REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

Paliwa nadal są droższe, niż by mogły być. Czekamy na ceny poniżej 6 zł/l

Krzysztof Kolany2024-08-30 11:23główny analityk Bankier.pl
publikacja
2024-08-30 11:23

Choć końcówka sierpnia przyniosła dalszy spadek cen przy dystrybutorach, to zarówno benzyna jak i olej napędowy na większości stacji są stanowczo zbyt drogie w relacji do cen hurtowych. Na bazie tych ostatnich spokojnie moglibyśmy tankować za mniej niż 6 zł/l.

Paliwa nadal są droższe, niż by mogły być. Czekamy na ceny poniżej 6 zł/l
Paliwa nadal są droższe, niż by mogły być. Czekamy na ceny poniżej 6 zł/l
fot. Monika Dekrewicz / / Bankier.pl

Pod koniec sierpnia litr benzyny Pb95 na polskich stacjach kosztował średnio 6,26 zł/l i był o 5 gr/l tańszy niż tydzień temu – wynika z danych BM Reflex. Był to siódmy z rzędu spadek średniej krajowej ceny tego paliwa, na skutek czego benzyna jest teraz najtańsza od stycznia.

Również o 5 groszy na litrze w dół poszła przeciętna cena detaliczna oleju napędowego, która ukształtowała się na poziomie 6,27 zł/l. W tym przypadku jest to najniższa stawka od października ubiegłego roku. Po niedawnych podwyżkach tym razem bez zmian pozostała średnia cena detaliczna autogazu, który tankowano przeciętnie po 2,83 zł/l.

Przytoczone powyżej liczby są średnią dla stacji z całej Polski. Wiadomo jednak, że ceny różnią się nie tylko w poszczególnych regionach kraju, ale także w ramach poszczególnych stacji, gdzie różnice sięgające kilkudziesięciu groszy na litrze nie należą do rzadkości. Przykładowo, we Wrocławiu znajdziemy miejsca, gdzie możemy zatankować benzynę nawet po 5,85 zł jak i takie, gdzie kosztuje ona ponad 6,30 zł/l.

Jest taniej niż przed rokiem, ale wciąż drogo

Od początku tegorocznego sezonu urlopowego benzyna Pb95 potaniała o 21 gr/l, a olej napędowy o 22 gr/l. Na stacjach paliw jest także taniej niż przed rokiem. W przypadku benzyny Pb95 średnia krajowa cena była o 41 gr/l na litrze niższa niż w końcówce sierpnia 2023 roku. Olej napędowy przez ostatnie 12 miesięcy potaniał o 22 gr/l, ale już LPG podrożał o 7 gr/l.

Dodajmy do tego, że wciąż są to ceny bardzo wysokie jak na historyczne standardy. Przed lutym 2022 benzyna Pb95 oraz ON z reguły nie kosztowały więcej niż 6 zł/l. Ale od czasu pełnoskalowej rosyjskiej agresji na Ukrainę ani razu nie zobaczyliśmy średnich cen niższych od 6 zł/l.

Mamy też przed sobą ostatni weekend wakacyjnych promocji u sieciowych dystrybutorów. Dzięki nim klienci mogą nabyć limitowane ilości paliwa taniej o 35-45 gr/l. Po uwzględnieniu tych rabatów nie brakuje stacji, gdzie za litr paliwa zapłacimy mniej niż 6 zł i efektywnie możemy uzyskać ceny po raz ostatni widziane w lutym 2022 roku.

Mniej niż 6 zł/l? To jak najbardziej możliwe

Sierpniowe spadki cen detalicznych są jednak niewspółmiernie niskie względem tego, co od kilku tygodni widzimy na rynku hurtowym. 30 sierpnia Orlen oferował benzynę Eurosuper95 po 4638 zł/m3, co po doliczeniu 23% VAT przekładało się na 5,70 zł/l. Jest to najniższa cena hurtowa od grudnia. Nawet doliczając standardową marżę detaliczną (20-25 gr/l) paliwo to w detalu nie powinno kosztować więcej niż 6 zł za litr.

Natomiast olej napędowy w piątkowym cenniku płockiej rafinerii figurował po 4728 zł/m3, co daje ok. 5,82 zł/l. Doliczając do tego zwyczajową marżę dystrybutorów  także w tym przypadku byłaby szansa uzyskania stawek detalicznych rzędu 6 zł/l lub niższych. Tak się jednak nie dzieje i w rezultacie implikowane marże detaliczne utrzymują się na wyraźnie podwyższonych poziomach, mniej więcej dwukrotnie wyższych od historycznych średnich.

Zwyczajowo przypomnijmy też, że paliwa mogłyby być o kilkadziesiąt procent tańsze, gdyby nie podatki narzucone przez państwo. Zarówno w przypadku benzyny, jak i oleju napędowego, aparat państwa zabiera ponad 40% z każdej złotówki naliczonej przez dystrybutor. Gdyby stawka VAT nadal wynosiła 8%, to benzyna mogłaby kosztować ok. 5,25 zł/l a olej napędowy ok. 5,30 zł/l. Władza mogłaby też znieść „opłatę emisyjną” wprowadzoną przez swych poprzedników, co pozwoliłby obniżyć ceny brutto o ok. 10 gr/l.

Źródło:
Krzysztof Kolany
Krzysztof Kolany
główny analityk Bankier.pl

Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Analityk rynków finansowych i gospodarki. Analizuje trendy makroekonomiczne i bada ich przełożenie na rynki finansowe. Specjalizuje się w rynkach metali szlachetnych oraz monitoruje politykę najważniejszych banków centralnych. Inwestor giełdowy z 20-letnim stażem. Jest trzykrotnym laureatem prestiżowego konkursu Narodowego Banku Polskiego dla dziennikarzy ekonomicznych. W 2016 roku otrzymał także tytuł Herosa Rynku Kapitałowego przyznawany przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Telefon: 697 660 684

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (19)

dodaj komentarz
chmiels
cena nie spadnie a raczej wzrosnie - w ten sposob mozna opodatkowac kazdego, tego z dzialalnoscia i tego, który robi na czarno
bha
Cóż nie tylko tu na rynku Mamona, Zyski i dywidenty! co roku muszą się zgadzać!.Niestety
prawdziwynierobot
a gdzie jest uokik w takim razie?
prs
Prosze bardzo..

https://youtu.be/wHIMz4AS9s0?si=7Cakoqgb11mjnMqc
binokl
Dobrze, że w tym wypadku bankier.pl przełamał się i nie boi się pisać prawdy
prs
Donalda kolejne klamstwo - 5.19..

ogon111
ciekawe jakby tak zatankować na Orlenie i przy kasie powiedzieć, ja płacę 5.19 za litr bo tyle ma benzyna kosztować według naszego króla Donalda ;)
akrystian
Dziwne że na jednym ORLENIE Paliwa kosztują +/- 6,60 gdy klkadziesiąt kilometrów dalej potrafią kosztować 6,19 - też na Orlen.
shocke
Wszystkim, którzy naprawdę myśleli, że nowa władza przestanie, wzorem poprzedniej, nas łupić na cenach benzyny, należy się order uśmiechu oraz paszport Polsatu.
okragly_stol
Dziś diesla płaciłem 5,70 zł za litr

Powiązane: Paliwa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki