Zakupowy szał, który wybuchł na początku polskich zmagań z koronawirusem, wywindował wyniki Pamapolu - producenta żywności z długim terminem przydatności. Spółka zaprezentowała raport za I kwartał i jej notowania rosną dwucyfrowo.


W I kwartale 2020 r. skonsolidowane przychody Grupy Pamapol wyniosły 200,9 mln zł i były o 49,3 proc. wyższe w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedzającego (134,6 mln zł). Grupa wypracowała zysk w kwocie 2,79 mln zł (w analogicznym okresie obejmującym I kwartał 2019 r. strata netto wynosiła 922 tys. zł). Warto zaznaczyć, że przychody zanotowane przez Pamapol w I kwartale 2020 r. były najwyższe w giełdowej historii spółki. Zysk również okazał się jednym z najwyższych.


Wyjaśnienie takiego skoku znajdujemy w dalszej części raportu, który Pamapol opublikował 16 czerwca wieczorem. - Działalność spółek z Grupy uwarunkowana jest czynnikami zewnętrznymi, niezależnymi od spółek jak i wewnętrznymi, związanymi bezpośrednio z ich działalnością. W bieżącym okresie sprawozdawczym wpływ na działalność operacyjną oraz wynik spółek z Grupy miała sytuacja związana z pandemią koronawirusa COVID-19, która wpłynęła na zintensyfikowanie działań spółek z Grupy w celu zaspokojenia rosnącego popytu na rynku - czytamy w raporcie.
- W marcu spółki Grupy zanotowały znaczny wzrost sprzedaży spowodowany dokonywaniem przez Klientów zakupów „na zapas” produktów z długim terminem przydatności do spożycia - podkreśla spółka.
Koronawirusowe wzrosty na GPW
O Pamapolu, jako beneficjencie sytuacji związanej z koronawirusem, na rynku mówiło się już w marcu. Spółka zaliczyła nawet chwilowy wystrzał notowań z 1 zł na 1,76 zł w trzy sesje, później kurs jednak wrócił w okolice złotówki. Na podobnej zasadzie drożały m.in. akcje Makaronów Polskich, inwestorzy dostrzeli bowiem puste półki w sklepach i szybko przeliczyli, komu to może się opłacić. Szerzej sprawę opisywaliśmy w marcowym artykule "Makaronowa hossa na GPW".


Dziś Pamapol wraca do mocnych wzrostów. Wczorajszy raport potwierdził, że spółka rzeczywiście skorzystała (mimowolnie) na sytuacji związanej z koronawirusem. Akcje Pamapolu drożały nawet o przeszło 28 proc., tuż po 11:00 jest to +14,7 proc. Za jedną akcję Pamapolu trzeba zapłacić 1,25 zł.
Jednorazowy wystrzał nie powinien przysłonić problemów
Mocne wyniki za I kwartał cieszą, z fundamentalnego punktu widzenia ważniejsze od jednorazowych wystrzałów są jednak powtarzalne wyniki. Szczególnie że ów wystrzał z I kwartału blednie nieco przy skali wcześniejszych strat. Biorąc pod uwagę ostatnie 12 miesięcy, spółka nadal jest pod kreską i to aż 3,1 mln zł.


Zysk za I kwartał poprawia zatem sytuację spółki, nadal jednak patrząc na wyniki, ciężko popadać w hurraoptymizm. Koronawirus to czynnik zewnętrzny, na który Pamapol nie miał wpływu i trudno zakładać, że taki zastrzyk popytu jak w I kwartale znów się powtórzy w podobnej skali (choć może być jeszcze obserwowany w wynikach za II kwartał). Zapasy spożywcze okazały się zakupami na wyrost i nawet w najtwardszej fazie lockdownu nie było problemów z zaopatrzeniem w żywność (poza wyjątkami typu np. ryż czy makaron).
By pozytywnie wyceniać Pamapol, spółka musiałaby własnymi siłami odzyskać rentowność. Udowodnić, że potrafi pokazywać zyski regularnie, sama z siebie. Z tym zaś jest problem. W ostatnich dwóch latach spółka średnio co drugi kwartał kończyła stratą, a cały 2019 rok zamknęła 5,9 mln zł pod kreską.
Ostrożnie zresztą do sprawy podchodzi sam Pamapol. - Sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się pandemii koronawirusa COVID-19 spowodowała zintensyfikowanie działań Spółek Grupy zorientowanych na zaspokajanie zwiększonego popytu na produkty w IQ2020r. Zarządy Spółek z dużym prawdopodobieństwem stwierdzają, że trend ten utrzyma się w krótkiej i ewentualnie średniej perspektywie czasu. Niemniej jednak podkreślenia wymaga fakt, iż skutki pandemii w dłuższej perspektywie mogą być przyczyną pogorszenia się sytuacji w kraju i na świecie, co oznaczałoby, iż sytuacja ekonomiczna związana z COVID-19 może wpłynąć negatywnie na wyniki Spółki i Grupy Kapitałowej - czytamy w raporcie.
Grupa Kapitałowa Pamapol prowadzi działalność w branży przetwórstwa spożywczego. Spółką dominującą w Grupie Kapitałowej jest Pamapol SA, wiodący na rynku polskim producent dań mięsno-warzywnych, a w szczególności dań gotowych, którego początki działalności w branży sięgają 1993 r. Oferta produktowa Spółki obejmuje ponadto konserwy mięsne, pasztety, zupy oraz pasty. Wyroby spółki sprzedawane są zarówno pod markami własnymi sieci, jak również pod brandami ,,Pamapol”, ,,Spichlerz Rusiecki” „Sorella” oraz „Healthy Mind”.
Adam Torchała