Sierpniowe nawałnice spowodowały poważne szkody w północnej i zachodniej części Polski. Wiele gospodarstw musi zmagać się z wyzwaniem odbudowania swojego dobytku. Komisja Nadzoru Finansowego zapytała banki, w jaki sposób wspierają poszkodowanych przez żywioł.
Na łamach Bankier.pl wskazywaliśmy, że po sierpniowych nawałnicach niektóre banki przyjęły specjalne procedury dla kredytobiorców. Pierwszą instytucją był PKO Bank Polski, który zdecydował się dać ofiarom kataklizmu możliwość zawieszenia spłaty zobowiązania na 12 miesięcy. Wprowadzenie uproszczonego sposobu wypłaty odszkodowań zapowiedział także ING Bank Śląski.


Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała 29 sierpnia zestawienie planowanych przez banki działań skierowanych do ofiar ostatnich nawałnic. Większość instytucji deklaruje, że wyraziła zgodę na tzw. szybką ścieżkę wypłaty części odszkodowań z tytułu ubezpieczenia nieruchomości.
Przypomnijmy, że w przypadku nieruchomości finansowanych kredytem hipotecznym kredytobiorca dokonuje cesji praw z polisy na bank-kredytodawcę, a ewentualne odszkodowanie trafia do instytucji. W przypadku ofiar żywiołu banki zrzekają się tego uprawnienia i umożliwiają wypłacenie części świadczenia bezpośrednio do rąk klienta.
Rozwiązania przyjęte przez banki na rzecz poszkodowanych w nawałnicach |
||
---|---|---|
Bank |
Przyjęte rozwiązania |
Sposób i termin poinformowania klientów oraz współpracujące zakłady ubezpieczeń |
PKO BP i PKO Bank Hipoteczny |
W przypadku spółek PKO TU SA i PZU SA Bank uzgodnił wdrożenie szybkiej ścieżki wnioskowania o wypłatę odszkodowania.Bank wyraził zgodę na wypłatę przez te spółki odszkodowań w wys. 5 tys zł na rzecz ubezpieczonych kredytobiorców. Bank wyraził też zgodę na wypłacanie zaliczki na poczet odszkodowań do kwoty 5 tys zł bez konieczności oczekiwania na zgodę Banku. W przypadku pozostałych 16 zakładów ubezpieczeń Bank też wyraził zgodę na samodzielne wypłaty odszkodowań i zaliczek do kwoty 5 tys. zł na rzecz ubezpieczonych. Bank wdrożył też ofertę dla wszystkich kredytobiorców poszkodowanych w nawałnicach obejmującą możliwość zawieszenia spłaty rat kredytu na okres do 12 m-cy. |
Bank zawarł porozumienie z PKO TU SA i PZU SA. W przypadku pozostałych zakładów ubezpieczeń Bank wystosował do nich stosowną informację. O możliwości wsparcia poszkodowanych klientów Bank informuje przesyłając komunikaty prasowe oraz przekazując informacje do wszystkich doradców bankowych. |
Pekao SA |
Bank przy decyzji o wypłacie odszkodowań rozpatruje sprawy indywidualnie uwzględniając sytuację klienta i skalę poniesionych strat. Klienci poszkodowani w przypadku działania siły wyższej są traktowani priorytetowo. Ponadto Bank umożliwia klientom karencję w spłacie kredytów oraz dodatkowe finansowanie na doprowadzenie nieruchomości do stanu używalności. |
Aktualnie Zarząd Banku jest w trakcie wdrażania planu udogodnień dla poszkodowanych klientów. |
Alior Bank |
Działania zostaną skierowane do klientów posiadających kredyt
hipoteczny lub pożyczkę gotówkową, spełniające kryterium: miejsce
zamieszkania/położenia nieruchomości przypada w województwie
kujawsko-pomorskim (powiat: bydgoski, nakielski, sępoleński, tucholski i żniński)
lub pomorskim (powiaty: butowski, chojnicki, człuchowski, kartuski,
kościerski i lęborski). |
Poprzez Infolinię Banku, stronę internetową, wysyłając SMS - dla
klientów. |
BOŚ |
W celu przyśpieszenia wypłaty odszkodowania Bank określił warunki,
dla których zgoda na wypłatę odszkodowania udzielana jest automatycznie bez
podejmowania decyzji. Zgoda taka wydawana jest w przypadku braku zaległości w
spłacie, jeżeli kwota odszkodowania nie przekracza 10% wartości
zabezpieczenia, lub w sytuacji gdy wartość zabezpieczenia po szkodzie
przewyższa aktualne należności Banku określone jako 150% kwoty aktualnego
zaangażowania. W przypadku istotnej utraty wartości zabezpieczenia lub
występowania zaległości w spłacie kredytu, decyzja o sposobie wykorzystania
odszkodowania jest uzgadniana z Klientem indywidualnie, tak by zapewnić
kontrolę Banku nad odbudowaniem wartości zabezpieczenia, a decyzja w tej
sprawie w celu jej przyspieszenia podejmowana jest bez badania zdolności
kredytowej Klienta. |
Bank zwrócił się do zakładów ubezpieczeń, z którymi współpracuje o
bezzwłoczne rozpatrywanie roszczeń klientów dotkniętych skutkami nawałnic. |
BPH |
Bank dokonuje analizy każdego zgłoszenia szkody i jeśli ma ona związek z nawałnicami, sprawa jest traktowana priorytetowo. |
Decyzja dotycząca odszkodowania, zostanie podjęta oraz przekazana do klientów i zakładów ubezpieczeń, w najkrótszym możliwym terminie. |
Pocztowy |
Aktualnie obowiązująca w Banku procedura, określająca tryb postępowania w przypadku szkody ubezpieczeniowej, została wzmocniona poprzez nadanie wysokiego priorytetu tym szkodom, które są skutkiem ostatnich nawałnic, a w których ucierpieli klienci Banku Pocztowego. |
W najbliższym możliwym czasie i bez zbędnej zwłoki Bank poinformuje
klientów indywidualnie, pocztą tradycyjną, o zakresie wsparcia, na jakie mogą
liczyć ze strony Banku w związku z tragedią, która ich dotknęła, w tym o
szybkiej ścieżce postępowania w przypadku posiadania przez klienta polisy
ubezpieczenia nieruchomości z cesją. Analogiczna informacja zostanie
umieszczona na stronie www.pocztowy.pl. |
Pekao Hipoteczny |
Bank będzie podejmował decyzje w sprawie zgody na wypłatę odszkodowań dla poszkodowanych w wyniku sierpniowych nawałnic w terminie jednego dnia roboczego od daty otrzymania wymaganych dokumentów z zakładu ubezpieczeń. |
Informacja dla klientów Banku o trybie postępowania zostanie zamieszczona na stronie internetowej Banku 28.08.2017 r. Zakłady ubezpieczeniowe zostaną poinformowane pisemnie również 28.08.2017 r. |
ING Bank Śląski |
W ramach ubezpieczeń zawieranych za pośrednictwem Banku w przypadku PZU SA w piśmie z dnia 17.08.2017 r. Bank wyraził zgodę na wypłatę odszkodowań do 5000 zł bez zgody Banku. W przypadku TU Europa SA Ogólne Warunki Ubezpieczenia zawierają zapis pozwalający na wypłatę odszkodowania do 5000 zł bez zgody Banku. W przypadku szkód przekraczających 5000 zł, TU wypłacą 5000 zł w formie zaliczki, a następnie rozpoczną proces likwidacji szkody. W ramach ubezpieczeń innych niż zawierane za pośrednictwem Banku wdrożona została szybka ścieżka podejmowania decyzji odnośnie zgody na bezpośrednią wypłatę odszkodowania (do 5000 zł) ubezpieczonym. Decyzja wydawana jest w tym samym dniu, w którym wpłynęło zapytanie z TU. |
Pismo do PZU z dnia 17 sierpnia 2017 r., Ogólne Warunki Ubezpieczenia z TU Europa SA, komunikat z dnia 25.08.2017 r. Bank poinformował również o odpowiednim przygotowaniu Contact Centre oraz opublikowaniu komunikatu w serwisie internetowym Banku. |
Deutsche Bank Polska |
Bank niezwłocznie po zgłoszeniu szkody i jej wysokości przez zakład ubezpieczeń, będzie przesyłał zgodę na wypłatę odszkodowania na rachunek właściciela nieruchomości dla odszkodowań nieprzekraczających kwoty 10 tys. zł. Wnioski dotyczące szkód większych niż 10 tys. zł będą rozpatrywane przez Bank indywidualnie, biorąc pod uwagę powód wystąpienia szkody. |
Klienci poszkodowani w wyniku nawałnicy zostaną poinformowani o przyjętych rozwiązaniach przez obsługujących ich pracowników oddziałów. Bank jest w trakcie przygotowywania stosownej komunikacji w tej sprawie zaadresowanej do sieci oddziałów. Ponadto, do współpracującego z Bankiem zakładu ubezpieczeń zostanie wystosowana prośba o priorytetowe potraktowanie spraw Klientów poszkodowanych wskutek nawałnic, tak, aby w możliwie najkrótszym czasie Klienci otrzymali wypłatę odszkodowania. Proces informowania pracowników oddziałów oraz zakładu ubezpieczeń współpracującego z Bankiem zostanie zakończony do 29 sierpnia br. Bank zastosuje drogę mailową. |
BZ WBK |
kredyty hipoteczne dla osób fizycznych: (i) w przypadku umów ubezpieczenia podpisanych z TU AVIVA wnioski klientów dotyczące odszkodowań do 50 tys. zł są rozpatrywane bezpośrednio przez ubezpieczyciela; (ii) w przypadku umów ubezpieczenia podpisanych z pozostałymi TU wnioski klientów dotyczące odszkodowań do 50 tys. zł są rozpatrywane przez Bank (iii) wnioski klientów o wypłatę odszkodowań powyżej kwoty 50 tys. zł są rozpatrywane przez Bank z udziałem ekspertów Banku od wyceny zabezpieczeń. Kredyty dla klientów prowadzących działalność gospodarczą: każdy wniosek jest rozpatrywany indywidualnie jedynie wnioski klientów z segmentu MŚP o wypłatę odszkodowań do kwoty 10 tys. zł są akceptowane przez pracowników Banku, bez dokonywania oceny szkody. |
Bank nie wskazał terminu ani trybu przekazywania informacji klientom oraz towarzystwom ubezpieczeniowym. |
mBank |
mBank ocenia, że obowiązujące procedury i procesy w zakresie współpracy z ubezpieczycielami przy likwidacji szkód majątkowych w pełni zabezpieczają poszkodowanych podczas ostatnich nawałnic. |
Bank zapewnił, że jeśli liczba zgłoszeń znacząco będzie wzrastać i mogłoby to wpłynąć niekorzystnie na standardy dzisiejszej obsługi klientów, mBank wspólnie z ubezpieczycielami wypracuje rozwiązania, które będą satysfakcjonujące dla klientów i jednocześnie zabezpieczą właściwie ryzyko mBanku. |
mBank Hipoteczny |
Brak podjętych konkretnych kroków. Bank zapewnia, że w razie istotnego wzrostu zgłoszeń, który może wpłynąć na standard obsługi klientów - bank wspólnie z ubezpieczycielami wypracuje nowe rozwiązania. |
Proces dotyczący klientów indywidualnych jest obsługiwany (przez outsourcera, którym jest mBank SA) maksymalnie do dwóch dni |
Bank Millennium |
Klienci, którzy posiadają pożyczkę i kredyt hipoteczny oraz
ubezpieczenie nieruchomości wraz z cesją wierzytelności z tyt. tego
ubezpieczenia na rzecz banku, przy odszkodowaniu: a) do 5 tys. zł
zastosowanie ma uproszczona procedura, w ramach której ubezpieczyciel
przekazuje środki na naprawę szkody bezpośrednio poszkodowanym; b) powyżej 5
tys. zł proces wypłaty odszkodowania dostosowany jest indywidualnie, w
szczególności w zakresie możliwości przekazania środków z tyt. otrzymanego
odszkodowania bezpośrednio klientowi. |
Informacje można uzyskać w placówkach Banku oraz na infolinii. |
Raiffeisen Bank Polska |
W relacjach z zakładami ubezpieczeń współpracującymi z Bankiem w
ramach umów majątkowych funkcjonuje rozwiązanie, w którym to odszkodowania do
kwoty 5.000 zł wypłacane są bezpośrednio poszkodowanemu ubezpieczonemu bez
konieczności uzyskania zgody Banku przez zakład ubezpieczeń. |
Informację o obowiązujących w Banku zasadach klient będzie mógł otrzymać w Banku, w tym w Oddziale Banku, w Centrum Telefonicznym. |
Credit Agrcole |
Bank wystosuje pisma do wszystkich zakładów ubezpieczeń z którymi
współpracuje na temat tego, że uruchomiona zostaje szybka ścieżka
rozpatrywania wniosków dotyczących wyrażenia przez Bank zgody na wypłatę
odszkodowań przyznanych w związku ze szkodami powstałymi w wyniku
przedmiotowych zdarzeń w sytuacji, gdy na Bank nie zostały scedowane
wierzytelności z Umowy ubezpieczenia nieruchomości, będącej przedmiotem
zabezpieczenia hipotecznego udzielonego kredytu. Jednocześnie stosowana
informacja dla klientów zostanie przekazana poprzez oficjalna stronę
internetową Banku. |
Stosowna
informacja dla klientów zostanie przekazana poprzez oficjalna stronę
internetową Banku. |
BGŻ BNP Paribas |
W dniu
25.08.2017 r. Bank skierował do PZU SA pismo, w którym poinformował, że
wyraża zgodę na wypłatę zaliczek na odszkodowania do maksymalnej kwoty 5 tys.
zł z tytułu posiadanych przez klienta polis indywidualnych i grupowych PZU
SA, chroniących nieruchomości będące zabezpieczeniem kredytów hipotecznych
udzielonych przez Bank. Zgoda związana jest z prowadzoną przez PZU SA
likwidacją dużej ilości szkód wynikających ze zniszczeń związanych z
huraganami i burzami. Zgoda obowiązuje
do 30.09.2017 r. |
Poinformowanie zakładu ubezpieczeń PZU SA drogą pisemną. |
Idea Bank SA |
Bank skieruje (kurierem) do wszystkich Towarzystw Ubezpieczeń, z którymi współpracuje, pismo informujące o sposobie przesłania zgłoszenia szkody, który dzięki ominięciu dostawcy pocztowego skróci czas wpływu zawiadomienia do Banku oraz dzięki zastosowaniu konkretnego adresu email i tytułu wiadomości po stronie Banku zostanie przeprocesowane maksymalnie w czasie 48 godzin. Dla usprawnienia procesu informacje zwrotne do zakładów ubezpieczeń również zostaną przekazane w formie e-mailowej. |
Bank pracuje nad rozwiązaniem pozwalającym na przekazanie wszystkim
zainteresowanym klientom komunikatu o sposobie działania. |
Getin Noble Bank SA |
W zakresie zasad wypłacania odszkodowań z tytułu ubezpieczenia
nieruchomości obciążonych kredytem hipotecznym w Banku działa następująca
praktyka: odszkodowania do 10.tys. zł trafiają z pominięciem Banku prosto do
rąk właścicieli nieruchomości. Jedynym warunkiem jest brak bieżących
zaległości w spłacie kredytu. Bank na bieżąco akceptuje wpływające wnioski w
tym zakresie, w ciągu jednego dnia roboczego. |
Bank poinformuje klientów o niniejszych zasadach na stronie internetowej w dniu 28.08.2017 r. |
Euro Bank SA |
1. Bank wysłał zapytanie do TU Alianz, z którym bezpośrednio
współpracuje, celem ustalenia potencjalnej liczby wniosków oraz przygotowania
odpowiednich zasobów po stronie Banku w celu priorytetowej i przyśpieszonej
obsługi klientów, którzy oczekują na wypłatę odszkodowania z TU Alianz,
jednocześnie w terminie do 31.08.2017 r. zostanie przekazana do TU Alianz
informacja dotycząca przebiegu i priorytezacji procesu dla klientów objętych
przedmiotowymi zdarzeniami. |
Bank nie planuje kierować dedykowanej informacji do klientów. Pierwszym punktem kontaktu w przypadku wystąpienia szkody jest Towarzystwo Ubezpieczeniowe. |
BHW |
Bank poinformował o obowiązujących procedurach dla Klientów Bankowości Korporacyjnej oraz Bankowości Przedsiębiorstw oraz dla Klientów Bankości Detalicznej. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie, jednakże każdorazowo Bank wyrażał zgodę na wypłatę odszkodowania klientowi. Kwestia doubezpieczenia przedmiotu zabezpieczenia jest również rozpatrywana indywidualnie i dotychczas Bank występował z takim wnioskiem w pojedynczych przypadkach, uwzględniając przy tym interes klienta. |
Na dzień 25.08.2017 do Banku nie wpłynęło żadne zgłoszenie związane z
likwidacją szkód będących następstwem nawałnic w sierpniu br. |
Źródło: Opracowanie Bankier.pl na podstawie dokumentu KNF. Pełna wersja tabeli opublikowana została w serwisie Komisji Nadzoru Finansowego. |
MK