Prezes Shopera Marcin Kuśmierz poinformował w trakcie telekonferencji, że spodziewa się zwiększenia dezinwestycji w e-commerce, choć - jak zauważył - pojawiają się też informacje o nowych graczach na polskim rynku.


"Widzimy też, że finansowanie dłużne dla części spółek giełdowych i niegiełdowych, tych, które korzystały z taniego pieniądza i silnie lewarowały swoją działalność, staje się sporym obciążeniem dla rozwoju części firm i bardzo negatywnie wpływa na cash flow. To powoduje, że wielu graczy e-commerce, zarówno dużych merchantów, jak też dostawców rozwiązań dla e-commerce, coraz częściej myśli o procesie sprzedaży, bądź pozyskania inwestora lub rozważa połączenie z konkurencją" - powiedział prezes podczas telekonferencji.
"Dostajemy w ostatnich tygodniach sporo takich zapytań bądź propozycji. Oczywiście obserwujemy je i analizujemy. Zastanawiamy się, czy i które, na jakich warunkach byłyby korzystne dla Shopera, jako organizacji, dla naszych klientów i inwestorów. Natomiast widzimy, że ta dynamika z miesiąca na miesiąc rośnie. Wielu graczy e-commerce bardzo poważnie rozważa dezinwestcje. W szczególności mówimy o sklepach internetowych, czy dostawcach usług, którym nie udało się zbudować odpowiednio wysokiej skali, by ten biznes mógł się spokojnie i dynamicznie rozwijać w kolejnych latach. Mamy więc dość pragmatyczne podejście wielu uczestników rynku, którzy tak głośno, jak nigdy wcześniej, komunikują do rynku, że są otwarci na to, żeby kooperować z firmami do tej pory konkurencyjnymi, czy wejść w różnego rodzaju alianse kapitałowe" - dodał.
Przeczytaj także
Kuśmierz poinformował, że Shoper ostrożnie podchodzi do akwizycji.
"Jesteśmy otwarci na wszelkie alianse, na pewno nie jesteśmy otwarci na mezalianse. Tutaj analizujemy każdą opcję. One się pojawiają z bardzo różnych, czasem nieoczywistych kierunków. To są opcje polskie i zagraniczne. My z ogromną dbałością patrzymy na wartość kreowaną dla akcjonariuszy i to, co zawsze podkreślamy, nasz focus jest przede wszystkim na wzrost organiczny. Jakiś proces M&A musi być bardzo oczywisty i generujący korzyści dla naszych merchantów, dla nas jako organizacji i dla akcjonariuszy" - powiedział.
Prezes poinformował o możliwym wyjściu z polskiego rynku jednego z dużych graczy, ale nie podał jego nazwy.
"Spodziewamy się, że w najbliższych miesiącach, co najmniej jeden znany, dość rozpoznawalny gracz zdecyduje się na wyjście z Polski, ponieważ jest to jeszcze młody biznes, który nie ustabilizował swojej pozycji, a to być może nie jest najlepszy czas, żeby odważnie i długofalowo inwestować na polskim, bardzo konkurencyjnym rynku. Z drugiej strony widzimy challengerów, nowych graczy, którzy są zainteresowani rozpoczęciem sprzedaży na polskim rynku" - powiedział.
Przeczytaj także
Platforma sprzedażowa wszystko. pl, należąca do Comarchu, w sierpniu rozpoczęła rejestrację dla sprzedawców, a w grudniu ma być dostępna dla konsumentów.
Według październikowych informacji medialnych, polski oddział platformy e-commerce Shopee przeprowadzi zwolnienia, podobnie jak inne oddziały firmy. Globalnie cięcia obejmą mniej niż 10 proc. pracowników. (PAP Biznes)
epo/ asa/