Cennikowy zawrót głowy, a końca podwyżek nie widać [Podcast]

Marcin Bołtryk2022-04-23 08:00redaktor
publikacja
2022-04-23 08:00
Cennikowy zawrót głowy, a końca podwyżek nie widać [Podcast]
Cennikowy zawrót głowy, a końca podwyżek nie widać [Podcast]
/ Puls Biznesu

143,5 tys. zł – średnio tyle kosztuje w Polsce nowy samochód osobowy. To cena niemal o 10 proc. wyższa niż rok temu i o ponad 40 proc. wyższa niż w 2018 r.

Nowe auta drożeją z miesiąca na miesiąc. Jednak nie wszystkie. O tym, jak liczy się średnią cenę nowego samochodu, od czego zależy jej wysokość i jakie nowe auta staniały, opowiada Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jest też o tym, ile będzie kosztowało nowe auto pod koniec tego roku.

Kolejny gość „Pulsu Biznesu do słuchania”, Piotr Pawlak, to dyrektor zarządzający i prezes Ford Polska. Mówi nie tylko o tworzeniu polityki cenowej przez importerów, lecz także o zmianie podejścia do tego tematu w wyniku pandemii i obecnej sytuacji geopolitycznej. Wspólnie z nim zastanawiamy się również, jak duże mogą być jeszcze podwyżki i na jaki rabat może liczyć klient samochodowego salonu.

Ostre przyspieszenie widać nie tylko w cennikach nowych aut, równie dynamicznie szybują w górę ceny używanych. Doskonale o tym wie Arkadiusz Zaręba, dyrektor zarządzający platformy Otomoto Klik. Opowiada o zależności między cennikami w salonach i wysokością cen na rynku wtórnym, powodach podwyżek i podaży na rynku aut używanych. Niestety – podobnie jak przedmówcy – nie ma dla nas dobrych informacji. Na horyzoncie jeszcze nie widać końca wzrostu cen.

O wpływ rozwoju elektromobilności na ceny nowych aut pytam Macieja Mazura, szefa Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Wspólnie zastanawiamy się kiedy – i czy – ceny aut elektrycznych zrównają się z cenami samochodów spalinowych i czy nastąpi to dlatego, że te pierwsze stanieją czy może ze względu na podwyżki podatków za te drugie.

O podwyżkach, ale stóp procentowych, opowie Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska. Odpowie na pytanie, kiedy produkty finansowe ze stałą stopą procentową są korzystne i czy teraz firmy kupujące auta rzeczywiście sięgają po tego typu rozwiązania. Serdecznie zapraszam.

02’05” Wojciech Drzewiecki o liczeniu średniej ważonej

07’46” Piotr Pawlak o polityce cenowej

15’02” Arkadiusz Zaręba o cenach na rynku wtórnym

21’43” Maciej Mazur o cenach elektryków

33’23” Robert Antczak o leasingu w czasach drożyzny

Wszystkie odcinki „Pulsu Biznesu do słuchania” są dostępne na stronie pb.pl/dosluchania oraz w aplikacjach podcastowych, m.in. na Spotify i Apple Podcasts.

Źródło:

Rocznik 1975. Absolwent dziennikarstwa na UW. W "Pulsie Biznesu" pracuję od 1998 r. Od początku związany jestem z tematami motoryzacyjnymi i transportowymi. Od 1999 r. prowadzę czwartkową sekcję Transport i logistyka. Zaczynałem od artykułów poświęconych firmom z branży logistycznej i transportowej, by szybko zdać sobie sprawę, że w tematykę tę łatwo da się wpisać moje prywatne zainteresowania - motoryzację. Od 1999 r. regularnie publikuję więc teksty o samochodach. Z zainteresowaniem przyglądam się kierunkom, w których rozwija się rynek. Z nostalgią wspominam minione czasy. Powoli dopada mnie kryzys wieku średniego.

Tematy
 Ubezpieczenie NNW dla dzieci. Dla każdego dziecka od 4 miesiąca do 25 roku życia.

Ubezpieczenie NNW dla dzieci. Dla każdego dziecka od 4 miesiąca do 25 roku życia.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
reallife
Koszty wzrosły o 10% marże o 200%. Gdzie trafią zyski?

Temat dotyczy prawie każdej dziedziny, firmy - te uczciwie raportowane / kontrolowane oczywiście - będą teraz raportować kosmiczne zyski, najpierw pod kowida, potem pod inflację,teraz pod wojnę..
Szary Kowalski płaci chętnie, bo przez ostanie 7 lat dobrze zarobił a
Koszty wzrosły o 10% marże o 200%. Gdzie trafią zyski?

Temat dotyczy prawie każdej dziedziny, firmy - te uczciwie raportowane / kontrolowane oczywiście - będą teraz raportować kosmiczne zyski, najpierw pod kowida, potem pod inflację,teraz pod wojnę..
Szary Kowalski płaci chętnie, bo przez ostanie 7 lat dobrze zarobił a w kowidzie dodatkowo dostał dużo prezentów
bullman
Ostatnio czytałem gdzieś odnośnie samochodów:"luksus ma się w Polsce dobrze" gdzie luksus został wyceniony na 150tys.Czas chyba przenieść to ponad 200 jeśli średnia to 143 tys bo za chwilę Dacia Duster dołączy do luksusu

Powiązane: Podcast

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki