Nowa skoda fabia ujrzała światło dzienne. W porównaniu do poprzedniczek czwarta generacja rozrosła się – zarówno wewnątrz, jak i w bagażniku. Auto do salonów trafi jesienią.
Skoda fabia od lat cieszy się popularnością w Polsce. W 2020 r. nad Wisłą zarejestrowano ponad 12 tys. nowych egzemplarzy fabii, co dało jej czwarte miejsce w rankingu najpopularniejszych modeli. Już jesienią wyniki sprzedażowe będzie miała poprawiać czwarta generacja produkowanego od 1999 r. modelu.
Większe wnętrze i bagażnik
Nowa fabia od poprzedniczek różni się przede wszystkim rozmiarem. Auto zbudowano na platformie MQB-A0, tej samej, na której powstawał m.in. volkswagen golf siódmej generacji.
Po raz pierwszy w historii modelu długość nadwozia fabii przekroczyła 4 m. Auto jest o 11 cm dłuższe i o blisko 5 cm szersze od poprzedniej wersji. Większy (o blisko 10 cm) jest także rozstaw osi.
Oprócz przestronniejszego wnętrza auto zyskało także bardziej pojemny bagażnik. W nowej fabii ma on 380 litrów – o 50 litrów więcej niż w poprzedniczce i tyle samo co w volkswagenie golfie a więcej niż w modelu polo.
Pięć wersji silnikowych – wszystkie na benzynę
Nowa fabia oferowana będzie jedynie w wersji z silnikiem benzynowym. Do wyboru będą jednostki trzcylindrowe o mocy od 65 do 95 KM oraz czterocylindrowy silnik o pojemności 1.5 l i mocy 150 KM. Wszystkie spełniać będą najnowszą normę emisji spalin Euro 6d. Auto będzie oferowane zarówno z manualną skrzynią biegów (pięcio- lub sześciostopniową) lub 7-stopniową automatyczną przekładnią.
Fabia z największym i najmocniejszym silnikiem do „setki” rozpędzi się w 7,9 sek. Maksymalnie będzie mogła rozwinąć 225 km/h. Wersja 65-konna 100 km/h osiągnie w 15,5 sek., a maksymalnie rozpędzi się do 172 km/h.
Systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy
W czwartej generacji fabii znalazło się dziewięć poduszek bezpieczeństwa, oprócz czołowych, bocznych przednich oraz kurtyn auto będzie można doposażyć w poduszki boczne tylne oraz zabezpieczającą kolana kierowcy. Spośród systemów bezpieczeństwa w nowej fabii znajdzie się Travel Assist, czyli aktywny tempomat, który dostosuje prędkość do poprzedzających pojazdów, Lane Assist pomagający utrzymać auto w pasie ruchu, Hands-on Detect wykrywający, czy kierowca trzyma dłonie na kierownicy, tzw. asystent martwego pola w lusterku oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Parkowanie ułatwi z kolei system Park Assist.
Nowa fabia pojawi się w polskich salonach jesienią 2021 r. Do wyboru będą wersje Active, Ambition oraz Style. W 2022 r. ofertę uzupełni sportowa wersja Monte Carlo, a w 2023 r. do salonów wjedzie wersja kombi.