

Komisja Europejska proponuje zmiany w obowiązujących obecnie przepisach unijnych dotyczących sprzedaży konsumentom usług finansowych online. Zmiany mają wzmocnić praw konsumentów i ułatwić transgraniczne świadczenie usług finansowych na jednolitym rynku.
Rynek ten znacznie się zmienił, biorąc pod uwagę cyfryzację sektora i nowe rodzaje usług finansowych, które powstały po przyjęciu przepisów w ich pierwszej wersji w 2002 r. Zmiany te uległy dodatkowemu pogłębieniu w okresie pandemii Covid-19, kiedy istotnie wzrosła liczba zawieranych transakcji internetowych.
W ciągu ostatnich 20 lat dostawcy usług finansowych i konsumenci przestali korzystać z faksów, o których mowa w dyrektywie, a na rynkach pojawiły się nowe podmioty (takie jak spółki z branży technologii finansowych) z nowymi modelami biznesowymi i nowymi sieciami dystrybucji (np. usługi finansowe sprzedawane przez internet).
"Konsumenci coraz częściej korzystają z usług online, również jeśli chodzi o finanse. To jest pozytywna tendencja. Musimy jednak zadbać o to, by przepisy nadążały za tymi najnowszymi tendencjami. Konsumenci potrzebują jasnych informacji oraz zabezpieczeń na wypadek, gdy coś pójdzie nie tak jak należy" - wskazała wiceszefowa KE Viera Jourova.
Co zakłada projekt
Projekt zakłada łatwiejszy dostęp do prawa odstąpienia w ciągu 14 dni od umowy o świadczenie usług finansowych na odległość. Aby ułatwić korzystanie z tego prawa, przedsiębiorcy, którzy oferują sprzedaż drogą elektroniczną, będą musieli udostępnić przycisk umożliwiający odstąpienie od umowy. Ponadto przedsiębiorca będzie zobowiązany do przesłania powiadomienia o prawie do odstąpienia od umowy, jeżeli informacje udzielane przed zawarciem umowy zostały otrzymane na mniej niż dzień przed zawarciem umowy.

Poradnik
10 sprawdzonych sposobów, jak polepszyć zdolność kredytową
Pobierz poradnik bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na [email protected]
We wniosku udoskonalono przepisy, na przykład w odniesieniu do komunikacji elektronicznej, nakładając na sprzedawcę obowiązek wcześniejszego przekazania określonych informacji, w tym adresu e-mail przedsiębiorcy, wszelkich potencjalnych kosztów ukrytych lub ryzyka związanego z daną usługą finansową.
Informacje będą musiały być umieszczone w widocznym miejscu na ekranie. KE proponuje też przepisy dotyczące korzystania z wyskakujących okienek lub odnośników.
Przeczytaj także
Umowy o świadczenie usług finansowych mogą być złożone i trudne do zrozumienia, w szczególności jeśli są negocjowane na odległość. Wniosek zobowiązuje przedsiębiorców do stworzenia rzetelnych i przejrzystych systemów internetowych oraz do udostępniania odpowiednich wyjaśnień w przypadku stosowania narzędzi internetowych (np. zautomatyzowane doradztwo lub czaty). Przepisy te wzmacniają również pozycję konsumenta, wprowadzając możliwość zwrócenia się o interwencję człowieka, jeżeli interakcja z wspomnianymi narzędziami internetowymi nie jest w pełni zadowalająca.
W odniesieniu do umów o usługi finansowe zawieranych na odległość zastosowanie będą miały surowsze kary w przypadku powszechnie występujących naruszeń transgranicznych. Maksymalna kara wynosić będzie co najmniej 4 proc. rocznego obrotu.
Wniosek Komisji zostanie teraz rozpatrzony przez Radę i Parlament Europejski.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)
luo/ akl/