REKLAMA

Echo skupi się na działalności deweloperskiej; chce regularnie wypłacać dywidendę (opis)

2016-09-21 13:36
publikacja
2016-09-21 13:36

Echo Investment zamierza skoncentrować się na działalności deweloperskiej w sektorach biurowym, handlowym i mieszkaniowym. Spółka chce regularnie dzielić się zyskiem z akcjonariuszami w postaci dywidend - poinformowali przedstawiciele dewelopera.

"Skupimy się na działalności deweloperskiej, co pozwoli na szybsze odzyskiwanie gotówki z projektów. Naszym celem jest osiągniecie dominującej pozycji w sektorach biurowym, handlowym i mieszkaniowym" - powiedział podczas konferencji Nicklas Lindberg, prezes Echo Investment.

"Gotówka, której nie będziemy musieli inwestować w projekty i zakup nowych gruntów zostanie rozdystrybuowana w postaci dywidend" - dodał.

W tym roku Echo po raz pierwszy w historii przeznaczyła 2,175 mld zł na wypłatę dywidendy, co dało 5,27 na jedną akcję. Po wypłaceniu dywidendy w kasie firmy pozostało 472 mln zł.

Maciej Drozd, dyrektor finansowy spółki, poinformował, że spółka zamierza finansować swoją działalność przy pomocy środków własnych, kredytów bankowych i emisji obligacji w ramach uchwalonego przez spółkę programu emisji obligacji.

Na początku marca Echo Investment i Redefine, jeden z największych funduszy REIT w RPA, zawarły umowę, na mocy której Echo sprzedało większość udziałów w spółce kontrolującej wszystkie aktywa komercyjne grupy Echo, czyli obiekty biurowe i handlowe, która obecnie działa pod nazwą Echo Polska Properties (EPP). We wrześniu akcje EPP zostały wprowadzone na giełdę w Johannesburgu.

"W przyszłości będziemy współpracować z tą spółką jako deweloper, a także współinwestor w części projektów. EPP jest także potencjalnym klientem Echo. Część realizowanych przez nas projektów, które będą w tym roku zamykane, będzie przedmiotem transakcji" - powiedział Drozd.

Z prezentacji inwestorskiej zamieszczonej na stronie EPP wynika, że chodzi o projekty O3 Business Park I w Krakowie, Symetris Business Park I w Łodzi, A4 Business Park III w Katowicach oraz Tryton Business Park w Gdańsku o łącznej wartości ok. 150 mln euro.

Echo zamierza skupić się na działalności na polskim rynku. Działki, które spółka posiada za granicą, zostaną sprzedane.

"Jesteśmy obecni w ośmiu dużych polskich miastach, w przygotowaniu i budowie mamy 49 projektów na ponad 0,5 mln m kw." - powiedział prezes.

W ramach segmentu biurowego spółka działa na siedmiu rynkach: w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Łodzi, Poznaniu i Gdańsku. W budowie ma obecnie siedem projektów na 106 tys. m kw. najmu.

"Nasza strategia, jeśli chodzi o rozwój sektora biurowego, opiera się na trzech punktach. Po pierwsze, chcemy być liderem w tym segmencie - w tej chwili patrząc na obiekty w realizacji i przygotowaniu nasza skala jest wystarczająco duża, by powiedzieć, że jesteśmy istotnym graczem. Po drugie, chcemy działać dynamicznie, od zakupu gruntu, przez projekt i najem, po sprzedaż wynajętych obiektów. Po trzecie, właśnie sprzedaż - będziemy typowym deweloperem nie będziemy budowali własnego portfela" - poinformował Rafał Mazurczak, członek zarządu odpowiedzialny za segment biurowy.

Na rynku handlowym Echo zamierza rozwijać się poprzez budowę własnych projektów, jak również akwizycję i modernizację obiektów obecnych na rynkach.

"Rynek handlowy w Polsce jest dojrzały, mocno nasycony. Ale jest miejsce na nowe projekty, co widać np. w Warszawie (być może my też coś dostarczymy na tym rynku), Krakowie, Gdańsku, Szczecinie, czy Katowicach. Oczywiście na rynku będą powstawały mniejsze projekty - parki handlowe, dyskonty, supermarkety - ale Echo powinno skupić się na dużych projektach, gdzie bariera wejścia jest duża" - powiedział Marcin Materny, członek zarządu odpowiedzialny za segment handlowy.

"Chcemy realizować duże projekty, w dużych miastach, gdzie jest większa siła nabywcza, wysokie czynsze, duże zainteresowanie inwestorów, najlepsza cena" - dodał.

Echo planuje także akwizycje centrów handlowych pierwszej i drugiej generacji w celu ich modernizacji.

"W Polsce jest 400 obiektów, z czego połowa ma ponad 10 lat. Na tym rynku jest dużo do zrobienia, to praca na około 10 lat. Chcemy być bardzo aktywni w segmencie akwizycji starych centrów handlowych, to jest przyszłość tego segmentu - przebudowa i rozbudowa istniejących obiektów" - skomentował Materny.

Na chwilę obecną Echo ma w budowie cztery projekty handlowe o łącznej powierzchni 66,9 tys. m kw.

Spółka będzie rozwijała również segment mieszkaniowy.

"W ciągu 2-3 lat powinniśmy być w pierwszej trójce największych deweloperów, którzy realizują największą liczbę mieszkań. W tym czasie chcielibyśmy dojść do sprzedaży 2-2,5 tys. mieszkań" - powiedział Piotr Gromniak, wiceprezes zarządu Echo odpowiedzialny za segment mieszkaniowy.

Spółka zamierza skupić się na rozwoju w pięciu miastach: Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Wrocławiu i Łodzi. W realizacji ma obecnie 13 projektów na blisko 1230 lokali.

"Zamierzamy skoncentrować się na segmencie popularnym. Do tej pory realizowaliśmy projekty z półki średniej i wyższej, to był błąd, trzeba było patrzeć też na projekty bardziej masowe. Chcemy rozwijać duże projekty, multifunkcjonalne. Będziemy oczywiście nadal realizować projekty ekskluzywne, umiemy to robić, ale będzie to niewielki odsetek naszych projektów mieszkaniowych" - powiedział Gromniak.

"W całym 2016 r. zamierzamy uruchomić siedem projektów, z tego ruszyły już trzy. Na dzisiaj mamy sprzedanych ok. 450 lokali, a wraz z umowami rezerwacyjnymi jest to ponad 600 lokali" - dodał.

Echo zamierza także realizować projekty w systemie Resi for Rent (R4R), czyli inwestycje mieszkaniowe na zamówienie. (PAP)

jow/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Kraków

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki