REKLAMA

Znamy się na sztuczkach oszustów, ale jedna z bankowych usług budzi strach [Wyniki quizu]

Michał Kisiel2021-05-07 14:00analityk Bankier.pl
publikacja
2021-05-07 14:00
Znamy się na sztuczkach oszustów, ale jedna z bankowych usług budzi strach [Wyniki quizu]
Znamy się na sztuczkach oszustów, ale jedna z bankowych usług budzi strach [Wyniki quizu]
fot. ra2 studio / / Shutterstock

Phishing i finansowe wyłudzenia rozpoznajemy z łatwością, ale nasza wiedza o niektórych mechanizmach ochrony konsumenta prezentuje się znacznie gorzej. Takie wnioski można wyciągnąć z wyników quizu przeprowadzonego na łamach Bankier.pl.

Pod koniec kwietnia zaprosiliśmy użytkowników Bankier.pl do udziału w quizie „Czy masz nosa do ryzyka?”. Uczestnicy mieli odpowiedzieć na 15 pytań dotyczących finansowych pułapek i sposobów ochrony przed niebezpieczeństwem. Partnerem badania był Provident.

Spośród 1550 osób, które wypełniły kwestionariusz, bezbłędnie przez test przeszło nieco ponad 3 proc. uczestników. Co ciekawe, i pocieszające, najprostsze okazały się pytania dotyczące oszustw i wyłudzeń, na które natrafiamy w sieci.

Nie damy się złapać „na dopłatę”

Ponad 95 proc. poprawnych odpowiedzi odnotowaliśmy w serii pytań dotyczących często spotykanych schematów internetowych oszustw. Problemów uczestnikom quizu nie sprawiało rozpoznanie wiadomości SMS z linkiem do opłacenia rzekomego „cła” za zakupy online (97 proc. właściwych odpowiedzi), wysłania kodu Blik podczas rejestracji w serwisie oferującym „pożyczki” (98 proc.) oraz phishingowego maila z żądaniem przesłania danych osobowych (97 proc. dobrych wskazań).

Nie zwiedzie nas również fałszywa wiadomość nakłaniająca do zainstalowania dodatkowego oprogramowania. 98 proc. odpowiadających gotowa była zweryfikować taką informację u źródła. Dużą ostrożnością wykazali się także uczestnicy quizu, gdy namawiano ich na inwestycję wymagającą zaciągnięcia kredytu (97 proc. poprawnych wskazań).

94 proc. respondentów poprawnie oceniło również poziom ryzyka związany z inwestycją o niejasnym schemacie, kuszącą rekomendacją celebryty, premią pieniężną i gwarancją wysokiego zysku. 90 proc. badanych słusznie uważa, że oszuści mogą podszywać się pod infolinię instytucji finansowej – przed takim schematem przestrzegały ostatnio niektóre banki.

Największe zaskoczenie – otwarta bankowość

Na miano największego zaskoczenia zasługuje rozkład odpowiedzi na pytanie dotyczące usługi tzw. otwartej bankowości. Połowa uczestników quizu uznała, że udzielenie zgody bankowi w aplikacji mobilnej na dostęp do rachunków w innych bankach jest niebezpieczne. Tymczasem usługa dostępu do informacji o rachunkach (AIS) to element dyrektywy PSD2 uregulowany w polskiej ustawie o usługach płatniczych i proponowany już od dłuższego czasu przez rosnącą grupę banków.

Podsumowanie wyników quizu „Czy masz nosa do ryzyka?”

Lp.

Pytanie i poprawna odpowiedź

Odsetek prawidłowych odpowiedzi na pytanie

1.

W serwisie społecznościowym widzisz reklamę nowego banku na rynku, który proponuje zysk 9 proc. rocznie na lokacie internetowej. Załóżmy, że masz oszczędności, które można ulokować na lokacie. Co robisz w pierwszej kolejności?

Sprawdzam na stronie KNF lub na infolinii nadzoru, czy bank rzeczywiście istnieje i ma licencję

90 proc.

2.

Zamierzasz zaciągnąć pożyczkę i sprawdzasz różne dostępne oferty. Czy porównanie RRSO (rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania) zawsze pozwala wybrać najkorzystniejszą opcję?

Tak, ale tylko przy porównaniu pożyczek o tej samej kwocie, okresie spłaty oraz formule wypłaty i spłaty zobowiązania

68 proc.

3.

Twój bank przesyła Ci powiadomienie, że możesz od teraz sprawdzać stan rachunków w innych bankach w aplikacji mobilnej. Wymaga to zgody na dostęp do źródłowego konta. Czy taka usługa jest bezpieczna?
Tak, ta usługa jest uregulowana w prawie

35 proc.

4.

Odbierasz telefon od osoby, która przedstawia się jako reprezentująca firmę współpracującą ze znaną marką z sektora finansowego. Zachęca cię do zainwestowania w zyskowne przedsięwzięcie. Im więcej zainwestujesz, tym większy może być zysk. Dlatego proponuje zaciągnięcie kredytu, który zostanie przekazany na ich rachunek. Czy powinieneś rozważyć taką inwestycję?
Nie, to prawdopodobnie wyłudzenie

97 proc.

5.

Starasz się o pożyczkę, składasz wniosek online. Czy pożyczkodawca powinien przekazać ci przed zawarciem umowy wzór takiego dokumentu?

Tak, jeśli tego zażądam

95 proc.

6.

Dostałeś na swój telefon wiadomość SMS widoczną powyżej. Jak zareagujesz?

Ignoruję wiadomość

97 proc.

7.

Znalazłeś w sieci interesującą ofertę pożyczki pozabankowej. W jaki sposób można sprawdzić, czy firma pożyczkowa działa legalnie?

W rejestrze instytucji pożyczkowych Komisji Nadzoru Finansowego

83 proc.

8.

W skrzynce mailowej pojawiła się powyższa wiadomość. Posiadasz rachunek w NovoBanku. Co zrobisz w takiej sytuacji?

Skontaktuje się z bankiem telefonicznie i poinformuję o próbie wyłudzenia danych

97 proc.

9.

W internecie natrafiłeś na reklamę nowego „serwisu inwestowania społecznościowego” rekomendowanego przez znanego piłkarza. Firma oferuje gwarantowany zysk w wysokości 15 proc. rocznie i premię 500 zł za założenie konta. Jaki jest Twoim zdaniem poziom ryzyka związany z taką propozycją?
Bardzo wysoki, to może być oszustwo

94 proc.

10.

Twoją uwagę zwróciła reklama nowej usługi – pożyczek udzielanych w sieci. Aby się zarejestrować w serwisie, trzeba podać kod Blik w celu weryfikacji konta bankowego. Co zrobisz w takiej sytuacji?

Przerywam rejestrację, to niebezpieczne

98 proc.

11.

Dostałeś wiadomość, że należy zainstalować na komputerze program, który ma chronić twój rachunek w biurze maklerskim. Jak postąpisz w takiej sytuacji?

Nie instaluję programu, kontaktuje się z biurem i sprawdzam informację

98 proc.

12.

W wiadomościach czytasz o firmie, która reklamuje się jako „platforma pozwalająca inwestować w stokenizowane dzieła sztuki (NFT)”. Czy NFT to:

Elektroniczny token reprezentujący jakieś prawo

46 proc.

13.

Obawiasz się, że ktoś może zaciągnąć pożyczkę pozabankową korzystając z Twoich danych osobowych. Czy przed takim ryzykiem można się chronić?

Tak, można np. zastrzec numer PESEL

34 proc.

14.

Na twój telefon komórkowy dzwoni numer infolinii banku. Czy to oznacza, że na pewno kontaktuje się z tobą bank?

Nie, oszuści mogą się podszywać pod ten numer

90 proc.

15.

Otrzymałeś wiadomość, że ze sklepu internetowego, w którym robiłeś zakupy wyciekły dane kart płatniczych. Co należy zrobić w pierwszej kolejności?

Zastrzec kartę płatniczą w banku

93 proc.

44 proc. uczestników quizu wskazało, że Urząd Ochrony Danych Osobowych może ochronić przed zaciągnięciem pożyczki z użyciem naszych danych osobowych. 34 proc. respondentów poprawnie wskazało, że możliwe jest zastrzeżenie numeru PESEL – usługę tę przygotowały wspólnie instytucje pożyczkowe.

Spory odsetek niepoprawnych odpowiedzi odnotowaliśmy także w przypadku pytania o możliwość sprawdzenia prawnego statusu instytucji pożyczkowej oraz przydatność RRSO w porównywaniu ofert finansowania.

W kwestionariuszu umieściliśmy także pytanie o modne ostatnio NFT. Można oczekiwać, że inwestycje w stokenizowane dzieła sztuki mogą wkrótce okazać się kolejnym z „haczyków” wykorzystywanych przez oszustów. 46 proc. respondentów poprawnie zdefiniowało zasadę działania tego instrumentu – nie jest to ani kryptowaluta, ani format pliku.

Optymizmem napawa natomiast świadomość obowiązków informacyjnych kredytodawców. 95 proc. badanych miało świadomość, że na żądanie powinni otrzymać wzór umowy pożyczki, nawet gdy wnioskujemy o produkt w sieci.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona.

Tematy
Kredyt dla firm do 350 tys. na dowolny cel z decyzją online nawet w 10 minut

Kredyt dla firm do 350 tys. na dowolny cel z decyzją online nawet w 10 minut

Advertisement

Komentarze (3)

dodaj komentarz
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
zops
UWAGA NA: hiszpański Santander i portugalski Millennium. SPŁACACIE NIENALEŻNE KWOTY!!!

Powiązane: Cyberbezpieczeństwo

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki