Budowa autostrad w Polsce droższa niż w Niemczech. Nawet o 40%

Budowa dróg w Polsce jest droższa niż w Niemczech. Unijni audytorzy zarzucają nam marnotrawstwo - donosi "Rzeczpospolita".

droga
HH/Bankier.pl

Na nieprawidłowości wskazuje raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Audytorzy zbadali 24 projekty w Polsce, Hiszpanii, Grecji i w Niemczech.

Z raportu wynika, że metr bariery bezpieczeństwa na autostradzie jest w Polsce o 40 procent droższy niż w Niemczech. Ponadto najwięcej płacimy za beton na mostach biegnących nad autostradami. W grupie czterech krajów najtańsze okazały się Niemcy, gdzie siła robocza jest droższa niż w Polsce, Hiszpanii czy Grecji.

polska autostrada s7 s8 s5 s3 a1 a2»Co nie gra z polskimi autostradami?

Audytorzy z Europejskiego Trybunału Obrachunkowego podkreślają, że w Niemczech organizuje się przetargi na małe odcinki, co przyciąga również małe firmy i zwiększa konkurencję. To wymaga jednak dużego doświadczenia i dobrego systemu przetargowego - przyznają.

ETO zwraca również uwagę na zawyżone normy dla polskich wykonawców, na przykład dotyczące ekranów dźwiękoszczelnych. Zdaniem audytorów, niepotrzebnie buduje się również autostrady w miejscach, gdzie wystarczyłyby tańsze drogi ekspresowe.

Wśród pozytywów wymieniono dopuszczenie zagranicznych wykonawców oraz silną dyscyplinę finansową. Ostateczny koszt inwestycji w Polsce był najbardziej zbliżony do zaplanowanego.

Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/"Rzeczpospolita"/kd/ab

Źródło: IAR

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~KRISS

CENY KILOMETRA DROGI W KRAJACH GÓRSKICH TAKŻE SĄ O POŁOWĘ TAŃSZE A TAM NA KILOMETR AUTOSTRADY PRZYPADA 1 WIADUKT LUB MOST.

OTO TANIE PAŃSTWO.
SYF ,SYF, i JESZCZE RAZ GNÓJ NA KAŻDYM KROKU.

! Odpowiedz
0 0 ~Rajska zielona wyspa

NAJWAŻNIEJSZE BY KOLESIOM ŻYŁO SIĘ LEPIEJ!! I o oto właśnie chodzi !!Tak samo jest z mieszkaniami są droższe niż na zachodzie mimo ze zarobki niższe!!U mnie budują nowe bloki a pracowników dowożą autobusami bo tylko ci z zadupia chca pracować za tak niskie stawki dodatkowo połowa to Ukraińcy i inni ze wschodu bo tym mozna jeszcze mniej płacić! a cena za metr to 8-10tys zł!!Ale co sie dziwic skoro deweloperek bierze 300% zysku zamiast 10-15 jak na zachodzie ale tam w Niemczech to jeden pracownik dostaje tyle wypłaty co w POlskiej rajskiej zielonej wyspie cała brygada!!!Tak tez niepracuja po 16 godzin bo nadgodziny sie nieoplacaja dla pracodawców wiec wola zatrudniać ludzi na 2 zmiany i więcej dac zatrudnienia.W POlsce nadgodziny nikt nieplaci bo niby kto miał by zmusic pracodawce by je wypłacac !!Inspekcja pracy to fikcja wtym kraju!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~Koordynator "BYLY" O

I na co sie zdaly te warunki przetargowe "najnizsza cena" ??? skoro i tak byla drozsza o 40 % od Niemcow. Nie mowiac juz o NIEdorobkach, braku jakosci itd no i Zatorach Platniczych z konsekwencjami jakie w wyniku tych kontraktow powstaly !!!

PO PROSTU W POLSCE WSZYSTKO JEST POSTAWIONE NA GLOWI - Bo przeciez POLAK POTRAFI jak mowia Panstwo z MInisterstwa.

Pozdrowienia z za oceanu @!!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~azaz

Ci unijni audytorzy nie słyszeli, że ma się żyć lepiej ? Przystąpili do oceniania kompletnie nie przygotowani.

! Odpowiedz
0 0 ~adsfas

rzeczpospolita ... i wszystko jasne.

! Odpowiedz
0 0 ~ZZZ.PL

TUSK POWINIEN PO TYM ARTYKULE POPELNIC HARAKIRI !!!

ZZZ.PL

! Odpowiedz
0 0 ~eses

Rozmawialem z gosciem z firmy budujacej drogi. Przede wszystkim trzeba miec dojscie do swity Tuska, zeby wogole dostac jakis kontrakt. Potem mimo ze sa w kosztorysach wykazane dobre surowce, to zastepuje sie to nawet zwyklym blotem, a surowce sprzedaje na lewo; zyskiem trzeba podzielic sie z "grupa Tuska"

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~34sssssssss

Dlaczego w PO-lsce jest najdrożej?
To proste:
- Połowę biorą tuski
- Połowę kulczyki i mostostale
- no i jeszcze chińczykowi za budowę trzeba zapłacić.


PO-zdrawiam lemingi głosujące na nieudaczników.

! Odpowiedz
0 0 ~bandit

ustawa o zamówieniach publicznych i przepisy z nią związane to dokumenty opracowane w celu dojenia kasy przez odpowiednie struktury urzędnicze. Każdy przetarg publiczny, każdy w 100% jest podkrecony aby podziałkować się kasą. Dlatego wszystko co jest związane z zamówieniami publicznymi jest dużo droższe, a dodatkowo gorszej jakości. Drogi i autostrady to typowy przykład, ale dotyczy to wszystkiego - od papieru, długopisów, komputerów, mydła, kiełbasy, chleba, urządzeń, samochodów, usług. Wszystko co jest zamawiane publicznie to złodziejstwo za pomocą w/w ustawy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~sven

Skoro tu mozna tyle zarobić to dlaczego firmy bankrutują i coraz mnie chce ich tu budowac ?
Po prostu autostrady w Niemczech były budowane wtedy kiedy UE nie wyśrubowala tak norm środowiskowych. Niech ci "eksperci" od siedmiu boleści pokażą w Europie druga taka A gdzie jest tyle przejśc dla zwierząt czy przepustów dla plazow, o wyśrubowanych normach halasu nie wspominając. I to wlasnie nabija cenę a nie beton. Te analiże to sprządzilo dwoch gryzipiorkow unujnych ktorzy musza pokazac jak to urzedasy że coś robia.
Natomiast zarzut że w Polsce jest zbyt duzo autostrad \9 a jest ich aż 3! ) pokazue ze ci panowie to kompletne zera !

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,7% II 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% II 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 330,48 zł II 2020
Produkcja przemysłowa rdr 4,9% II 2020

Znajdź profil