PODCASTStarych samochodów czar. Niekiedy można na nich dobrze zarobić

Marcin Bołtryk2023-02-18 08:00redaktor
publikacja
2023-02-18 08:00

Motoryzacja sprzed dekad zachwyca nie tylko wizualnie - inwestując w auta klasyczne i zabytkowe można zarobić znacznie więcej i często szybciej niż na złocie czy nieruchomościach. Jednak nie jest to rynek łatwy, a wiele zależy od historii konkretnego modelu lub jego właściciela, niekiedy wpływ na cenę ma także moda. Jak odnaleźć się w tym świecie podpowiadają pasjonaci.

Starych samochodów czar. Niekiedy można na nich dobrze zarobić
Starych samochodów czar. Niekiedy można na nich dobrze zarobić
fot. Michal Kosc / / FORUM

Polski rynek aut klasycznych nie jest duży. Nie oznacza to oczywiście, że w zbiorach rodzimych kolekcjonerów nie ma perełek, które z powodzeniem mogłyby osiągać zawrotne ceny na zagranicznych aukcjach. Próbę oszacowania i analizy polskiego rynku klasyków podejmuje Piotr Sielicki, pasjonat samochodów klasycznych i były wieloletni redaktor naczelny magazynu „Classicauto”.

Z tym magazynem jest związany także nasz kolejny gość. Piotr Życzyński, jego współwłaściciel, zajmuje się też doradztwem dotyczącym aut klasycznych i sam kolekcjonuje takie samochody. Wspólnie zagraliśmy w pewnego rodzaju grę. Ja określam budżet, on podstawia model, na którym prawie na pewno zarobię. Nasz gość daje też kilka uniwersalnych rad, które mogą pomóc zarabiać na samochodach.

Podczas rozmów kilka razy przewija się twierdzenie, że samochody zabytkowe nie są wyłącznie eksponatami. Większość właścicieli chce się nimi chwalić, w związku z tym zabierają je na przejażdżki. O ryzyku z tym związanym, a co ważniejsze, o metodach walki z tym ryzykiem rozmawiam z Dawidem Kostrzeniem z Warty. Okazuje się, że ubezpieczenie klasyka to nie taka łatwa sprawa.

Niełatwo także rozkręcić profesjonalną licytację. Przemysław Grygiencze, dyrektor operacyjny domu aukcyjnego Ardor, opowiada o biznesie aukcyjnym w Polsce i o tym, jakie auta mają u nas największe wzięcie. Jest też słowo o spodziewanych stopach zwrotu z motoryzacyjnych inwestycji.

O inwestycjach, tym razem w fabrycznie nowe auta, mówi Jakub Pietrzak, współwłaściciel konceptu La Squadra i salonów marek Ferrari, Pagani, Bugatti, Koenigsegg. W jego opinii wciąż nie brakuje szans na to, by chwilę po wyjechaniu z salonu nowym autem, sprzedać je z zyskiem. Sporym.

Goście:

2'02" Piotr Sielicki - o polskich kolekcjach

9'43" Piotr Życzyński - o zasadach inwestowania

20'52" Dawid Kostrzeń - o ubezpieczeniach

30'42" Przemysław Grygiencze - o aukcjach

39' Jakub Pietrzak - o inwestycjach w nowe auta

Źródło:

Rocznik 1975. Absolwent dziennikarstwa na UW. W "Pulsie Biznesu" pracuję od 1998 r. Od początku związany jestem z tematami motoryzacyjnymi i transportowymi. Od 1999 r. prowadzę czwartkową sekcję Transport i logistyka. Zaczynałem od artykułów poświęconych firmom z branży logistycznej i transportowej, by szybko zdać sobie sprawę, że w tematykę tę łatwo da się wpisać moje prywatne zainteresowania - motoryzację. Od 1999 r. regularnie publikuję więc teksty o samochodach. Z zainteresowaniem przyglądam się kierunkom, w których rozwija się rynek. Z nostalgią wspominam minione czasy. Powoli dopada mnie kryzys wieku średniego.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Podcast

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki