REKLAMA

Słabe nastroje w branży motoryzacyjnej. 2025 rok będzie wyjątkowo trudny

2025-01-12 16:46
publikacja
2025-01-12 16:46

Blisko 70 proc. europejskich dostawców części motoryzacyjnych prognozuje utrzymanie w tym roku niskiej rentowności, a niemal 40 proc. przewiduje, że będzie balansować na jej granicy - poinformował PAP prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM Tomasz Bęben.

Słabe nastroje w branży motoryzacyjnej. 2025 rok będzie wyjątkowo trudny
Słabe nastroje w branży motoryzacyjnej. 2025 rok będzie wyjątkowo trudny
fot. Tang Ke/Utuku / Zuma Press / / FORUM

"Według najnowszego badania CLEPA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych - PAP) i firmy McKinsey, 68 proc. europejskich dostawców części i komponentów prognozuje w tym roku utrzymanie niskiej rentowności, a 38 proc. spodziewa się balansowania na jej granicy" - powiedział Bęben.

Dodał, że te wyniki są "zatrważające" i pokazują, że producenci części "stają w obliczu bezprecedensowych trudności".

W ocenie Bębna problemy branży spowodowane są przez transformację związaną z realizacją europejskiej polityki klimatycznej, która doprowadziła do redukcji popytu na pojazdy, a przez to również na części przeznaczone na pierwszy montaż.

"Ich producenci zmagają się z rosnącymi kosztami operacyjnymi i coraz trudniejszymi negocjacjami z producentami pojazdów, którzy wywierają presję na dostawców komponentów, by ci obniżali ceny swoich produktów i w ten sposób wzięli na swoje barki ciężar redukcji kosztów produkcji pojazdów" - wskazał prezes SDCM i członek zarządu CLEPA.

Branża obawia się Trumpa i jego wojen handlowych

Branża obawia się w 2025 r. napięć politycznych i rosnącej presji konkurencyjnej ze strony Stanów Zjednoczonych i Chin. Bęben przypomniał, że Donald Trump zapowiedział radykalne kroki w polityce handlowej nie tylko wobec Chin, ale również Europy, co zaniepokoiło Komisję Europejską.

Ursula von der Leyen zapowiedziała pod koniec listopada strategiczny dialog na temat przyszłości przemysłu motoryzacyjnego w Europie. Ma on być zainicjowany w styczniu, a udział w nim mają wziąć kluczowi interesariusze z całego sektora, w tym europejskie firmy motoryzacyjne, związki zawodowe, stowarzyszenia biznesowe. Celem dialogu jest pilne wdrożenie potrzebnych branży rozwiązań.

W komunikacie KE zapowiedziano, że Strategiczny Dialog doprowadzi do opracowania konkretnych strategii i rozwiązań wspierających globalną konkurencyjność produkcji motoryzacyjnej w Europie.

"Skoncentruje się w szczególności na wspieraniu innowacji opartych na danych i cyfryzacji, bazując na przyszłościowych technologiach, takich jak sztuczna inteligencja i autonomiczne pojazdy; wspieraniu dekarbonizacji sektora w ramach otwartego podejścia technologicznego; zajęciu się kwestiami związanymi z zatrudnieniem, umiejętnościami i innymi aspektami społecznymi w sektorze; upraszczaniu i modernizacji ram regulacyjnych; zwiększaniu popytu, wzmacnianiu zasobów finansowych sektora oraz jego odporności w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku międzynarodowym" - wskazano w komunikacie Komisji Europejskiej.

W opinii prezesa SDCM zaproponowany przez KE dialog będzie ostatnią okazją, by podjąć działania ratujące europejski sektor motoryzacyjny.

"Niestety wiele wskazuje, że Europa serwuje sobie, wydawałoby się - polską specjalność - czyli musztardę po obiedzie. Unia może się chwalić, że ma najlepiej na świecie uregulowaną branżę motoryzacyjną, tyle że jej pozycja w globalnej grze jest coraz bardziej zmarginalizowana. Podobnie jest w przypadku sztucznej inteligencji, o której wspomniano w komunikacie KE. Unia dumnie deklaruje, że jako pierwsza wprowadziła regulacje dotyczące AI, tyle że w wyścigu technologicznym w ogóle się w tej dziedzinie nie liczy" - podkreślił Bęben.

Regulacje zabijają innowacje w branży motoryzacyjnej

"Mam tu na myśli przepisy utrudniające testowanie pojazdów z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowców. W wielu miejscach na świecie jeżdżą już w pełni autonomiczne taksówki, a tymczasem u nas projektuje się rozwiązania legislacyjne, które komplikują sprawdzanie w warunkach drogowych pojazdów, w których za kierownicą siedzą zawodowi kierowcy" - zauważył.

Zdaniem Bębna, choć założenia unijnej polityki klimatycznej są słuszne, ich realizacja sprawiła, że europejski przemysł motoryzacyjny jest dziś w niezwykle trudnej sytuacji. "Znaleźliśmy się pod ścianą. Brak elastyczności Komisji Europejskiej i wsparcia dla przemysłu w tym kluczowym momencie grozi jego całkowitą marginalizacją. Jeśli nie chcemy, aby Europa stała się wyłącznie konsumentem technologii tworzonych na innych kontynentach, musimy działać natychmiast. Obecna kadencja KE będzie więc kluczowa dla konkurencyjności motoryzacji i całej europejskiej gospodarki" - zaznaczył.

Wg danych GUS w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2024 roku z Polski wyeksportowano produkty przemysłu motoryzacyjnego warte 37,56 mld euro. To wynik o 19,44 proc. niższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Niezmiennie od lat najważniejszym zagranicznym partnerem przemysłu motoryzacyjnego są odbiorcy z Niemiec. Po trzech kwartałach 2024 r. wartość eksportu do tego kraju wyniosła 11,76 mld euro, czyli 34,49 proc. całości. To o 9,84 proc. mniej niż w takim samym okresie roku poprzedniego. Kolejnymi rynkami zbytu są: Francja (9,0 proc. całości, 3,07 mld euro, -4,62 proc.), Włochy (6,81 proc. całości, 2,32 mld euro, -0,75 proc.) i Czechy (6,75 proc. całości, 2,3 mld euro, -5,17 proc.).

W okresie styczeń-wrzesień 2024 roku eksport części i akcesoriów osiągnął 13,20 mld euro - o 0,46 mld więcej (+3,66 proc.) niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. To jednocześnie nowy rekord dla trzech pierwszych kwartałów roku. Części i akcesoria odpowiadają za 38,72 proc. całości eksportu branży wobec 30,09 proc. rok wcześniej. (PAP)

gkc/ drag/ pr/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (17)

dodaj komentarz
slawekqs
Tak niestety jest widzie od 2022 w moim miejscu pracy lecą głowy w technologii i projektach narazie nas roboli nikt nie tyka za bardzo bo ktoś na ten cyrk musi robic zwanym eu ale na nas też przyjdzie czas bo dna jeszcze nie widać na szczęście Polacy solidnie potrafią pracować mimo wszytko na zysk zagranicznych firm za ułamek kszotow Tak niestety jest widzie od 2022 w moim miejscu pracy lecą głowy w technologii i projektach narazie nas roboli nikt nie tyka za bardzo bo ktoś na ten cyrk musi robic zwanym eu ale na nas też przyjdzie czas bo dna jeszcze nie widać na szczęście Polacy solidnie potrafią pracować mimo wszytko na zysk zagranicznych firm za ułamek kszotow na zachodzie niech pilnują inflacja bo podwyżki to raczej juz były pozdrowienia z nocnej zmiany dla Pana Kolnego dajcie coś o kosztach życia w pomrocznej i o tym deficycie bo on jest groźny nawet chyba bardziej od ruskich
jas2
Wygląda na to, że to będzie dobry rok do zakupów.
jas2
Teraz w Polsce nie ma żadnych problemów z produkcją samochodów.
Dawniej ciągle były problemy. Oto lista problemów:

AK Syrena Meluzyna
Analog 1,2
Arrinera Hussarya
AS S1/S2
Chevrolet Aveo
Colo
CWS T-1
CWS T-4
CWS T-8
Daewoo Espero
Daewoo Lanos
Daewoo Leganza
Daewoo Matiz
Daewoo Nexia
Daewoo
Teraz w Polsce nie ma żadnych problemów z produkcją samochodów.
Dawniej ciągle były problemy. Oto lista problemów:

AK Syrena Meluzyna
Analog 1,2
Arrinera Hussarya
AS S1/S2
Chevrolet Aveo
Colo
CWS T-1
CWS T-4
CWS T-8
Daewoo Espero
Daewoo Lanos
Daewoo Leganza
Daewoo Matiz
Daewoo Nexia
Daewoo Nubira
Daewoo Tacuma
Daewoo Tico
Daewoo-FSO Polonez Kombi
Fiat 126
Fiat 508
Fiat 518
Fiat 600 (2005)
Fiat Cinquecento
Fiat Cinquecento Elettra
Fiat Palio
Fiat Panda
Fiat Seicento
Fiat Uno
FSO Polonez
FSO Polonez 2000 Rally
FSO Polonez Atu
FSO Polonez Coupé
FSO Syrena
FSO Syrena 110
FSO Syrena Sport
FSO Warszawa
Gepard (samochód)
Leopard 6 Litre Roadster
Mikrus MR-300
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 508 Łazik
PZInż 403 Lux-Sport
Ralf-Stetysz
SAM RE-Volt
Smyk (samochód)
Tarpaniola
Triggo
Volkswagen SAM
Wilk (samochód)
Wszędołaz

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Polskie_samochody_osobowe
jas2
W wielu miejscach na świecie jeżdżą już w pełni autonomiczne taksówki, a tymczasem u nas projektuje się rozwiązania legislacyjne.
nrg
rozbraja mnie cenzura tutaj. napisałem komentarz bez żądnych wulgaryzmów i go nie ma. mówił tylko o dofinansowaniu do elektryków z naszej kieszeni
zbyszek_
Robić tansze wózki to będą schodzić.
A nie nasrane silnikow elektrycznych bezsensu ficzerow wszedzie. Lampy z mikrokontrolerami bo ledziki musi byc bajer....

Auto powinno miec blachy zawieszenie mech naped na 4buty, kierownice zegary i kanapę i w fotele.

I styka.
bha
A kogo na te nowe samochody coraz mocniej cenowo niedostępne niestety dla coraz szerszej i szerszej % grupy
pracujących w wielu już zawodach, kogo stać tą garstkę % najlepiej zarabiających i tą część tych Zyskownych na rynku firm, a przecież i oni wszyscy razem co roku nie nie zmienią i nie kupują nowych aut!.
to_i_owo
Dzięki Zielonemu Ładowi kilka kolejnych lat dla motoryzacji będzie rzeczywiście ciężkich

Ale potem nastąpi zmiana

Tak jak np przemysł włókienniczy
Kiedyś miał problemy, a teraz ich nie ma
klimaciarz
Ja nie rozumiem. Ludzie najpierw popierają UE, a później narzekają, że mają zaoraną gospodarkę. Przecież ten unijny program , w wersji jaką wdrażają komisarze, daje dokładnie takie efekty. Każdy, kto popiera UE, w jej aktualnym wydaniu, będzie miał każdy kolejny rok "wyjątkowo trudny", jak w tytule.

Powiązane: Rynek motoryzacyjny - raporty

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki