Zysk EBITDA grupy Eurocash w drugim kwartale 2021 roku wyniósł 86,7 mln zł wobec 210,5 mln zł zysku rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie półrocznym. Konsensus PAP Biznes zakładał 85,5 mln zł zysku EBITDA.


Strata netto jednostki dominującej wyniosła 97,4 mln zł wobec 71,5 mln zł straty oczekiwanej przez rynek i wobec 41,1 mln zł zysku rok wcześniej. Strata netto wyniosła 94,5 mln zł wobec 41,8 mln zł zysku w II kwartale 2020 r.
Skonsolidowana sprzedaż grupy w II kwartale 2021 r. wzrosła o 5,7 proc. rdr do 6550,5 mln zł. Konsensus wynosił 6404 mln zł.
Jak podała spółka, istotny wpływ na raportowane wyniki miały gorsze rezultaty osiągane przez sklepy własne Delikatesy Centrum oraz odpis w kwocie 80 mln zł dokonany w drugim kwartale związany z planowanym zamknięciem 59 własnych placówek.
Skorygowana EBITDA (bez uwzględnienia odpisu) wyniosła 166,7 mln zł, co oznacza spadek o 20,8 proc. rdr.
Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży wyniosła 12,57 proc. w II kwartale i spadła o 1,02 p.p. rdr.
W pierwszym półroczu 2021 r. skonsolidowana sprzedaż grupy Eurocash sięgnęła 12,36 mld zł i była o 2 proc. wyższa rdr. EBITDA wyniosła 202,6 mln zł wobec 336,6 mln zł przed rokiem.
Jak podała spółka, w segmencie hurtowym Eurocash zanotował w pierwszym półroczu wzrost wyniku EBITDA o 5,1 proc. rdr do 288,2 mln zł przy wzroście sprzedaży o 0,3 proc. rdr do 9,04 mld zł. W II kwartale EBITDA wyniosła 170,5 mln zł.
Na koniec pierwszego półrocza 2021 r. organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9234 sklepy, o 270 więcej niż przed rokiem. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5449 placówek, co oznacza przyrost o 282 sklepy rdr.
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszej połowie 2021 r. wyniosła ok. 3,0 mld zł, co oznacza wzrost o 1,5 proc. rdr. Strata EBITDA tego segmentu wyniosła 5,4 mln zł wobec 81,7 mln zł zysku rok wcześniej. W samym II kwartale strata EBITDA wyniosła 41,3 mln zł.
Wyniki drugiego kwartału i całego I półrocza tego roku zostały obciążone odpisem w kwocie 80 mln zł w związku z planowanym zamknięciem 59 sklepów własnych prowadzonych w sieci Delikatesy Centrum. Chodzi o placówki, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów.
"Naszym celem jest budowa największej sieci małych supermarketów w Polsce w oparciu o rentowne i dobrze prosperujące placówki handlowe. Pod względem efektywności, pozostałe sklepy własne także ustępują placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Będziemy więc dążyć do tego, by równały w górę, co powinno przełożyć się na poprawę rentowności segmentu detalicznego, począwszy od przyszłego roku" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocashu.
Rozwijana przez grupę sieć małych supermarketów na koniec czerwca 2021 r. liczyła 1584 sklepy (w tym 1.545 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum) – 966 z nich to sklepy franczyzowe, a 618 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture. Segment detaliczny obejmuje też 428 saloników prasowych Inmedio.
Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym półroczu 2021 r. sięgnęła 247 mln zł i była niemal trzykrotnie wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki pełnej konsolidacji Frisco. Strata EBITDA po I półroczu wyniosła w tym segmencie 22,4 mln zł, a w samym II kwartale sięgnęła 11,5 mln zł.
Jak podał Eurocash, w pierwszej połowie tego roku sprzedaż Frisco była na poziomie 137,6 mln zł, z czego 10,9 mln zł to sprzedaż zrealizowana poza Warszawą. W przyszłości udział nowych miast w łącznej sprzedaży powinien rosnąć.
Sieć marketów alkoholowych Duży Ben na koniec pierwszego półrocza liczyła 158 sklepów wobec 129 na koniec 2020 r.
Poniżej przedstawiamy wyniki Eurocashu w drugim kwartale 2021 r. i ich odniesienie do konsensusu PAP oraz do poprzednich wyników.
Dane w mln zł.
| 2Q2021 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2021 | rdr |
| Przychody | 6550,5 | 6403,9 | 2,3% | 5,7% | 12,7% | 12362,6 | 2,0% |
| EBITDA | 86,7 | 85,5 | 1,4% | -58,8% | -25,2% | 202,6 | -39,8% |
| EBIT | -58,1 | -61,0 | -4,8% | - | 72,7% | -91,7 | - |
| zysk netto j.d. | -97,4 | -71,5 | 36,2% | - | 38,2% | -167,9 | 760,4% |
| marża EBITDA | 1,3% | 1,3% | -0,01 | -2,07 | -0,67 | 1,64% | -1,14 |
| marża EBIT | -0,9% | -1,0% | 0,07 | -2,05 | -0,31 | -0,74% | -1,25 |
| marża netto | -1,5% | -1,1% | -0,37 | -2,15 | -0,27 | -1,36% | -1,20 |
Pod koniec lipca Eurocash podjął decyzję o zamknięciu do końca 2021 roku 59 z 414 sklepów własnych w sieci Delikatesy Centrum, w konsekwencji czego utworzył odpis na ok. 80 mln zł w wynikach II kwartału.
---
Konsensus tworzony jest na podstawie prognoz biur maklerskich zebranych wcześniej przez PAP. Są one dostępne w pełnej wersji Serwisu Ekonomicznego PAP Biznes oraz na stronie http://biznes.pap.pl/konsensusy. Baza konsensusów PAP zawiera prognozy wyników kwartalnych i rocznych dla ponad 200 spółek notowanych na GPW. (PAP Biznes)
pel/





















































