Rynek polski w sektorze HoReCa ma przed sobą wciąż ogromne perspektywy rozwoju - uważają przedstawiciele zarządu Mex Polska. W ocenie spółki, mimo zagrożeń wynikających z rosnących kosztów, konsumenci są wciąż otwarci na wyższe ceny usług gastronomicznych.


"Mówiąc o rynku polskim, mówimy o rynku który ma wciąż ogromne perspektywy rozwoju. W Polsce budżety domowe wydają nieco ponad 3 proc. swoich dochodów na sektor HoReCa. W Czechach to 8 proc., a na Słowacji 5 proc. Mamy jeszcze dużo przestrzeni do tego, żeby przygotować się, bo wzrost konsumpcji będzie. On na pewno nastąpi. Niczym nie różnimy się od naszych południowych sąsiadów jeśli chodzi o formę spędzania czasu" - powiedział Paweł Kowalewski, prezes Mex Polska na konferencji prasowej.
"Po pandemii sektor gastronomiczny szybko odbudował pozycję. Dzisiaj możemy mówić, że w roku 2023 jesteśmy, jeśli chodzi o ten sektor, w tym samym miejscu co przed pandemią. To oddaje nastroje konsumenckie, pokazuje że zniknęły obawy co do zagrożeń związanych z pandemią. Jednocześnie pojawiły się też zasoby w portfelach gości, którzy nas odwiedzają. Polaków stać na to, żeby korzystać z usług gastronomicznych" - dodał.
Jako zagrożenia na obecny rok, przedstawiciele spółki wymieniają: perspektywę wzrostu cen, brak odpowiedniej kadry i rosnące wynagrodzenia pracowników. Nie widzą natomiast konkretnych zagrożeń dla popytu w sektorze HoReCa.
"Nie spodziewamy się, że nasze inwestycje mogą okazać się nietrafione ze względu na brak popytu. Sprzyja temu polityka płacowa, (...) wynagrodzenia rosną na tyle dynamicznie, żeby Polacy mogli sobie pozwolić na drobny luksus, jak wyjście do kina czy restauracji. To jest coś, z czym my wiążemy nadzieje. Mimo wielu zagrożeń, które wychodzą z rynku z punktu widzenia kosztów, konsument w dalszym ciągu jest otwarty na rosnące ceny naszych usług" - powiedział prezes.
"Mamy do czynienia ze wzrostem wynagrodzeń i ze wzrostem cen energii (...). Chcemy jednak być cały czas z bardzo konkurencyjną ofertą cenową, nie chcemy realizować podwyżek cen, które nie są potrzebne i uzasadnione" - dodał.
W pierwszych miesiącach 2024 roku grupa otworzyła dwa nowe lokale, a także zawarła trzy umowy najmu na lokale mieszczące się w centrum Krakowa.
Jak podano w komunikacie prasowym, potencjał wzrostu tylko w I półroczu 2024 r. przewiduje uruchomienie 6 nowych lokali i tym samym przekroczenie progu 50 punktów. W ocenie spółki będzie to możliwe dzięki kontynuowaniu ekspansji w miastach m.in. takich jak: Katowice, Kraków, Nowy Sącz i Zamość.
"Nasza sytuacja pozwala nam, żebyśmy inwestycje prowadzili ze środków własnych. Rok 2023 to była duża intensyfikacja przygotowań do tego, żebyśmy w kolejnych latach przyspieszyli z otwarciami. W tym momencie budujemy trzy restauracje w Krakowie, to jest: Pankejk, Pijalnia Wódki i Piwa oraz Chicas&Gorillas. Mamy też podpisane umowy na budowę Pijalni Wódki i Piwa w Katowicach i w Krakowie. Te działania planujemy wykonać jeszcze ze środków własnych. Przy kolejnych otwarciach nie wykluczamy ich dodatkowego kredytowania" - powiedział Dariusz Kowalik, członek zarządu i dyrektor finansowy Mex Polska.
Największym konceptem w portflio spółki jest Pijalnia Wódki i Piwa. Z obecnie 48 funkcjonujących lokali grupy, 34 należy do tej marki.
"Pijalnia Wódki i Piwa to najprężniej rozwijający się koncept w grupie. W zeszłym roku otworzyliśmy dwa lokale, w tym roku otworzyliśmy lokal we Wrocławiu. Kolejne są w trakcie uruchamiania. Myślę, że do końca roku będzie ich jeszcze 4 lub 5 w tym koncepcie" - powiedział prezes.
"Nasza koncentracja polega na zwiększaniu obrotów poprzez dbałość o istniejące lokale przez właściwie skorelowaną ofertę, w tym działania marketingowe, social media (...) oraz rozwój" - dodał.
Mex Poland miał w 2023 r. ponad 95,4 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, w porównaniu do 81,8 mln zł w 2022 r. Zysk netto w 2023 wyniósł 4,1 mln zł, co oznacza 43,8 proc. wzrostu rdr.
"Wzrost przychodów wynika z nowych otwarć, z dobrze skorelowanej oferty sprzedażowej, dzięki której jesteśmy w stanie zwiększać nasze przychody w ramach bieżących lokali gastronomicznych. Oczywiście na wzrost składa się też podwyżka cenowa wynikająca z inflacji" - powiedział Kowalik.
Mex Polska zarządza obecnie 48 lokalami gastronomicznymi w ramach pięciu konceptów: The Mexican, Chicas&Gorillas, Pijalnia Wódki i Piwa, Prosty Temat oraz Pankejk. Model biznesowy Mex Polska zakłada zarówno rozwój sieci własnych, jak i placówek franczyzowych.(PAP Biznes)mil/ ana/