REKLAMA
PILNE

Eurocash podał wyniki za drugi kwartał 2021 r.

2021-08-25 06:44
publikacja
2021-08-25 06:44
Eurocash podał wyniki za drugi kwartał 2021 r.
Eurocash podał wyniki za drugi kwartał 2021 r.
/ Shutterstock

Zysk EBITDA grupy Eurocash w drugim kwartale 2021 roku wyniósł 86,7 mln zł wobec 210,5 mln zł zysku rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie półrocznym. Konsensus PAP Biznes zakładał 85,5 mln zł zysku EBITDA.

Strata netto jednostki dominującej wyniosła 97,4 mln zł wobec 71,5 mln zł straty oczekiwanej przez rynek i wobec 41,1 mln zł zysku rok wcześniej. Strata netto wyniosła 94,5 mln zł wobec 41,8 mln zł zysku w II kwartale 2020 r.

Skonsolidowana sprzedaż grupy w II kwartale 2021 r. wzrosła o 5,7 proc. rdr do 6550,5 mln zł. Konsensus wynosił 6404 mln zł.

Jak podała spółka, istotny wpływ na raportowane wyniki miały gorsze rezultaty osiągane przez sklepy własne Delikatesy Centrum oraz odpis w kwocie 80 mln zł dokonany w drugim kwartale związany z planowanym zamknięciem 59 własnych placówek.

Skorygowana EBITDA (bez uwzględnienia odpisu) wyniosła 166,7 mln zł, co oznacza spadek o 20,8 proc. rdr.

Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży wyniosła 12,57 proc. w II kwartale i spadła o 1,02 p.p. rdr.

W pierwszym półroczu 2021 r. skonsolidowana sprzedaż grupy Eurocash sięgnęła 12,36 mld zł i była o 2 proc. wyższa rdr. EBITDA wyniosła 202,6 mln zł wobec 336,6 mln zł przed rokiem.

Jak podała spółka, w segmencie hurtowym Eurocash zanotował w pierwszym półroczu wzrost wyniku EBITDA o 5,1 proc. rdr do 288,2 mln zł przy wzroście sprzedaży o 0,3 proc. rdr do 9,04 mld zł. W II kwartale EBITDA wyniosła 170,5 mln zł.

Na koniec pierwszego półrocza 2021 r. organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9234 sklepy, o 270 więcej niż przed rokiem. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5449 placówek, co oznacza przyrost o 282 sklepy rdr.

Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszej połowie 2021 r. wyniosła ok. 3,0 mld zł, co oznacza wzrost o 1,5 proc. rdr. Strata EBITDA tego segmentu wyniosła 5,4 mln zł wobec 81,7 mln zł zysku rok wcześniej. W samym II kwartale strata EBITDA wyniosła 41,3 mln zł.

Wyniki drugiego kwartału i całego I półrocza tego roku zostały obciążone odpisem w kwocie 80 mln zł w związku z planowanym zamknięciem 59 sklepów własnych prowadzonych w sieci Delikatesy Centrum. Chodzi o placówki, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów.

"Naszym celem jest budowa największej sieci małych supermarketów w Polsce w oparciu o rentowne i dobrze prosperujące placówki handlowe. Pod względem efektywności, pozostałe sklepy własne także ustępują placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Będziemy więc dążyć do tego, by równały w górę, co powinno przełożyć się na poprawę rentowności segmentu detalicznego, począwszy od przyszłego roku" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocashu.

Rozwijana przez grupę sieć małych supermarketów na koniec czerwca 2021 r. liczyła 1584 sklepy (w tym 1.545 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum) – 966 z nich to sklepy franczyzowe, a 618 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture. Segment detaliczny obejmuje też 428 saloników prasowych Inmedio.

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym półroczu 2021 r. sięgnęła 247 mln zł i była niemal trzykrotnie wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki pełnej konsolidacji Frisco. Strata EBITDA po I półroczu wyniosła w tym segmencie 22,4 mln zł, a w samym II kwartale sięgnęła 11,5 mln zł.

Jak podał Eurocash, w pierwszej połowie tego roku sprzedaż Frisco była na poziomie 137,6 mln zł, z czego 10,9 mln zł to sprzedaż zrealizowana poza Warszawą. W przyszłości udział nowych miast w łącznej sprzedaży powinien rosnąć.

Sieć marketów alkoholowych Duży Ben na koniec pierwszego półrocza liczyła 158 sklepów wobec 129 na koniec 2020 r.

Poniżej przedstawiamy wyniki Eurocashu w drugim kwartale 2021 r. i ich odniesienie do konsensusu PAP oraz do poprzednich wyników.

Dane w mln zł.

2Q2021 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2021 rdr
Przychody 6550,5 6403,9 2,3% 5,7% 12,7% 12362,6 2,0%
EBITDA 86,7 85,5 1,4% -58,8% -25,2% 202,6 -39,8%
EBIT -58,1 -61,0 -4,8% - 72,7% -91,7 -
zysk netto j.d. -97,4 -71,5 36,2% - 38,2% -167,9 760,4%
marża EBITDA 1,3% 1,3% -0,01 -2,07 -0,67 1,64% -1,14
marża EBIT -0,9% -1,0% 0,07 -2,05 -0,31 -0,74% -1,25
marża netto -1,5% -1,1% -0,37 -2,15 -0,27 -1,36% -1,20

Pod koniec lipca Eurocash podjął decyzję o zamknięciu do końca 2021 roku 59 z 414 sklepów własnych w sieci Delikatesy Centrum, w konsekwencji czego utworzył odpis na ok. 80 mln zł w wynikach II kwartału.

---

Konsensus tworzony jest na podstawie prognoz biur maklerskich zebranych wcześniej przez PAP. Są one dostępne w pełnej wersji Serwisu Ekonomicznego PAP Biznes oraz na stronie http://biznes.pap.pl/konsensusy. Baza konsensusów PAP zawiera prognozy wyników kwartalnych i rocznych dla ponad 200 spółek notowanych na GPW. (PAP Biznes)

pel/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Otwórz konto w mBanku i zgarnij do 300 zł

Otwórz konto w mBanku i zgarnij do 300 zł

Komentarze (1)

dodaj komentarz
lukaszslask
Niestety Dino i Lidl rosna w sile kosztem Eurocashu....
ale czemu niestety przy Dino,jak to Polska Firma....tylko sie cieszyc:)

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki