W kwietniu Polacy zarejestrowali ponad 44 tys. nowych samochodów osobowych. Sprzedaż napędzają zwłaszcza firmy, które oficjalnie odpowiadają już za niemal 70 proc., a nieoficjalnie nawet za 80 proc. rejestracji nowych osobówek – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Wynik zarejestrowany w kwietniu 2024 r. był o ponad 25 proc. wyższy w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców pojawiło się 183 079 nowych samochodów osobowych – o 15,5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2023 r.
Choć rynek sprzedaży nowych aut rośnie w dwucyfrowym tempie i powoli dogania wyniki osiągane przez branżę przed wybuchem pandemii, a więc w latach 2018 – 2019, to kilka modeli cieszy się obecnie mniejszą popularnością niż przed rokiem.
Tak jest w przypadku toyoty yaris cross, która – choć wciąż jest najpopularniejszym modelem wśród polskich klientów indywidualnych – to zanotowała w analizowanym okresie o ponad 9 proc. mniej rejestracji niż przed rokiem. O dwucyfrowym spadku w ujęciu rocznym mówimy z kolei w przypadku toyoty yaris (-21,4 proc. r/r) oraz dacii duster (-16,8 proc. r/r).
Najczęściej rejestrowane nowe samochody osobowe w marcu 2024 r.
Model | Liczba rejestracji | Zmiana m/m [w proc.] |
toyota corolla | 2359 | -3,6 |
skoda octavia | 1980 | -16,2 |
toyota yaris | 1245 | +25,3 |
toyota rav4 | 1215 | +31,4 |
toyota c-hr | 1166 | -12,5 |
kia sportage | 923 | -9,0 |
volkswagen tiguan | 889 | +0,3 |
volvo xc60 | 840 | +27,5 |
hyundai tucson | 825 | -22,1 |
dacia duster | 802 | -17,7 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Można więc powiedzieć, że na popularności tracą mniejsze crossovery. Z kolei większe auta z tym rodzajem nadwozia zyskują klientów. Dla przykładu: toyota c-hr zanotowała wzrost liczby rejestracji o 16,9 proc., kia sportage o 20,9 proc., toyota rav4 o 61,7 proc. a hyundai tucson o 47,6 proc.
Na czele rankingu popularności pozostała toyota corolla – jedyny model, który w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2024 r. przekroczył 10 tys. zarejestrowanych egzemplarzy. Na polskich drogach przybyło o ponad 50 proc., a nominalnie o ponad 3,5 tys. corolli więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Corolla zyskuje głównie klientów instytucjonalnych rejestrujących na REGON, którzy odpowiadali za blisko 83 proc. rejestracji tego modelu. Tym samym udział najpopularniejszej z toyot w sprzedaży wszystkich nowych aut w Polsce wzrósł do 5,7 proc. (+1,4 pp. r/r). Wszystkie modele produkowane przez Toyotę zakończyły pierwsze cztery miesiące roku z 20-procentowym udziałem w rynku nowych aut (+0,6 pp. r/r).
Wysoki udział rejestracji dokonywanych przez firmy zanotowano także w przypadku skody octavii (80,9 proc.).
Wśród klientów indywidualnych oprócz wspomnianej toyoty yaris cross dominują: kia sportage, toyota c-hr, toyota corolla i hyundai tucson.