Tarcza TBM Anna przebiła się do szybu stacji Trocka, tym samym zakończył się przełomowy i najtrudniejszy etap budowy wschodniego odcinka II linii metra, czyli drążenie tuneli. "Przed nami prace wykończeniowe i montażowe, m.in. przy układaniu torowiska" - przekazał we wtorek stołeczny ratusz.


"Kolejne świetne informacje z budowy metra! Tarcza TBM Anna właśnie przebiła się do stacji Trocka. Oznacza to, że zakończyliśmy budowę ostatniego z sześciu odcinków tunelowych na wschodnim odcinku II linii metra. Mimo niesprzyjającej pogody, pozostałe prace również są mocno zaawansowane – już widać kształty przyszłych stacji, gotowa jest już też konstrukcja schodów peronowych na stacji Kondratowicza" - powiedział o zakończeniu tych prac prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Wcześniej Trzaskowski napisał na Twitterze, że w II połowie 2022 roku dojedziemy metrem bez przesiadek z Targówka na Bemowo.
Jednocześnie ratusz podkreślił, że drążenie tuneli to przełomowy i najtrudniejszy etap podczas budowy metra. Jego zakończenie pozwala skupić się na pracach wykończeniowych i montażowych, takich, jak układanie torowiska czy murowanie peronów stacji.
TBM Anna wyruszyła ze stacji Zacisze w stronę komory szybu demontażowego przy stacji Trocka 22 stycznia. To był jej najkrótszy, bo nieco ponad 650-metrowy, odcinek tunelowy, łącznie wydrążyła 2878 metrów. Był to ostatni z czterech tuneli budowanych na obu odcinkach w etapie 3+2 II linii metra. Pod koniec ubiegłego roku pracę zakończyły pracujące na zachodzie tarcze TBM Krystyna i Elisabetta. Łącznie wydrążyły 2736 metrów podwójnego tunelu. Na odcinku wschodnim, jako pierwsza zakończyła prace TBM Maria, która wydrążyła 2908 metrów tunelu.
W wydrążonych wcześniej tunelach odcinka wschodniego wykonawca prowadzi prace przy budowie torowiska. Wylewane są dolne i boczne bankiety, czyli betonowe konstrukcje, do których mocowane będą kolejne elementy torowiska. (PAP)
autorka: Natalia Kamińska
nmk/ jann/