REKLAMA
TYLKO U NAS

Koniec zniżki za płatności automatyczne na autostradzie A4 Katowice-Kraków

2024-01-02 12:03
publikacja
2024-01-02 12:03

Zarządca płatnej autostrady A4 Katowice-Kraków 16 stycznia br. zniesie zniżkę za przejazd z wykorzystaniem płatności automatycznych. Oznacza to, że cena na każdej bramce dla kierowców samochodów osobowych wyniesie 15 zł (dotąd ze zniżką jest to 13 zł).

Koniec zniżki za płatności automatyczne na autostradzie A4 Katowice-Kraków
Koniec zniżki za płatności automatyczne na autostradzie A4 Katowice-Kraków
/ Stalexport Autostrada Małopolska

Jak podano w serwisie płatnej autostrady Katowice-Kraków, z dniem 16 stycznia 2024 r. „zniesiona zostanie preferencyjna stawka opłat za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice-Kraków pojazdami kategorii 1 (innymi niż motocykle), promująca od 1 stycznia 2020 r. wykorzystanie płatności automatycznych (A4Go, Telepass i videotolling)”.

Obecnie ta preferencyjna stawka opłaty wynosi 13 zł. „Od 16 stycznia 2024 r. stawka opłaty za przejazd A4 Katowice-Kraków dla pojazdów kategorii 1 (innych niż motocykle), pobieranej na każdym placu poboru opłat (tj. w Mysłowicach i w Balicach) wyniesie 15 zł niezależnie od sposobu jej uiszczania” - przekazał zarządca koncesyjnego odcinka, spółka Stalexport Autostrada Małopolska.

Zaznaczył jednocześnie, że „termin ważności impulsów A4Go zakupionych w opcji prepaid w terminie do 15 stycznia 2024 r. nie ulega zmianie (730 dni od daty zakupu) i nie będą wymagane dopłaty do tych impulsów”. „Od 16 stycznia 2024 r. opłata za pakiet 20 impulsów tj. przejazdów A4 Katowice-Kraków pojazdami kategorii 1 (z wyłączeniem motocykli) wynosić będzie 300 zł” - wskazała spółka.

Obecne stawki opłat za przejazd autostradą A4 obowiązują od 3 kwietnia 2023 r. Stawka dla aut osobowych wzrosła wówczas z 13 do 15 zł na każdej bramce (z 10 do 13 zł przy płatnościach automatycznych), a dla ciężarówek z 35 do 46 zł (bez preferencyjnych stawek opłat).

Zgodnie z ostatnimi danymi Grupy Stalexport Autostrady, do której należy spółka Stalexport Autostrada Małopolska, w pierwszych trzech kwartałach ub. roku z płatnego odcinka autostrady A4 średnio korzystało 48,9 tys. pojazdów na dobę - o 3 proc. więcej, niż w porównywalnym okresie przed rokiem.

Przychody z poboru opłat w trzech pierwszych kwartałach 2023 r. sięgnęły 376,9 mln zł, o 24 proc. więcej, niż w tym samym czasie 2022 r. O 25,9 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, o 20,8 proc. – pojazdami ciężarowymi. Wzrost wynikł m.in. z podwyżek stawek opłat za przejazd autostradą w kwietniu 2023 r.

Przychody całej Grupy Stalexport Autostrady wzrosły w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. do 380,9 mln zł (z poziomu 307,3 mln zł, ok. 24 proc. rok do roku), zaś zysk netto do 126,8 mln zł (z poziomu 99,5 mln zł).

Spółka SAM od ub. roku informuje o intensyfikacji remontów na autostradzie A4 Katowice-Kraków, co ma wynikać z konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym. Modernizowane są obiekty mostowe, rozpoczęła się również wymiana nawierzchni, która na obu jezdniach 61-kilometrowego koncesyjnego odcinka A4 potrwa do końca koncesji.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ apiech/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (8)

dodaj komentarz
abab2
Ja to sie w ogole zastanawiam, dlaczego to jest utajnione. Mam prawo patrzec na rece moich delegatow.
_xyz
prawie 30 lat i żaden rząd nie miał jaj, żeby odtajnić umowę koncesyjną i przerwać tę farsę zwaną autostradą A4 KRA-KAT
katzpodola
A to już pretensje do Stolzmana bo to była koszerna umowa
sajetan
Umowa miała wygasnąć we wrześniu 2027, ale teraz NA PEWNO będzie przedłużona, wszak koalicjant z lewicy będzie wymagał ! Nie po to Cimoszewicz udzielił koncesji a Belka przedłużył umowę żeby teraz odpaść od koryta...
prawnuk odpowiada sajetan
na pewno? A na jakiej podstawie. System płatnych autostrad odchodzi.
Może wytłumacz dlaczego na dość starej i mało nowoczesnej autostradzie ma sie płacić, a na nowych nie?
sajetan odpowiada prawnuk
ROTFL! Bo taki jest UKŁAD - starej "ekipy" PZPRowskiej na którym kroją POTĘŻNĄ kasę, a wynika to z tego że:
Stalexport otrzymał koncesję na eksploatację A4: 19 września 1997roku (ostatni miesiąc rządów Cimoszewicza z SLD , z ministrami: Belką i Liberadzkim) ! Kolejną umowę przedłużającą koncesję zawarł 17 października
ROTFL! Bo taki jest UKŁAD - starej "ekipy" PZPRowskiej na którym kroją POTĘŻNĄ kasę, a wynika to z tego że:
Stalexport otrzymał koncesję na eksploatację A4: 19 września 1997roku (ostatni miesiąc rządów Cimoszewicza z SLD , z ministrami: Belką i Liberadzkim) ! Kolejną umowę przedłużającą koncesję zawarł 17 października 2005 rząd Marka Belki (SLD) na 2 tygodnie przed końcem swojej kadencji !
A teraz jak umowa będzie wygasać w 2027 to myślisz, że co KOALICJANT (Lewica vel SLD) zażąda od tuska (pewnie już to mają zaklepane)? A no PRZEDŁUŻENIA umowy, bo to MILIARDY dla kolesi ko musz ków !
prawnuk odpowiada sajetan
ciekawe - moim zdaniem umowa była od początku na 30 lat. W 2005 zawarto umową blokującą przebudowę dróg, a w zasadzie umożliwiające remonty, ale blokujące rozwój.
Po tym wyremontowano szosę na południe od A4 i na północ.

Czyli na A1 - kasę kroi PiS - cholera też komuchy........

Co jest w tajnej umowie - to nikt nie
ciekawe - moim zdaniem umowa była od początku na 30 lat. W 2005 zawarto umową blokującą przebudowę dróg, a w zasadzie umożliwiające remonty, ale blokujące rozwój.
Po tym wyremontowano szosę na południe od A4 i na północ.

Czyli na A1 - kasę kroi PiS - cholera też komuchy........

Co jest w tajnej umowie - to nikt nie wie, ale spółka próbowała przedłużyć koncesję za budowę 3 pasa ...... zobaczymy co będzie.

Przypomnijmy jedno:
z systemu koncesyjnego zrezygnowaliśmy - zresztą głównie przez brukselskiego okupanta, który nie pozwalał obejmować opłatami osobówek na drogach budowanych za pieniądze okupanta.....

Wniosek - najlepiej na tym wychodzą pisowcy z PZPR - bo koszą kasę i na A4 i na A1......

Ja tam nie sprawdzam - nikt z dodatnim IQ nie zapisał sie do PZPR po 1988 roku, a chyba trzeba było mieć 21 lat /ale nie wiem/ czyli 1967 rok urodzenia czyli 57 lat.....
a jak popatrzymy racjonalnie to typowy PZPR to taki Łopiński, szef rady mediów narodowych, Marek Król czy prześladowany odznaczeniami w stanie wojennym Piotrowicz - to są dziadki
sajetan odpowiada prawnuk
Byś sobie chociaż sprawdził kiedy na A1 wydano koncesję dla GTC.... tak tak w sierpniu 1997 czyli też rząd CIMOSZEWICZA ! umowa 2004 rząd Belki...

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki