REKLAMA

Liczba wakacyjnych skarg niższa blisko o jedną trzecią

2021-09-28 08:53
publikacja
2021-09-28 08:53
Liczba wakacyjnych skarg niższa blisko o jedną trzecią
Liczba wakacyjnych skarg niższa blisko o jedną trzecią
fot. Mikhail / / Pexels

Liczba wakacyjnych skarg zmniejszyła się blisko o jedną trzecią w porównaniu do ubiegłego roku. Około 35 proc. wszystkich reklamacji dotyczyło problemów z turystyką i podróżami – podaje Europejskie Centrum Konsumenckie.

Największy odsetek skarg złożonych w czasie wakacji dotyczy problemów związanych z turystyką oraz podróżami – około 35 proc . Wśród nich można wymienić m.in. odwołane i opóźnione loty, które stanowią 23 proc. wszystkich skarg. Łącznie od 1 czerwca do 26 sierpnia 2021 r. do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) wpłynęło 1727 zgłoszeń.

Liczba wakacyjnych skarg jest blisko o jedną trzecią niższa niż w tym samym okresie w 2020 r. – podaje ECK. Centrum jednocześnie podkreśla, że przed rokiem ponad 40 proc. wszystkich reklamacji było związanych z pandemią COVID-19. Wśród tegorocznych skarg zaledwie 123 zgłoszenia konsumentów dotyczą problemów wywołanych przez koronawirusa.

Ile czasu na skargę?

Europejskie Centrum Konsumenckie wskazuje następujące terminy, w których najlepiej złożyć reklamację. Czas na złożenie poszczególnych pism różni się w zależności od rodzaju sprawy:

  • opóźniony odwołany lot – rok (zgodnie z polskim prawem),
  • uszkodzony bagaż – 7 dni,
  • opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie,
  • opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia (jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni – reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera),
  • opóźniony /odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące (zgodnie z polskim prawem),
  • opóźniony / odwołany rejs statkiem – 2 miesiące (zgodnie z polskim prawem),
  • reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu najlepiej bezzwłocznie,
  • reklamacja usługi turystycznej – przepisu nie wskazują terminu, roszczenia przedawniają się po 3 latach,
  • reklamacja noclegu – najlepiej bezzwłocznie.

ECK podkreśla, że okres przedawnienia może się różnić w zależności od przepisów danego kraju, które mają zastosowanie w konkretnej sytuacji.

Reklamacja na papierze

Za wakacyjne niedogodności można domagać się zwrotu pieniędzy, odszkodowania lub innej rekompensaty. Pierwszym krokiem w stronę częściowego odzyskania poniesionych kosztów jest złożenie reklamacji. Jak przypomina Europejskie Centrum Konsumenckie, powinna być przygotowana i wysłana w wersji papierowej.

Prawidłowo przygotowana reklamacja powinna zawierać następujące dane: imię i nazwisko konsumenta, dane kontaktowe, opis reklamacji, roszczenie oraz załączniki w zależności od typu skargi (potwierdzenie rezerwacji, umowę, dokumentację dowodową w formie zdjęć). "Nie wysyłaj oryginałów dokumentów, a ich kopie" – podaje ECK.

DF 

Źródło:
Tematy
Otwórz Konto Mój Biznes i zyskaj nawet 1800 zł

Otwórz Konto Mój Biznes i zyskaj nawet 1800 zł

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki