REKLAMA
NOWE DANE Z USA

Za 5 miesięcy otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

2022-04-18 07:02
publikacja
2022-04-18 07:02

Główne prace w śluzie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zostały zakończone. Obecnie trwają drobne prace wykończeniowe np. takie jak montaż wyposażenia hydrotechnicznego czy testy mechanizmów ruchu - podał wykonawca. Za 5 miesięcy kanałem mają przepłynąć pierwsze jednostki.

Za 5 miesięcy otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Za 5 miesięcy otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
fot. Robert Neumann / / FORUM

Nowa droga wodna łączącą Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji rządu PiS. Inwestycja ma wzmocnić suwerenność Polski i uniezależni ją od decyzji rosyjskiej strony. Na przepłynięcie przez cieśninę pilawską polskie jednostki musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji. Po wybudowaniu kanału nie będą musiały tego robić. Dzięki przekopowi skróci się też droga jednostek płynących z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja wzmocni port w Elblągu i porty nad Zalewem Wiślanym.

Według zapowiedzi wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, otwarcie kanału przez Mierzeję ma nastąpić 17 września. Jak wskazywał na niedawnej konferencji w kapitanacie w Nowym Świecie wiceminister Gróbarczyk z uwagi na to, że "nowa droga wodna jest inwestycją szczególną o przełomowym charakterze, zatem data otwarcia kanału też musi być szczególna".

Jak mówił "w kontekście tragedii, która dzieje się na Ukrainie, agresji Rosji i tych działań, które były wymierzone w inwestycję, to data 17 września odwraca historię". "Jednostki, które będą wpływały (przez kanał - PAP) otworzą nową drogę wodną. Drogę, która tyle lat była zamknięta i sterowana przez stronę rosyjską"- mówił wiceminister Gróbarczyk.

Wykonawcy pozostało zatem 5 miesięcy do wyznaczonego terminu ukończenia budowy.

Konsorcjum NDI/Besix pytany obecnie przez PAP jak przebiegają prace w śluzie kanału odpowiedział, że główne roboty zostały zakończone.

Obecnie trwają drobne prace wykończeniowe np. takie jak wykonywanie powłok antykorozyjnych na wrotach bramy północnej, montaż wyposażenia hydrotechnicznego, testy mechanizmów ruchu. Pierwsza woda w śluzie pojawi się w części południowej, w obszarze między tymczasową ścianką szczelną a wrotami bramy południowej znajdującymi się od strony Zalewu Wiślanego.

Wypełnienie wodą zasadniczego fragmentu śluzy między bramami będzie procesem długotrwałym, do którego zostaną wykorzystane wysoko wydajne pompy i/lub otwory technologiczne w ściankach szczelnych - podał wykonawca.

Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska dodała, że roboty w śluzie są na ukończeniu, trwają próby na zamknięciach północnym i południowym. Niebawem wykonawca planuje przeprowadzić próby szczelności i po ich zakończeniu przystąpi do procedury uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. W części południowej śluzy, na końcowym odcinku kanału południowego wykonano materac z koszy gabionowych zapobiegający rozmywaniu dna. Zakończono również prace czerpalne na tym odcinku i przystąpiono do analogicznych na stronie północnej kanału.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości. (PAP)

autor: Agnieszka Libudzka

ali/ skr/

Źródło:PAP
Tematy
Ranking najtańszych kont firmowych

Ranking najtańszych kont firmowych

Komentarze (13)

dodaj komentarz
anty12
Czy w TVP Holecka pokaze jak tankowce z Hameryki smigaja przez ten kanalik ? LOL
dmarch1
To pięknie. Żaglóweczki będą przepływać za miliardy złotych.
anty12
Wazne ze pisowcy sie ciesza, ze swojej glupoty, a claa Polsak cieszysie z ich glupoty, tylko pisowcy sa za glupi zeby to zrozumiec :D
_as
wg różnych danych : od 4,5 do 5 metrów zanurzenia. Pytanie do pisowskich "specjalistów": co tamtędy przepłynie (poza kajakami)?
kerad_
Sam sobie odpowiedziałeś - przepłyną statki o zanurzeniu do 5 metrów czyli ok 100m długości, czyli oczywiście statki oceaniczne nie będą wpływać, ale małe jednostki, które będą w sam raz do przewozu towarów między państwami z rejonu morza bałtyckiego na małą skalę. Nikt nie chce z Elbląga robić portu oceanicznego, ale celem jest Sam sobie odpowiedziałeś - przepłyną statki o zanurzeniu do 5 metrów czyli ok 100m długości, czyli oczywiście statki oceaniczne nie będą wpływać, ale małe jednostki, które będą w sam raz do przewozu towarów między państwami z rejonu morza bałtyckiego na małą skalę. Nikt nie chce z Elbląga robić portu oceanicznego, ale celem jest umożliwienie jakiejkolwiek żeglugi, czy naprawdę tak trudno to pojąć?
anty12
Juz stado troli rzucilo sie do minusowania. Heh, jetescie zalosni :) Nie da sie przykryc pisowskiego nieudacznictwa. Juz sie nie moge doczekac tych tankowcow smigajacych przez ten zalosny kanalik.
anty12
Pisiorki beda sobie zeglowac, bo impotenci umuyslowi z pis nie wiedza ze statek ma wieksze zanuzenie niz kilka metrow. Znowu tym miernotom nie wyszlo.
brazylianwisnia
Czy tylko mnie irytuje brak informacji w jakim czasie zwróci się inwestycja.
anty12
W ogole, bo to bedzie dla zagloweczek, nie dla kargo. Pisowki impotent umyslowuy nie wie, jakie jesst zanuzenie cargo.

Powiązane: Przekop Mierzei Wiślanej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki