REKLAMA
WAKACJE NA GIEŁDZIE

Od seicento i matiza do octavii i corolli. Te modele królują w Polsce od 2001 r.

Marcin Kaźmierczak2023-08-31 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2023-08-31 06:00

Ostatnie lata przyzwyczaiły do dominacji w polskich salonach samochodowych skody octavii i toyoty corolli. Na początku XXI w. w Polsce królami szos były jednak zupełnie inne modele, a o rozpychających się w salonach crossoverach i SUV-ach nikt nawet nie myślał.

Auta z Polski i długo nic

Wsiądźmy zatem do wehikułu czasu i przenieśmy się do przełomu XX i XXI w., który to stał pod znakiem dominacji fiata seicento. Tamte lata w polskich salonach charakteryzowały się zresztą jedną zasadą – najczęściej rejestrowano modele wytwarzane w Polsce. Dominowały zatem fiaty (cinquecento, seicento i punto) wyjeżdżające z Tych oraz południowokoreańskie daewoo (lanos i matiz) produkowane na warszawskim Żeraniu, a więc modele, a nawet marki, które zniknęły już z rynku.

Liczba rejestracji nowych aut wahała się wówczas od 310 tys. w 2002 r. po rekordowe 640 tys. pojazdów w 1999 r.

Przywiązanie do marek i modeli produkowanych przez zagraniczne koncerny nad Wisłą nie brało się jednak wyłącznie z lokalnych pobudek. Polacy nie mieli po prostu większego wyboru na rynku nowych aut. Świadczą o tym także wysokie liczby rejestracji najpopularniejszych modeli i ich wysoki udział w rynku nowych aut w Polsce.

Dla przykładu, w 2001 r. najpopularniejszy fiat seicento rejestrowany był 40,5 tys. razy, a rok później w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów dopisano kolejne blisko 30 tys. sztuk tego modelu.

Najpopularniejsze nowe auta osobowe w Polsce w XXI w.

Rok Model i liczba rejestracji Model i liczba rejestracji Model i liczba rejestracji
2001 fiat seicento – 40 515 skoda fabia – 24 379 daewoo matiz – 19 225
2002 fiat seicento – 29 268 skoda fabia – 26 241 fiat punto – 12 024
2003 skoda fabia – 31 418 fiat seicento – 28 158 fiat punto – 13 189
2004 fiat panda – 31 074 skoda fabia – 26 411 toyota yaris – 12 100
2005 skoda fabia – 16 789 fiat panda – 16 239 opel astra – 10 665
2006 skoda fabia – 16 437 opel astra – 14 573 fiat panda – 13 019
2007 skoda fabia – 17 017 skoda octavia – 12 477 toyota yaris – 11 754
2008 skoda fabia – 14 717 skoda octavia – 14 357 toyota yaris – 12 335
2009 skoda octavia – 18 918 skoda fabia – 13 980 fiat punto – 10 841
2010 skoda octavia – 18 335 skoda fabia – 12 706 opel astra – 11 635
2011 skoda octavia – 16 042 skoda fabia – 11 258 opel astra – 11 148
2012 skoda octavia – 15 639 skoda fabia – 9743 Opel astra – 8997
2013 skoda octavia – 11 463 skoda fabia – 10 812 ford focus – 8024
2014 skoda octavia – 13 988 skoda fabia – 9642 ford focus – 9323
2015 skoda octavia – 14 199 volkswagen golf – 13 869 skoda fabia – 12 388
2016 skoda octavia – 16 965 skoda fabia – 15 072 opel astra – 14 819
2017 skoda fabia 18 979 skoda octavia – 18 775 opel astra – 15 859
2018 skoda octavia – 21 125 skoda fabia – 19 679 opel astra – 15 282
2019 skoda octavia – 20 375 toyota corolla – 19 699 skoda fabia – 17 096
2020 skoda octavia – 18 688 toyota corolla – 17 508 toyota yaris – 15 378
2021 toyota corolla – 22 095 toyota yaris – 14 479 skoda octavia – 13 116
2022 toyota corolla – 21 371 toyota yaris – 12 478 kia sportage – 11 176

Źródło: Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców

Próg 30 tys. zarejestrowanych egzemplarzy przekroczony został jeszcze w 2003 r. (skoda fabia) oraz 2004 r. (fiat punto). Wówczas jednak, w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej, swój rozkwit zaczął przeżywać import używanych aut do naszego kraju.

Szesnaście lat Skody

W kolejnych latach, aż do 2018 r., ani razu żadnemu modelowi nie udało się przekroczyć progu 20 tys. zarejestrowanych nowych egzemplarzy. Pierwsze dwie dekady XXI w. to także inna seria – dominacji Skody. Od 2005 r. do 2008 r. najczęściej rejestrowano mniejszą fabię, a od 2009 do 2020 r., z przerwą w 2017 r. (najpopularniejsza była fabia), większą skodę octavię.

W tym czasie Skoda często zbierała dublet. Nie zdarzyło się tak jedynie w 2005, 2006 i 2015 r., gdy na drugim miejscu w rankingu popularności plasowały się odpowiednio: fiat panda, produkowany w Gliwicach opel astra oraz volkswagen golf.

Podium w tym czasie oprócz wspomnianych modeli uzupełniały jeszcze: toyota yaris, fiat punto i ford focus.

SUV-y i crossovery wkraczają do salonów

Z ważniejszych wydarzeń na polskim rynku nowych aut w trakcie dwóch pierwszych dekad XXI w. należy dodać pojawienie się trzeciej obecnie najpopularniejszej marki nowych aut – Kii oraz całej gamy crossoverów i SUV-ów.

W 2010 r. w pierwszej dziesiątce znalazło się miejsce dla nissana qashqaia, a dwa lata później dołączyła do niego dacia duster, która triumfy mogła święcić w 2019 r., gdy została najpopularniejszym modelem wśród polskich klientów indywidualnych, z uwagi przede wszystkim na stosunkowo niską cenę.

Wspomniany rok był także najlepszym rokiem dla rynku od 1999 r. Zarejestrowano wówczas ponad 555 tys. nowych aut.

Wracając do crossoverów i SUV-ów, o ile we wspomnianym 2010 r. w czołowej dziesiątce uplasował się jeden model, a w 2012 r. dwa. W 2021 r. było to już pięć modeli (dacia duster, toyota rav4, toyota c-hr, hyundai tucson i kia sportage), a w 2022 r. sześć: dacia duster, toyota rav4, hyundai tucson, toyota yaris cross, toyota c-hr oraz kia sportage, która jako pierwsze auto z nadwoziem SUV znalazła się na podium rankingu popularności.

Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, po pierwszych siedmiu miesiącach 2023 r. można zakładać, że obecny rok będzie jeszcze lepszy dla crossoverów i SUV-ów. W czołowej dziesiątce pod względem liczby rejestracji znajduje się obecnie siedem aut z tym typem nadwozia.

Brak mikrochipów zmienił preferencje Polaków

Trzecia dekada XXI w. to przede wszystkim czas spadków liczby rejestracji. W 2021 r. zarejestrowano bowiem jedynie 446,6 tys. nowych aut, a w 2022 r. 419,7 tys. – najmniej od 2016 r. Ostatnie trzy lata to także przejmowanie dominującej pozycji na rynku przez Toyotę. Od 2021 r. najpopularniejszym modelem pozostaje toyota corolla, która w 2019 r. powróciła na polski rynek, zastępując na powrót toyotę auris.

W każdym z dwóch poprzednich lat liczba rejestracji corolli w Polsce przekraczała 20 tys. sztuk, co od 2004 r. udało się jedynie dwukrotnie skodzie octavii.

Trzeba jednak zauważyć, że liczba rejestracji nowych aut jest mocno skorelowana z ich dostępnością. A z tą, ze względu na wybuch pandemii COVID-19, przestoje w fabrykach, zachwiane łańcuchy dostaw i wreszcie problem z dostępem do półprzewodników, było nie najlepiej. Na odbiór poszczególnych modeli trzeba było czekać od kilku miesięcy do nawet roku. Dość powiedzieć, że w 2021 r. Skoda zakończyła produkcję nowych aut już w połowie października.

Branża łapie oddech

Sytuacja unormowała się w 2023 r., co swoje przełożenie znalazło także w liczbie rejestracji. Pierwsze siedem miesięcy 2023 r. przyniosło bowiem 275 tys. nowych aut zarejestrowanych w CEP, co z kolei oznacza wzrost o 11 proc. względem analogicznego okresu 2022 r.

Który model okaże się najpopularniejszym nowym autem osobowym 2023 r., pokażą najbliższe miesiące. Trudno jednak nie zauważyć, że podobnie jak w poprzednich latach, konkurencji odjechała – głównie za sprawą rejestracji dokonywanych przez firmy – toyota corolla. W analizowanym okresie zarejestrowano nad Wisłą 12,4 tys. nowych egzemplarzy tego modelu – o blisko 1 proc. mniej niż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2022 r.

Druga w zestawieniu toyota yaris była rejestrowana dotąd 9351 razy, a w przypadku trzeciej skody octavii do bazy CEP trafiło 9143 pojazdów.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki