REKLAMA

Magazyn prądu [Podcast]

Marcin Bołtryk2021-06-26 08:00redaktor
publikacja
2021-06-26 08:00
Magazyn prądu [Podcast]
Magazyn prądu [Podcast]
/ Puls Biznesu

Pierwsze samochody, jakie jeździły po świecie, zasilał prąd. Dlaczego ten rodzaj napędu przegrał z silnikami spalinowymi? Przez kłopoty z magazynowaniem energii. Ponad 100 lat później ten temat jest nadal aktualny, ale w grze są nowoczesne akumulatory i wodór.

Pierwsze samochody, jakie jeździły po świecie, zasilał prąd. Dlaczego ten rodzaj napędu przegrał z silnikami spalinowymi? Przez kłopoty z magazynowaniem energii. Ponad 100 lat później ten temat jest nadal aktualny, ale w grze są nowoczesne akumulatory i wodór.

Tylko w tym roku do salonów sprzedających auta wjedzie kilkanaście nowych modeli na prąd, w kolejnym – dziesiątki następnych. Choć samochody spalinowe będą nam towarzyszyły jeszcze długo, za dziesięć lat rynek nowych samochodów zdominują elektryki.

W to, że prąd jest paliwem przyszłości, wierzą wszyscy producenci i wszyscy jak jeden mąż prężą elektryczne muskuły. Są jednak pewne różnice. O tym, dlaczego Toyota zamiast w bateriach woli magazynować energię do napędzania aut osobowych w zbiorniku z wodorem, opowiada Robert Mularczyk, dyrektor komunikacji Toyota Motor Poland. Mówi o przepisach i o tym, że wodór nie jest jedynym pomysłem Toyoty na magazyn energii. Z wodorem rozprawia się również Tomasz Tonder, dyrektor PR w Volkswagen Group Polska. Uważa jednak, że auta osobowe z bateriami są lepszym wyborem dla środowiska i kierowców. Powie też, jak nauka zmieniła technologię wytwarzania akumulatorów, a dieselgate – myślenie o napędach przyszłości w Grupie VW. O przyszłości rozmawiam również z dr Karolem Pawlakiem, ekspertem Krajowej Izby Klastrów Energii. Tym razem o przyszłości magazynów energii. To ciekawa dyskusja o tym, czy ludzie potrafią energię elektryczną przechowywać, jak rozwijają tę dziedzinę i jakie rozwiązanie może w przyszłości zastąpić powszechne dziś baterie litowo-jonowe. Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego mówi o myśleniu. Nie o przyszłości, lecz o teraźniejszości. Choć uważa, że najlepszy dla środowiska jest ten samochód, którego jeszcze nie ma, wie, że bez aut nie można się obejść. Podkreśla, że elektromobilność niewiele zmieni, jeśli my nie zmienimy podejścia do użytkowania swoich samochodów. Jest też o tym, że elektromobilność na siłę nie ma sensu – również dla planety.

Serdecznie zapraszam do słuchania.

Wszystkie odcinki „Pulsu Biznesu do słuchania” są dostępne na stronie pb.pl/dosluchania oraz w aplikacjach podcastowych, m.in. na Spotify i Apple Podcasts.

Źródło:

Rocznik 1975. Absolwent dziennikarstwa na UW. W "Pulsie Biznesu" pracuję od 1998 r. Od początku związany jestem z tematami motoryzacyjnymi i transportowymi. Od 1999 r. prowadzę czwartkową sekcję Transport i logistyka. Zaczynałem od artykułów poświęconych firmom z branży logistycznej i transportowej, by szybko zdać sobie sprawę, że w tematykę tę łatwo da się wpisać moje prywatne zainteresowania - motoryzację. Od 1999 r. regularnie publikuję więc teksty o samochodach. Z zainteresowaniem przyglądam się kierunkom, w których rozwija się rynek. Z nostalgią wspominam minione czasy. Powoli dopada mnie kryzys wieku średniego.

Tematy
Otwórz konto mBiznes Standard w mBanku, zyskaj 350 zł oraz aktywnie korzystaj z konta w którym masz gwarancję braku opłat przez 2 lata i 0 zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym

Otwórz konto mBiznes Standard w mBanku, zyskaj 350 zł oraz aktywnie korzystaj z konta w którym masz gwarancję braku opłat przez 2 lata i 0 zł za prowadzenie i najważniejsze usługi w koncie firmowym

Komentarze (1)

dodaj komentarz
ja3
Samochody elektryczne zostały wyparte przez spalinowe, ponieważ były:
- droższe
- wolniejsze
- o mniejszym zasięgu
- ładowanie trwało bardzo długo
- z ww. względów łatwiej i taniej było wybudować stacje paliw niż stacje ładowania
Dzisiaj samochody elektryczne są:
- droższe
- wolniejsze, choć mają znacznie
Samochody elektryczne zostały wyparte przez spalinowe, ponieważ były:
- droższe
- wolniejsze
- o mniejszym zasięgu
- ładowanie trwało bardzo długo
- z ww. względów łatwiej i taniej było wybudować stacje paliw niż stacje ładowania
Dzisiaj samochody elektryczne są:
- droższe
- wolniejsze, choć mają znacznie większe przyspieszenia
- o wyraźnie mniejszym zasięgu
- ładowanie trwa kilkadziesiąt / kilkaset razy dłużej niż tankowanie spalinówki
- 'na trasie' nie ma miejsc do ładowania
No proszę, minęło 100 lat i nadal ta technologia jest gunwo warta. Gdyby nie regulacje europejskie i dopłaty, to w ogóle nie opłacałoby się tego produkować i kupować.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki