Piraci drogowi bezkarni nocą

Jadą szybko, ale nie ponoszą kar, bo zdjęcia są nieczytelne. To ma się zmienić - czytamy we wtorkowej "Rzeczpospolitej".

(YAY Foto)

Dziennik podaje, że nie ma szans, by kierowca jadący nocą lub późno o zmierzchu został złapany i ukarany. "Zdjęcia z urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości zrobione w porze nocnej nadają się do kosza. Okazuje się, że ze wszystkich odrzuconych spraw o wykroczenia ujawnione przez system CANARD, aż w 78 proc. powodem ich dyskwalifikacji było to, że nie dało się zidentyfikować marki samochodu na zdjęciach wykonanych nocą" - pisze dziennik.

Gazeta powołuje się na wyniki kontroli NIK w Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego, która wykazała ułomności systemu dyscyplinującego kierowców. "Programowanie urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (opp) tak, by łapały jak najmniej kierowców (...), dopuszczanie do przedawnienia 115 tys., czyli połowy wykroczeń, stawianie urządzeń w przypadkowych miejscach" - wytknął NIK.

"Jego (systemu) bezsilność wobec piratów drogowych pokazuje coś jeszcze: urządzenia nie +widzą+ nocą, ponieważ nie mają +dodatkowego doświetlenia obrazów rejestrowanych przez kamery+. Efekt? Na 86 tys. odrzuconych spraw o wykroczenia z ostatnich czterech lat, aż 67 tys. odpadło już po wstępnej weryfikacji, bo nie udało się ustalić marki auta i co za tym idzie kierowcy na zdjęciach zrobionych nocą" - dodaje gazeta.

Jak podaje "Rz", mimo że najwięcej wypadków zdarza się za dnia, to najwięcej śmiertelnych - nocą. Gazeta cytuje raport Komendy Głównej Policji za 2018 r.: "wtedy występuje największy wskaźnik osób zabitych - w co czwartym takim wypadku ginie człowiek, w dzień w co czternastym".

Biuro prasowe GITD poinformowało dziennik, że ślepe nocą kamery systemu wkrótce zaczną działać. "W 2018 r. zostały wykonane testy możliwych do zakupienia lamp doświetlających, w wyniku których wybrano optymalne rozwiązania o szacunkowym koszcie wynoszącym ok. 2,9 mln zł (...). CANARD w swoim planie finansowym na lata 2019-2021 zawnioskował o środki na ten cel" - podała gazecie GITD.(PAP)

skib/ wus/

Źródło: PAP
Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 karbinadel

Ciekawe, że w Niemczech czy Austrii jest to problem całkowicie nie znany. Tam błyska na czerwono, co ma jeszcze tę zaletę, że nie oślepia jak flesz

! Odpowiedz
7 1 prs

~glos_rozsadku

Kodeks drogowy dość jasno i precyzyjnie zabrania jedzenia i palenia tytoniu za kółkiem. Można jeść i palić, ale tylko wówczas, kiedy jedzie się samemu. W momencie przewożenia pasażerów głód, w tym także ten nikotynowy, trzeba powstrzymać.

Sprawę komplikują kierowcy samochodów ciężarowych. Ich przepis nie dotyczy, mogą jeść i palić zarówno, kiedy jadą w pojedynkę, jak i z pasażerami w kabinie. Kierowców autobusów strofować za jedzenie batonika nie ma więc potrzeby.

A tak brzmi w obecnej formie artykuł 63 paragraf 5 Kodeksu drogowego, który reguluje sprawy jedzenia i palenia tytoniu:

„Kierującemu pojazdem silnikowym, który przewozi osobę, zabrania się palenia tytoniu lub spożywania pokarmów w czasie jazdy. Nie dotyczy to kierującego samochodem ciężarowym, który przewozi osobę w kabinie kierowcy, i kierującego samochodem osobowym, z wyjątkiem taksówki”.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 3 prs

Obok, lub przed kamerami, umieszcza sie czujniki na podczerwien, sprawa rozwiazana.
Widza "duzo", niedlugo beda mandaty za niezapiety pas, czy jedzenie za kolkiem..

! Odpowiedz
0 6 glos_rozsadku

przecież wolno jeść za kółkiem, no chyba, że jedziesz na motorze i przewozisz kogoś.

! Odpowiedz
0 1 glos_rozsadku odpowiada glos_rozsadku

albo taxówką

! Odpowiedz
1 31 forfun

no ale ktoś to zaakceptował na etapie wyboru sprzętu więc skąd to zdziwienie ???

! Odpowiedz
3 2 stachsgh

Witam !!
Go drive !!

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,6% IX 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VIII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 125,26 zł VIII 2019
Produkcja przemysłowa rdr -1,3% VIII 2019

Znajdź profil