Od 2027 roku cały ruch pasażerski z Lotniska Chopina ma zostać przeniesiony do zaplanowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Największy węzeł transportowy w Polsce ma powstać w Stanisławowie pomiędzy Warszawą i Łodzią. Czy inwestycja wpłynie na ceny gruntów w okolicy?
Do tej pory stawki transakcyjne za działki pod zabudowę jednorodzinną w gminie Baranów, w której znajduje się Stanisławowo, nie wyróżniały się dynamiką. Według danych urban.one, średnia cena 1 mkw. gruntu pod zabudowę dla okresu od 2014 do 2017 roku wynosi 47 zł. Na pojawieniu się w okolicy gigantycznego portu lotniczego i kolejowego mogą skorzystać jednak głównie rolnicy – bo w samym Stanisławowie występują głównie działki rolne.
Działki rolne sprzedawano tam w analizowanym okresie za średnio 6 zł/mkw. – Istnieje prawdopodobieństwo, że na inwestycji mogą skorzystać "rolnicy", czyli właściciele gruntów rolnych wokół lotniska. Będzie miało to jednak miejsce jedynie wtedy, gdy grunty będą sprzedawane prywatnym firmom (prywatna działalność komercyjna – hotele czy parki logistyczne) – komentuje Barbara Bugaj, starszy analityk ds. rynku nieruchomości urban.one.
Może się jednak okazać, że grunty pod zabudowę lotniska będą należały do gminy – wtedy transakcja nie będzie miała wpływu na stawki, bo ziemia zostanie po prostu przekazana na cel publiczny. Ewentualnie pozostała cześć gruntów prywatnych, która będzie niezbędna do realizacji inwestycji, zostanie wywłaszczona na tzw. „cele publiczne”.
Przeczytaj także
To również nie powinno spowodować ruchu w cenach okolicznych działek. - Pamiętajmy, że najczęściej wywłaszczenia polegają na spłaceniu właścicieli zgodnie z wartością rynkową nieruchomości, a ta jest wyliczana w operatach szacunkowych. Nie widzę tu możliwości spekulacji cenami – dodaje Bugaj.
Mateusz Gawin



























































