
Koszty pracy to ogół wydatków, jakie ponosi firma w związku z pozyskaniem, utrzymaniem, przekwalifikowaniem i doskonaleniem pracowników. Wchodzą w to również koszty z tytułu obligatoryjnych składek na ubezpieczenia społeczne.
Patrząc na schemat 1. możemy
stwierdzić, że koszty pracy składają się z dwóch części. Pierwszą
z nich są koszty pozapłacowe, do których zaliczamy wszystkie składki
oraz koszty pracy, jakie ponosi przedsiębiorca poza wynagrodzeniem
bezpośrednim. Z kolei ta druga grupa to koszty płacowe,
w których skład wchodzą wynagrodzenia osobowe, dodatki oraz nagrody
i premie.
Schemat 1. Składniki kosztów pracy
Opracowanie własne Sedlak & Sedlak na podstawie GUS
Składniki kosztów pracy wg GUS
Według Głównego Urzędu Statystycznego, całość kosztów pracy obejmuje następujące składniki:
- wynagrodzenia osobowe,
- dodatkowe wynagrodzenia roczne dla pracowników sfery budżetowej,
- wynagrodzenia z tytułu umowy zlecania lub umowy o dzieło,
- honoraria,
- wydatki na doskonalenia, kształcenie i przekwalifikowanie kadr,
- wydatki na delegacje służbowe,
- składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowne i wypadkowe opłacane przez pracodawcę,
- składki na Fundusz Pracy,
- wydatki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy,
- zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
- pozostałe wydatki, m.in. wydatki przeznaczone na rekrutację, wydatki na dojazdy do pracy pracowników, wydatki poniesione przez pracodawcę na ubezpieczania pracowników w trzecim filarze,
- wypłaty z tytułu udziału w zysku do podziału lub nadwyżki bilansowej w spółdzielniach.
Umowa o pracę
Pracodawca, który zatrudnił pracownika na umowę o pracę, ponosi
najwyższe całkowite koszty pracy. W tym przypadku różnica miedzy kosztami
pracy, a wynagrodzeniem jest największa ze wszystkich możliwych
sposobów zatrudnienia. Wpływa na to ilość składek, które musi zapłacić. Składki,
o których mówimy dzielą się na dwie kategorie:
- składki pokrywane przez pracodawcę,
- składki pokrywane przez pracownika.
Na schemacie 2 zostały przedstawione dokładne nazwy oraz wartości składek,
które pokrywa pracodawca oraz pracownik.
Schemat 2. Rodzaje składek odprowadzanych
przez pracodawcę i pracownika
Źródło: Opracowanie własne Sedlak & Sedlak na
podstawie GUS
*Wartość ubezpieczenia wypadkowego jest różna i wynika z poszczególnych ustaleń
ZUSu
Analizując schemat łatwo możemy dostrzec jak wiele składek jest zaliczanych
do pozapłacowych kosztów. Trzeba też pamiętać, że przedsiębiorca nie
zawsze jest zobligowany do opłacania składek na FP oraz FGŚP.
Koszt wynagrodzenia
W artykule dokonamy obliczeń udziału wynagrodzenia w całkowitych
kosztach pracy na podstawie umowy o pracę. Przeliczeń dokonamy
na podstawie średniego miesięcznego wynagrodzenia, które w sektorze
przedsiębiorstw w 2014 roku wynosiło 3 980 PLN brutto.Dodatkowo przyjęliśmy wysokość składki
ubezpieczenia wypadkowego na poziomie 1,80% oraz założenie, że zatrudniony
pracuje w miejscu zamieszkania. Zakładamy też, że jego wynagrodzenie jest
stałe w ciągu roku.
Patrząc na tabelę 1. Widzimy, że od kwoty średniego miesięcznego
wynagrodzenia trzeba odliczyć prawie 855 PLN. Jest to kwota przeznaczona
na składki, które opłaca pracownik. Dopiero od kwoty pomniejszonej
o tę wartość obliczamy zaliczkę na PIT. W sumie odejmując
od pensji brutto wszystkie wartości otrzymujemy wynagrodzenie netto.
Tabela 1. Sposób obliczania wynagrodzenia netto | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
brutto |
ubezpieczenie |
zaliczka na PIT |
netto |
|||
emerytalne |
rentowne |
chorobowe |
zdrowotne |
|||
3 980,00 |
388,45 |
59,70 |
97,51 |
309,09 |
286,00 |
2839,25 |
Opracowanie własne Sedlak & Sedlak
W tabeli 2. poza wynagrodzeniem brutto pracownika podane są wszystkie wydatki,
które musi ponieść pracodawca. Suma składek na ubezpieczenia, fundusz
pracy oraz fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych daje nam wartość
kosztów pracodawcy, którą następnie dodajemy do kwoty brutto aby uzyskać
łączny koszt wynagradzania.
Tabela 2. Sposób obliczania łącznych kosztów wynagrodzenia | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
brutto |
ubezpieczenie |
składka na |
koszty pracodawcy |
łączny koszt wynagrodzenia |
|||
emerytalne |
rentowne |
wypadkowe |
FP |
FGŚP |
|||
3 980,00 |
388,45 |
258,70 |
76,81 |
97,51 |
3,98 |
825,45 |
4 805,45 |
Opracowanie własne Sedlak & Sedlak
Wykres 1. przedstawia dokładny rozkład kosztów wynagrodzenia. Zarobki,
które otrzymuje pracownik już „na czysto”, stanowią niespełna 60% kosztów
całkowitych wynagrodzenia. Wynika z tego, że pozostałe 40% to koszty
pozapłacowe, które pokrywa zarówno pracodawca (17,18%), jak i pracownik
(23,74%).
Wykres 1. Struktura średniego miesięcznego wynagrodzenia
w sektorze przedsiębiorstw w 2014 roku
Opracowanie własne Sedlak & Sedlak
Umowa zlecenie
Koszty pracy przy takim sposobie zatrudnienia są niższe. Pracodawca na podstawie oświadczenia pracownika określa, czy posiada on prawo do ubezpieczenia z innego tytułu, ponieważ ma to wpływ na jego zobowiązania wobec ZUS. Jeżeli umowa-zlecenie jest jedyną podstawą do ubezpieczenia, przedsiębiorca musi wówczas odprowadzić składki na ubezpieczenie rentowe, emerytalne, wypadkowe (jeżeli zlecenie wykonywane jest w firmie) oraz zdrowotne. Jeżeli zatrudniony posiada kilka umów-zleceń, wówczas podlega ubezpieczeniu na podstawie tylko jednej z nich. Co więcej, jeżeli osoba ta pracuje w oparciu o umowę o pracę i zarabia co najmniej kwotę minimalną, lub jest ona studentem, który nie ukończył 26 roku życia, pracodawca również nie ma obowiązku odprowadzania składek.
Umowa o dzieło
W przypadku takiego rodzaju zatrudnienia różnica między wynagrodzeniem, a kosztami pracy jest najniższa. Przy takiej umowie pracodawca nie odprowadza żadnych składek związanych z tytułem zatrudnienia. Wyjątkiem jest sytuacja w której pracodawca podpisuję umowę o dzieło z pracownikiem, który wykonuje już u niego pracę w oparciu o inną umowę. Wtedy to musi przy składce na ubezpieczenie emerytalne i rentowne uwzględnić także przychód z tejże umowy.
Udział wynagrodzenia w kosztach pracy
Jak podaje GUS w 2012 roku w gospodarce narodowej, wynagrodzenie
stanowiło 77,9% kosztów pracy, a pozostałe 22,1% to koszty
pozapłacowe. W podziale na rodzaje działalności najmniejszy udział
wynagrodzenia w kosztach całkowitych wystąpił w administrowaniu –
73,8%. Na drugim miejscu uplasował się transport (75,6%), następnie
działalność naukowa (75,8%). Natomiast w działalności finansowej, pensja
stanowiła najwięcej, aż 81% kosztów pracy. Podobnie jest w opiece
zdrowotnej oraz obsłudze rynku nieruchomości, dokładnie po 80%. Dokładne
dane zostały zawarte na wykresie 2.
Wykres 2. Płacowe i pozapłacowe koszty pracy przypadające
na 1 zatrudnionego według rodzajów działalności w 2012 roku