REKLAMA

Opóźniony lot, uszkodzony bagaż, 4 gwiazdki zamiast 5 – złóż reklamację i odzyskaj pieniądze za wakacje

Dominika Florek2021-07-04 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2021-07-04 06:00
Opóźniony lot, uszkodzony bagaż, 4 gwiazdki zamiast 5 – złóż reklamację i odzyskaj pieniądze za wakacje
Opóźniony lot, uszkodzony bagaż, 4 gwiazdki zamiast 5 – złóż reklamację i odzyskaj pieniądze za wakacje
fot. Violeta Carlos Fabuel / / Shutterstock

Opóźniony lot, spóźniony pociąg, uszkodzony bagaż, autostrada za oknem zamiast nadmorskiej promenady? Wakacyjna rzeczywistość może odbiegać od tej wirtualnej. Podróżni mają możliwość odzyskania części pieniędzy za "nieudany" urlop. Podpowiadamy, jak złożyć reklamację.

– W procesie reklamacji istotne jest posiadanie dowodów. Im więcej ich mamy, tym łatwiej nam przedstawić naszą rację. Jest to szczególnie ważne podczas podróżowania. Niezależnie, czy kupujemy nocleg, korzystamy z usług biura podróży, czy wynajmujemy samochód – zdjęcia i nagrania pomagają nam uwiarygodnić, że firma nie wywiązała się z umowy bądź chciała nas naciągnąć – mówi Karol Muż, koordynator Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) działającego przy Urzędzie ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wakacje 2021 – reklamacja uszkodzonego bagażu

Jednym z problemów, jakie mogą wydarzyć się podczas wakacji, jest uszkodzenie lub zgubienie walizki przez firmę organizującą przelot podczas podróży lotniczej. Aby zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami takiej sytuacji (m.in. długotrwałym sporem z linią lotniczą), dobrze jest zrobić zdjęcie spakowanej, ale otwartej walizki przed wylotem.

"W przypadku jej zaginięcia łatwiej będzie udowodnić, jakie rzeczy znajdowały się w środku, szczególną uwagę warto zwrócić na cenniejsze rzeczy" – podkreśla ECK. W sytuacji, gdy podczas odbierania bagażu z taśmy z hali przylotów podróżny zauważy oderwaną rączkę, wgniecenia lub inne uszkodzenie walizki, dobrze jest zrobić zdjęcie w taki sposób, aby było widać, że jest wykonane na terenie lotniska.

Wakacje 2021 – reklamacja opóźnionego lotu

Samolot nie wystartował o czasie – jak złożyć reklamację opóźnionego lotu? Pasażerowie mają prawo do otrzymania odszkodowania za opóźniony i odwołany lot lub odmowę przyjęcia na pokład. Podróżni mogą otrzymać zwrot pełnej ceny biletu w przypadku odwołania lotu, mają także prawo do zmiany planu podróży. W sytuacji, gdy lot będzie opóźniony powyżej 5 godzin, pasażer może zrezygnować z podróży z pełnym zwrotem kosztów biletu.

fot. ulotka "Prawa pasażerów" / / Urząd Lotnictwa Cywilnego

Prawo do odszkodowania nie przysługuje jeżeli odwołanie lub opóźnienie lotu jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których przewoźnik nie mógł uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków oraz w sytuacji, gdy pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu co najmniej 14 dni przed planowanym czasem odlotu w terminie krótszym i zaproponowano mu alternatywne połączenie na zasadach określonych właściwymi przepisami.

Reklamację w pierwszej kolejności należy złożyć w u przewoźnika, który wykonywał dany rejs. W przypadku braku odpowiedzi w ciągu 30 dni pasażerowi przysługuje prawo do złożenia wniosku o wszczęcie postępowania polubownego przed Rzecznikiem Praw Pasażerów oraz dochodzenia roszczeń na drodze sądowej. Dokumenty do Rzecznika Praw Pasażerów należy złożyć przed upływem 12 miesięcy od dnia wykonania przewozu lub dnia, w którym przewóz miał być wykonany. "Po tym czasie roszczenie ulega przedawnieniu" – podkreśla Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Wakacje 2021 – spóźniony pociąg

Podróżni, którzy wybrali transport kolejowy, również mogą złożyć reklamację, jeżeli ich pociąg nie przyjechał na czas. Pasażerowie przemieszczający się pociągiem dalekobieżnym w przypadku opóźnienia są uprawnieni do otrzymania odszkodowania w wysokości 25 proc. lub 50 proc. ceny biletu – w zależności od wielkości opóźnienia.

Osoby podróżujące innym rodzajem pociągów niż dalekobieżne również mają możliwość złożenia reklamacji z powodu opóźnienia. Odszkodowania można dochodzić na zasadach określonych w kodeksie cywilnym.

Reklamacja noclegu w trakcie wakacji

U organizatora wycieczki można reklamować także stan miejsca tymczasowego, wakacyjnego zamieszkania. Przykładowo reklamacje można składać, jeżeli standard pokoju hotelowego odbiega od tego zamieszczonego w ofercie – dłuższa odległość od plaży niż przedstawiona, 4 zamiast 5 gwiazdek czy niedziałająca klimatyzacja.

Podróż w czasach COVID-19? Ubezpiecz się
Dalej

Warto zrobić zrzut ekranu lub zdjęcie oferty, na którą podróżni decydują się podczas rezerwowania wakacji, ponieważ pośrednik lub hotel może ją zmienić. Natomiast potwierdzenie, które przesłane zostanie e-mailem, może nie zawierać szczegółowych warunków pobytu, przestrzega ECK.

Reklamacje składa się do biura podróży, innego organizatora wycieczki, działu reklamacji lub agenta, który sprzedał daną usługę. W treści dokumentu należy wskazać, jakiej kwoty odszkodowania się oczekuje. W jej określeniu może pomóc Tabela Frankfurcka, która, chociaż nie stanowi oficjalnego dokumentu, jest stosowana przez branżę. Poniżej przedstawione zostały stawki procentowe, jakich można domagać się za poszczególne uchybienia.

fot. / / UOKiK

W przypadku wynajmowania noclegu od osoby prywatnej lub przedsiębiorcy – w sytuacji, gdy podróżni nie korzystają z usług biura podróżnego lub innego organizatora, tylko planują letni wyjazd "na własną rękę" – również można składać reklamację. Należy skierować ją bezpośrednio do osoby, od której był wynajmowany nocleg lub do działu reklamacji. W ramach reklamacji podróżni mogą żądać zwrotu określonej sumy pieniędzy, zniżki na kolejny pobyt lub vouchera.

fot. / / UOKiK

Prawidłowo napisana reklamacja powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje, zaczynając od imienia i nazwiska, adresu, telefonu komórkowego wnioskodawcy oraz danych organizatora wypoczynku, numeru, daty i przedmiotu umowy, przez opis konkretnych wad podczas wakacji, a kończąc na dowodach (np. w postaci zdjęć, zrzutów ekranu, czy rachunków za usługi, które miały być bezpłatne). W reklamacji powinna znaleźć się także informacja o wysokości żądanej kwoty odszkodowania oraz numer rachunku bankowego.

Wynajem samochodu na wakacje

Podczas letniego wypoczynku turyści często decydują się na wynajem samochodu. Jak wynika z doświadczenia ECK, wynajem pojazdu może przysporzyć kłopotów podczas urlopu. ECK przygotowało listę "rzeczy", którym dobrze jest zrobić zdjęcie, aby w przypadku ewentualnych problemów przedstawić zdjęcie jako dowód. Poniżej zamieszczamy listę "zdjęć do zrobienia":

  • wszystkim usterkom auta – tj. zarysowaniom, wgnieceniom (wpisz je dodatkowo do umowy lub protokołu, który podpisujesz podczas odbioru),
  • licznikowi przed odbiorem,
  • wskaźnikowi paliwa przed odbiorem,
  • licznikowi po odbiorze,
  • wskaźnikowi paliwa po odbiorze,
  • autu po odbiorze,
  • protokołowi zdawczo-odbiorczemu.

Warto zachować także protokół zdawczo-odbiorczy w papierowej wersji, jeżeli tylko jest taka możliwość.

Źródło:
Dominika Florek
Dominika Florek
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Zajmuje się tematyką konsumencką, śledzi także nowości w sektorze MSP. Monitoruje ofertę produktów bankowych dla firm, przygotowując rankingi kont dla przedsiębiorców.

Tematy
Szukasz kierowcy? Opublikuj ogłoszenie za 89,28 zł

Szukasz kierowcy? Opublikuj ogłoszenie za 89,28 zł

Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki