REKLAMA

Lasek: Przed otwarciem CPK musimy zbudować szybką kolej

2024-06-07 07:55
publikacja
2024-06-07 07:55

Przed otwarciem lotniska w Baranowie musimy zbudować szybką kolej między Warszawą a Łodzią oraz poszerzyć autostradę A2 – powiedział w rozmowie z piątkową "Rzeczpospolitą" pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek.

Lasek: Przed otwarciem CPK musimy zbudować szybką kolej
Lasek: Przed otwarciem CPK musimy zbudować szybką kolej
fot. FORUM / / FORUM

"W czerwcu będzie zakomunikowany plan budowy nowej infrastruktury transportowej będącej uzupełnieniem istniejącego systemu komunikacyjnego Polski. Prace nad programem kolejowo-lotniskowym trwają, a żaden z kluczowych procesów nie został zatrzymany. Zaproponowane rozwiązania projektowe i konstrukcyjne są optymalizowane, bo chcemy mieć ten projekt dobrze przygotowany, zanim przejdziemy do fazy budowy" - mówił Lasek.

Dodał, że "historia zna inwestycje, które nie wyszły, bo były źle przygotowane: pozostały po nich np. dwie wieże w Ostrołęce, stępka promu, przekop prowadzący donikąd czy lotnisko w Radomiu, z którego nikt nie chce latać".

Zwrócił uwagę, że komponent lotniskowy stanowi tak naprawdę około jednej piątej całego projektu. "Urósł on oczywiście do rangi symbolu, ale patrząc na całe przewidywane koszty inwestycji, do których należy zaliczyć również kolej dużych prędkości, tabor dla kolei i rozwiązania drogowe – to samo lotnisko pochłonie 15–20 procent szacowanych kosztów inwestycji. Musimy spojrzeć na tę inwestycję kompleksowo, czyli budujemy kolej tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna, gdzie mamy najbardziej przewidywalne potoki pasażerskie. Gdzie można uzyskać największe skrócenie czasu podróżowania. Pomysł tzw. piasty i szprych jest nietrafiony, na co wskazują m.in. profesorowie z zespołu planowania przestrzennego Polskiej Akademii Nauk" - zaznaczył Maciej Lasek.

Na pytanie gazety, czy budowa lotniska może rozpocząć się w połowie 2025 r., pełnomocnik rządu ds. CPK odpowiedział: "Myślę, że to realny termin". Natomiast na pytanie, kiedy lotnisko w Baranowie byłoby gotowe, Lasek powiedział, że według urealnionego harmonogramu spółki, w drugiej połowie 2032 roku.

Jak zauważa gazeta, oprócz igreka z Warszawy do Łodzi i dalej w stronę Poznania i Wrocławia kluczowa ma być jeszcze linia na Śląsk i przedłużenie do granicy z Czechami. "Jedną z takich linii jest odcinek łączący Centralną Magistralę Kolejową z Ostrawą. Jego przebieg budzi jeszcze duże społeczne emocje, zwłaszcza w rejonie Mikołowa i Palowic, ale pracujemy nad tym, żeby je zmniejszyć. Natomiast patrząc na zaawansowanie prac, to pierwszym elementem KDP, który będzie wykonany, będzie igrek. To zadanie na najbliższy czas. Raczej bardzo mało prawdopodobne, aby budowa pozostałych odcinków ruszyła w tej dekadzie" - powiedział. Dodał, że "mówimy także o pracach na kierunku północnym, czyli dokończeniu Centralnej Magistrali Kolejowej do Trójmiasta". Podkreślił, że dzięki dobrej współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi "udało się wypracować kompromis dla najtrudniejszego odcinka, czyli tego położonego blisko Trójmiasta, gdzie trudno włączyć się w istniejącą sieć". (PAP)

gkc/ pad/ amac/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (30)

dodaj komentarz
mesten
Widzę te miliony 80 letnich emerytów jadących z całej Polski do Baranowa, żeby polecieć na Seszele.
Można sie kłócić z opiniami ale jeżeli ktoś próbuje kłócić sie z liczbami to się tylko ośmiesza. Wystarczy popatrzeć jaka jest struktura wiekowa społeczeństwa i jak będzie wyglądała za 20 lat. Emerttów przybywa 480 tysiecy rocznie,
Widzę te miliony 80 letnich emerytów jadących z całej Polski do Baranowa, żeby polecieć na Seszele.
Można sie kłócić z opiniami ale jeżeli ktoś próbuje kłócić sie z liczbami to się tylko ośmiesza. Wystarczy popatrzeć jaka jest struktura wiekowa społeczeństwa i jak będzie wyglądała za 20 lat. Emerttów przybywa 480 tysiecy rocznie, ludzi pracujacych ubywa o 100 tysięcy rocznie. W efekcie jeden pracujący będzie pracował na kilku emerytów. I niby dla kogo ma być to mega lotnisko i kogo będzie stać na korzystanie zniego i kto bedzie spłacał kredyty na te budowę?
j4oen
Lotnisko to hub przesiadkowy dla ludzi którzy nie wejdą nawet poza kontrolę graniczną, i terminale kargo. A ty chłopie wykop se dołek i się tam połóż. Bo ci się nie opłaca żyć. Niech ci ziemia lekką będzie...
szprotkafinansjery
Dla tej reszty pracujących, żeby jak najszybciej stąd spierniczyć :)
szprotkafinansjery odpowiada j4oen
Tak tak, hub dla Czechów, Słowaków, Słoweńców, dla mieszkańców... Armenii, Gruzji, Azerbejdżanu?
mesten odpowiada j4oen
tak tak kilkanascie miliardów złotych na hub przesiadkowych, czs zwrotu z inwestycji 200 lat, Powodzenia!
maxykaz odpowiada j4oen
tylko nie płacz że rachunek za prąd jest wyższy o kilkadziesiat. Ktos musi to sfinansować. Moze od razu dobrowolnie zgodzisz sie płacic 2-3 razy tyle za prąd bo chcesz CPK
dariusz_baran
Connection flights filozofie..
j4oen odpowiada maxykaz
:D :D :D W PL lotnisko wybuduje prywatny biznes. Były umowy wstępne podpisane. Teraz chyba już nie ważne bo PO zawaliło terminy nic nie robiąc...
maxykaz odpowiada j4oen
buhahahaha tylko juz milliard wsiąkło na projekt.
maxykaz odpowiada j4oen
a kilkaset tysi poszło na ... OŁTARZE. Tak to sie buduje po pisiemu. Pieniążki znikaja , familia głodna i chce więcej :-)))

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki