięty)
i gazowce nie są polskie.

Ale A4 budowali głównie Polacy.
Tyle, że w budowie wielkiej hali - nie mamy doświadczeń.
W cargo też - o czym świadczy reakcja na pomoc Niemców w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu. Taki port byłby ewenementem na skalę światową, i w 5-8 lat doprowadził do zamknięcia s3 od Świnoujcia do
i gazowce nie są polskie.

Ale A4 budowali głównie Polacy.
Tyle, że w budowie wielkiej hali - nie mamy doświadczeń.
W cargo też - o czym świadczy reakcja na pomoc Niemców w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu. Taki port byłby ewenementem na skalę światową, i w 5-8 lat doprowadził do zamknięcia s3 od Świnoujcia do Goleniowa.
Jechałoby tam 10 ciężarówek na MINUTĘ
hegvallah odpowiada -zbyszek1
Taa a STRABAG baranie w całej europie również w Polsce rozwija asfalt

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki