REKLAMA

Które banki pomogą poszkodowanym w nawałnicach?

2017-08-29 10:53
publikacja
2017-08-29 10:53

Sierpniowe nawałnice spowodowały poważne szkody w północnej i zachodniej części Polski. Wiele gospodarstw musi zmagać się z wyzwaniem odbudowania swojego dobytku. Komisja Nadzoru Finansowego zapytała banki, w jaki sposób wspierają poszkodowanych przez żywioł.

Na łamach Bankier.pl wskazywaliśmy, że po sierpniowych nawałnicach niektóre banki przyjęły specjalne procedury dla kredytobiorców. Pierwszą instytucją był PKO Bank Polski, który zdecydował się dać ofiarom kataklizmu możliwość zawieszenia spłaty zobowiązania na 12 miesięcy. Wprowadzenie uproszczonego sposobu wypłaty odszkodowań zapowiedział także ING Bank Śląski.

fot. / / YAY Foto

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała 29 sierpnia zestawienie planowanych przez banki działań skierowanych do ofiar ostatnich nawałnic. Większość instytucji deklaruje, że wyraziła zgodę na tzw. szybką ścieżkę wypłaty części odszkodowań z tytułu ubezpieczenia nieruchomości.

Przypomnijmy, że w przypadku nieruchomości finansowanych kredytem hipotecznym kredytobiorca dokonuje cesji praw z polisy na bank-kredytodawcę, a ewentualne odszkodowanie trafia do instytucji. W przypadku ofiar żywiołu banki zrzekają się tego uprawnienia i umożliwiają wypłacenie części świadczenia bezpośrednio do rąk klienta.

Rozwiązania przyjęte przez banki na rzecz poszkodowanych w nawałnicach

Bank

Przyjęte rozwiązania

Sposób i termin poinformowania klientów oraz współpracujące zakłady ubezpieczeń

PKO BP i PKO Bank Hipoteczny

W przypadku spółek PKO TU SA i PZU SA Bank uzgodnił wdrożenie szybkiej ścieżki wnioskowania o wypłatę odszkodowania.Bank wyraził zgodę na wypłatę przez te spółki odszkodowań w wys. 5 tys zł na rzecz ubezpieczonych kredytobiorców. Bank wyraził też zgodę na wypłacanie zaliczki na poczet odszkodowań do kwoty 5 tys zł bez konieczności oczekiwania na zgodę Banku. W przypadku pozostałych 16 zakładów ubezpieczeń Bank też wyraził zgodę na samodzielne wypłaty odszkodowań i zaliczek do kwoty 5 tys. zł na rzecz ubezpieczonych. Bank wdrożył też ofertę dla wszystkich kredytobiorców poszkodowanych w nawałnicach obejmującą możliwość zawieszenia spłaty rat kredytu na okres do 12 m-cy.

Bank zawarł porozumienie z PKO TU SA i PZU SA. W przypadku pozostałych zakładów ubezpieczeń Bank wystosował do nich stosowną informację. O możliwości wsparcia poszkodowanych klientów Bank informuje przesyłając komunikaty prasowe oraz przekazując informacje do wszystkich doradców bankowych.

Pekao SA

Bank przy decyzji o wypłacie odszkodowań rozpatruje sprawy indywidualnie uwzględniając sytuację klienta i skalę poniesionych strat. Klienci poszkodowani w przypadku działania siły wyższej są traktowani priorytetowo. Ponadto Bank umożliwia klientom karencję w spłacie kredytów oraz dodatkowe finansowanie na doprowadzenie nieruchomości do stanu używalności.

Aktualnie Zarząd Banku jest w trakcie wdrażania planu udogodnień dla poszkodowanych klientów.

Alior Bank

Działania zostaną skierowane do klientów posiadających kredyt hipoteczny lub pożyczkę gotówkową, spełniające kryterium: miejsce zamieszkania/położenia nieruchomości przypada w województwie kujawsko-pomorskim (powiat: bydgoski, nakielski, sępoleński, tucholski i żniński) lub pomorskim (powiaty: butowski, chojnicki, człuchowski, kartuski, kościerski i lęborski).
Dla klientów posiadających kredyt hipoteczny:
- wypłata odszkodowania przekazywana będzie na rachunek klienta pod warunkiem, iż nie przekracza 15 tys. zł a kredyt obsługiwany jest terminowo (brak zaległości powyżej 30 dni);
- możliwość skorzystania z karencji w spłacie do 12 miesięcy, poprzez zastosowanie ścieżki przyspieszonej dla kwot powyżej 15 tys.zł pod warunkiem złożenia przez klienta wniosku.
Dla klientów posiadających pożyczkę gotówkową:
- możliwość skorzystania z karencji w spłacie do 12 miesięcy pod warunkiem złożenia przez klienta wniosku.
Ww. formy wsparcia będą oferowane klientom do dnia 30.09. br.

Poprzez Infolinię Banku, stronę internetową, wysyłając SMS - dla klientów.
W piśmie nie wskazano sposobu przekazania informacji firmom ubezpieczeniowym, napisano jedynie, że informacja zostanie przekazana.

BOŚ

W celu przyśpieszenia wypłaty odszkodowania Bank określił warunki, dla których zgoda na wypłatę odszkodowania udzielana jest automatycznie bez podejmowania decyzji. Zgoda taka wydawana jest w przypadku braku zaległości w spłacie, jeżeli kwota odszkodowania nie przekracza 10% wartości zabezpieczenia, lub w sytuacji gdy wartość zabezpieczenia po szkodzie przewyższa aktualne należności Banku określone jako 150% kwoty aktualnego zaangażowania. W przypadku istotnej utraty wartości zabezpieczenia lub występowania zaległości w spłacie kredytu, decyzja o sposobie wykorzystania odszkodowania jest uzgadniana z Klientem indywidualnie, tak by zapewnić kontrolę Banku nad odbudowaniem wartości zabezpieczenia, a decyzja w tej sprawie w celu jej przyspieszenia podejmowana jest bez badania zdolności kredytowej Klienta.
w celu przyspieszenia realizacji wypłat świadczeń każda sprawa będzie traktowana przez Bank priorytetowo.

Bank zwrócił się do zakładów ubezpieczeń, z którymi współpracuje o bezzwłoczne rozpatrywanie roszczeń klientów dotkniętych skutkami nawałnic.

Bank przekaże informacje do sieci w zakresie informowania klientów o indywidualnym trybie rozpatrywania spraw klientów w tym zakresie.

BPH

Bank dokonuje analizy każdego zgłoszenia szkody i jeśli ma ona związek z nawałnicami, sprawa jest traktowana priorytetowo.

Decyzja dotycząca odszkodowania, zostanie podjęta oraz przekazana do klientów i zakładów ubezpieczeń, w najkrótszym możliwym terminie.

Pocztowy

Aktualnie obowiązująca w Banku procedura, określająca tryb postępowania w przypadku szkody ubezpieczeniowej, została wzmocniona poprzez nadanie wysokiego priorytetu tym szkodom, które są skutkiem ostatnich nawałnic, a w których ucierpieli klienci Banku Pocztowego.

W najbliższym możliwym czasie i bez zbędnej zwłoki Bank poinformuje klientów indywidualnie, pocztą tradycyjną, o zakresie wsparcia, na jakie mogą liczyć ze strony Banku w związku z tragedią, która ich dotknęła, w tym o szybkiej ścieżce postępowania w przypadku posiadania przez klienta polisy ubezpieczenia nieruchomości z cesją. Analogiczna informacja zostanie umieszczona na stronie www.pocztowy.pl.
Do dnia 29.08.2017 r. Bank poinformuje współpracujący w ramach umowy agencyjnej zakład ubezpieczeń o podjętych decyzjach i sposobie postępowania. Informacja dla zakładów ubezpieczeń z którymi Bank nie posiada umów o współpracy zostanie umieszczona na stronie www.pocztowy.pl oraz przesłana do wszystkich zakładów posiadających zezwolenie KNF na prowadzenie działalności.

Pekao Hipoteczny

Bank będzie podejmował decyzje w sprawie zgody na wypłatę odszkodowań dla poszkodowanych w wyniku sierpniowych nawałnic w terminie jednego dnia roboczego od daty otrzymania wymaganych dokumentów z zakładu ubezpieczeń.

Informacja dla klientów Banku o trybie postępowania zostanie zamieszczona na stronie internetowej Banku 28.08.2017 r. Zakłady ubezpieczeniowe zostaną poinformowane pisemnie również 28.08.2017 r.

ING Bank Śląski

W ramach ubezpieczeń zawieranych za pośrednictwem Banku w przypadku PZU SA w piśmie z dnia 17.08.2017 r. Bank wyraził zgodę na wypłatę odszkodowań do 5000 zł bez zgody Banku. W przypadku TU Europa SA Ogólne Warunki Ubezpieczenia zawierają zapis pozwalający na wypłatę odszkodowania do 5000 zł bez zgody Banku. W przypadku szkód przekraczających 5000 zł, TU wypłacą 5000 zł w formie zaliczki, a następnie rozpoczną proces likwidacji szkody. W ramach ubezpieczeń innych niż zawierane za pośrednictwem Banku wdrożona została szybka ścieżka podejmowania decyzji odnośnie zgody na bezpośrednią wypłatę odszkodowania (do 5000 zł) ubezpieczonym. Decyzja wydawana jest w tym samym dniu, w którym wpłynęło zapytanie z TU.

Pismo do PZU z dnia 17 sierpnia 2017 r., Ogólne Warunki Ubezpieczenia z TU Europa SA, komunikat z dnia 25.08.2017 r. Bank poinformował również o odpowiednim przygotowaniu Contact Centre oraz opublikowaniu komunikatu w serwisie internetowym Banku.

Deutsche Bank Polska

Bank niezwłocznie po zgłoszeniu szkody i jej wysokości przez zakład ubezpieczeń, będzie przesyłał zgodę na wypłatę odszkodowania na rachunek właściciela nieruchomości dla odszkodowań nieprzekraczających kwoty 10 tys. zł. Wnioski dotyczące szkód większych niż 10 tys. zł będą rozpatrywane przez Bank indywidualnie, biorąc pod uwagę powód wystąpienia szkody.

Klienci poszkodowani w wyniku nawałnicy zostaną poinformowani o przyjętych rozwiązaniach przez obsługujących ich pracowników oddziałów. Bank jest w trakcie przygotowywania stosownej komunikacji w tej sprawie zaadresowanej do sieci oddziałów. Ponadto, do współpracującego z Bankiem zakładu ubezpieczeń zostanie wystosowana prośba o priorytetowe potraktowanie spraw Klientów poszkodowanych wskutek nawałnic, tak, aby w możliwie najkrótszym czasie Klienci otrzymali wypłatę odszkodowania. Proces informowania pracowników oddziałów oraz zakładu ubezpieczeń współpracującego z Bankiem zostanie zakończony do 29 sierpnia br. Bank zastosuje drogę mailową.

BZ WBK

kredyty hipoteczne dla osób fizycznych: (i) w przypadku umów ubezpieczenia podpisanych z TU AVIVA wnioski klientów dotyczące odszkodowań do 50 tys. zł są rozpatrywane bezpośrednio przez ubezpieczyciela; (ii) w przypadku umów ubezpieczenia podpisanych z pozostałymi TU wnioski klientów dotyczące odszkodowań do 50 tys. zł są rozpatrywane przez Bank (iii) wnioski klientów o wypłatę odszkodowań powyżej kwoty 50 tys. zł są rozpatrywane przez Bank z udziałem ekspertów Banku od wyceny zabezpieczeń. Kredyty dla klientów prowadzących działalność gospodarczą: każdy wniosek jest rozpatrywany indywidualnie jedynie wnioski klientów z segmentu MŚP o wypłatę odszkodowań do kwoty 10 tys. zł są akceptowane przez pracowników Banku, bez dokonywania oceny szkody.

Bank nie wskazał terminu ani trybu przekazywania informacji klientom oraz towarzystwom ubezpieczeniowym.

mBank

mBank ocenia, że obowiązujące procedury i procesy w zakresie współpracy z ubezpieczycielami przy likwidacji szkód majątkowych w pełni zabezpieczają poszkodowanych podczas ostatnich nawałnic.

Bank zapewnił, że jeśli liczba zgłoszeń znacząco będzie wzrastać i mogłoby to wpłynąć niekorzystnie na standardy dzisiejszej obsługi klientów, mBank wspólnie z ubezpieczycielami wypracuje rozwiązania, które będą satysfakcjonujące dla klientów i jednocześnie zabezpieczą właściwie ryzyko mBanku.

mBank Hipoteczny

Brak podjętych konkretnych kroków. Bank zapewnia, że w razie istotnego wzrostu zgłoszeń, który może wpłynąć na standard obsługi klientów - bank wspólnie z ubezpieczycielami wypracuje nowe rozwiązania.

Proces dotyczący klientów indywidualnych jest obsługiwany (przez outsourcera, którym jest mBank SA) maksymalnie do dwóch dni

Bank Millennium

Klienci, którzy posiadają pożyczkę i kredyt hipoteczny oraz ubezpieczenie nieruchomości wraz z cesją wierzytelności z tyt. tego ubezpieczenia na rzecz banku, przy odszkodowaniu: a) do 5 tys. zł zastosowanie ma uproszczona procedura, w ramach której ubezpieczyciel przekazuje środki na naprawę szkody bezpośrednio poszkodowanym; b) powyżej 5 tys. zł proces wypłaty odszkodowania dostosowany jest indywidualnie, w szczególności w zakresie możliwości przekazania środków z tyt. otrzymanego odszkodowania bezpośrednio klientowi.
Stosowne postanowienia znajdują się w dokumentacji z kredytobiorcami oraz na stronach internetowych Banku. Kredytobiorcy poszkodowani w nawałnicach obsługiwani są przez Bank priorytetowo z zastosowaniem procedury uproszczonej.

Informacje można uzyskać w placówkach Banku oraz na infolinii.

Raiffeisen Bank Polska

W relacjach z zakładami ubezpieczeń współpracującymi z Bankiem w ramach umów majątkowych funkcjonuje rozwiązanie, w którym to odszkodowania do kwoty 5.000 zł wypłacane są bezpośrednio poszkodowanemu ubezpieczonemu bez konieczności uzyskania zgody Banku przez zakład ubezpieczeń.
* Jeżeli umowa ubezpieczenia była zawarta z zakładem ubezpieczeń, który nie współpracuje z Bankiem w ramach umowy majątkowej, Bank otrzyma zapytanie o wypłatę odszkodowania i wskazanie beneficjenta. Również w takim przypadku, jeżeli kwota odszkodowania nie przekroczy 5.000 zł, stosowane będzie powyższe rozwiązanie i odszkodowanie będzie przekazywane poszkodowanemu.
* W przypadku odszkodowań za szkody spowodowane silnymi nawałnicami i uszkodzeniami budynków, które wystąpiły w sierpniu 2017 r., opiewających na kwoty wyższe niż 5.000 zł Bank będzie podejmował decyzje niezwłocznie.

Informację o obowiązujących w Banku zasadach klient będzie mógł otrzymać w Banku, w tym w Oddziale Banku, w Centrum Telefonicznym.

Credit Agrcole

Bank wystosuje pisma do wszystkich zakładów ubezpieczeń z którymi współpracuje na temat tego, że uruchomiona zostaje szybka ścieżka rozpatrywania wniosków dotyczących wyrażenia przez Bank zgody na wypłatę odszkodowań przyznanych w związku ze szkodami powstałymi w wyniku przedmiotowych zdarzeń w sytuacji, gdy na Bank nie zostały scedowane wierzytelności z Umowy ubezpieczenia nieruchomości, będącej przedmiotem zabezpieczenia hipotecznego udzielonego kredytu. Jednocześnie stosowana informacja dla klientów zostanie przekazana poprzez oficjalna stronę internetową Banku.
Wszystkie wskazane powyżej działania zostaną wykonane jak najszybciej, jednak nie później niż do 31.08.2017 r.

Stosowna informacja dla klientów zostanie przekazana poprzez oficjalna stronę internetową Banku.

Bank wystosuje pisma do dwóch zakładów ubezpieczeń z którymi współpracuje (Towarzysto Ubezpieczeń Europa S.A., Credit Agricole Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.)

Wszystkie wskazane powyżej działania zostaną wykonane jak najszybciej, jednak nie później niż do 31.08.2017 r.



BGŻ BNP Paribas

W dniu 25.08.2017 r. Bank skierował do PZU SA pismo, w którym poinformował, że wyraża zgodę na wypłatę zaliczek na odszkodowania do maksymalnej kwoty 5 tys. zł z tytułu posiadanych przez klienta polis indywidualnych i grupowych PZU SA, chroniących nieruchomości będące zabezpieczeniem kredytów hipotecznych udzielonych przez Bank. Zgoda związana jest z prowadzoną przez PZU SA likwidacją dużej ilości szkód wynikających ze zniszczeń związanych z huraganami i burzami. Zgoda obowiązuje do 30.09.2017 r.
Dodatkowo Bank poinformował UKNF, że dla klientów z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw (MSP):
Zgoda na wypłatę odszkodowania z umowy ubezpieczenia aktywów stanowiących zabezpieczenie udzielonego przez Bank BGŻ BNP Paribas S.A kredytu:
• do wysokości 10 % sumy ubezpieczenia wydawana jest bezpośrednio w Centrach Biznesowych obsługujących Klientów segmentu MSP - takie podejscie zapewnia szybki proces wydawania takich decyzji.
• do wysokości 20% aktualnej kwoty kredytu wydawana jest w trybie uproszczonym.
W przypadku wystąpienia klientów o taką zgodę w związku ze szkodami powstałymi wskutek sierpniowych nawałnic wnioski będą procesowane w trybie priorytetowym.

Poinformowanie zakładu ubezpieczeń PZU SA drogą pisemną.

Idea Bank SA

Bank skieruje (kurierem) do wszystkich Towarzystw Ubezpieczeń, z którymi współpracuje, pismo informujące o sposobie przesłania zgłoszenia szkody, który dzięki ominięciu dostawcy pocztowego skróci czas wpływu zawiadomienia do Banku oraz dzięki zastosowaniu konkretnego adresu email i tytułu wiadomości po stronie Banku zostanie przeprocesowane maksymalnie w czasie 48 godzin. Dla usprawnienia procesu informacje zwrotne do zakładów ubezpieczeń również zostaną przekazane w formie e-mailowej.

Bank pracuje nad rozwiązaniem pozwalającym na przekazanie wszystkim zainteresowanym klientom komunikatu o sposobie działania.

Bank wystosuje pisma i przekaże je kurierem do wszystkich zakładów ubezpieczeń z którymi współpracuje.

Getin Noble Bank SA

W zakresie zasad wypłacania odszkodowań z tytułu ubezpieczenia nieruchomości obciążonych kredytem hipotecznym w Banku działa następująca praktyka: odszkodowania do 10.tys. zł trafiają z pominięciem Banku prosto do rąk właścicieli nieruchomości. Jedynym warunkiem jest brak bieżących zaległości w spłacie kredytu. Bank na bieżąco akceptuje wpływające wnioski w tym zakresie, w ciągu jednego dnia roboczego.
Niezależnie od powyższego Bank podjął w dniu 28.08.2017 r. decyzję o wypłacie odszkodowania do kwoty 5 tys. zł bez żadnych warunków dla klientów, którzy ponieśli szkody na skutek silnych nawałnic mających miejsce w Polsce w sierpniu br.

Bank poinformuje klientów o niniejszych zasadach na stronie internetowej w dniu 28.08.2017 r.

Euro Bank SA

1. Bank wysłał zapytanie do TU Alianz, z którym bezpośrednio współpracuje, celem ustalenia potencjalnej liczby wniosków oraz przygotowania odpowiednich zasobów po stronie Banku w celu priorytetowej i przyśpieszonej obsługi klientów, którzy oczekują na wypłatę odszkodowania z TU Alianz, jednocześnie w terminie do 31.08.2017 r. zostanie przekazana do TU Alianz informacja dotycząca przebiegu i priorytezacji procesu dla klientów objętych przedmiotowymi zdarzeniami.
2. Zapewnił odpowiednią alokację jednostek terenowych odpowiedzialnych za wykonanie dokumentacji zdjęciowej celem skrócenia czasu podejmowania decyzji dot. zgody na wypłatę odszkodowania do 1-2 dni roboczych.

Bank nie planuje kierować dedykowanej informacji do klientów. Pierwszym punktem kontaktu w przypadku wystąpienia szkody jest Towarzystwo Ubezpieczeniowe.

BHW

Bank poinformował o obowiązujących procedurach dla Klientów Bankowości Korporacyjnej oraz Bankowości Przedsiębiorstw oraz dla Klientów Bankości Detalicznej. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie, jednakże każdorazowo Bank wyrażał zgodę na wypłatę odszkodowania klientowi. Kwestia doubezpieczenia przedmiotu zabezpieczenia jest również rozpatrywana indywidualnie i dotychczas Bank występował z takim wnioskiem w pojedynczych przypadkach, uwzględniając przy tym interes klienta.

Na dzień 25.08.2017 do Banku nie wpłynęło żadne zgłoszenie związane z likwidacją szkód będących następstwem nawałnic w sierpniu br.

Źródło: Opracowanie Bankier.pl na podstawie dokumentu KNF. Pełna wersja tabeli opublikowana została w serwisie Komisji Nadzoru Finansowego.

MK

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Mieszkanie na kredyt

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki