Aż 60 proc. rodzimych firm uważa drogi prąd za główne zagrożenie dla swojej działalności. Ale firmy podobnie postrzegają też rosnące koszty czy nowe podatki - pisze piątkowa "Rzeczpospolita".


"Wysokie ceny surowców i produkowanej z nich energii uderzyły nie tylko w budżety domowe. Kładą się też cieniem na prowadzeniu biznesu" - czytamy w "Rzeczpospolitej".
Według badania Dun&Bradstreet przeprowadzonego w 18 krajach, którego wyniki "Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza, menedżerów najczęściej niepokoi właśnie droga energia.
Reklama"W Polsce bardziej niż w innych krajach, bowiem u nas odsetek wskazujących to zagrożenie sięga 60 proc., podczas gdy światowa średnia to nieco ponad 42 proc. W Europie są jeszcze kraje z 50 proc. wskazań, ale np. już w USA czy Indiach ceny energii spędzają sen z powiek niespełna 30 proc. menedżerów" - wskazuje gazeta.
Jak podkreśla, cytowany przez dziennik, rzecznik Dun&Bradstreet Tomasz Starzyk, "największą obawę przed wzrostem cen energii widać u przedsiębiorców średniej wielkości". "To aż 72 proc. firm z rocznym przychodem od 5 do 50 mln zł i blisko 70 proc. firm zatrudniających od 50 do 250 pracowników. Największe firmy reagują spokojniej" – mówi Starzyk. W ujęciu branżowym najbardziej drogiej energii boją się: gastronomia, produkcja, transport i handel. Z perspektywy wydawcy największym problemem jest koszt papieru. Choć jego ceny na giełdach spadają, to wyceny druku są nadal wysokie.

Bezpieczny kredyt 2% - najważniejsze fakty
Na czym polega? Kto może skorzystać? Ile kredytu można dostać? Co z wkładem własnym? Czy dopłaty można stracić? Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
Poza drogim prądem biznes za poważne ryzyko uznaje też nowe podatki, biurokrację, rosnące koszty działalności czy słabnący popyt. Sektor handlowy także mocno to odczuwa.
aop/ mmu/