REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

LOT wysoko nad chmurami. 688 mln zł zysku i ponad 10 mln pasażerów

2025-02-25 16:14, akt.2025-02-25 17:06
publikacja
2025-02-25 16:14
aktualizacja
2025-02-25 17:06

Polskie Linie Lotnicze LOT w 2024 r. wypracowały 688,5 mln zł zysku netto, przewiozły 10,7 mln pasażerów; przychody ze sprzedaży wyniosły prawie 10 mld zł - poinformowała we wtorek spółka. LOT jest większy i stabilny finansowo - ocenił prezes narodowego przewoźnika Michał Fijoł.

LOT wysoko nad chmurami. 688 mln zł zysku i ponad 10 mln pasażerów
LOT wysoko nad chmurami. 688 mln zł zysku i ponad 10 mln pasażerów
fot. Kamil Andrukowicz / / LOT

Jak poinformował narodowy przewoźnik, wynik finansowy roku 2024 był dla PLL LOT drugim najwyższym w ostatnich dekadach.

"Przy przychodach 9 mld 925,5 mln zł zysk netto narodowego przewoźnika wyniósł 688,5 mln zł, a wynik na działalności operacyjnej EBIT wyniósł 805,7 mln zł" - przekazały we wtorkowym w komunikacie linie lotnicze. W 2024 r. LOT przewiózł 10,7 mln pasażerów; o 0,7 mln osób więcej wobec przedpandemicznego 2019 r.

Rok 2023 PLL LOT zamknęły zyskiem netto w wysokości 1,074 mld zł, miały 1,129 mld zł zysku na działalności operacyjnej EBIT, przy przychodach ze sprzedaży wynoszących 10,121 mld zł. W 2023 r. linie przewiozły 10,021 mln podróżnych.

"LOT jest większy i stabilny finansowo. To podstawy przyjętej strategii, które konsekwentnie realizujemy" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes PLL LOT Michał Fijoł.

Spółka przekazała, że odbudowała kapitał własny do "rekordowych poziomów", czyli do 1,142 mld zł na koniec 2024 r. względem poziomu minus 734,2 mln zł na koniec 2021 r., czy kapitałów dodatnich w wysokości 508,0 mln zł na koniec 2019 r.

"Mimo, że intensyfikacja konkurencji rynkowej, związana ze wzrostem oferowania, poskutkowała obniżeniem cen biletów, to dzięki aktywnemu zarządzaniu siatką połączeń, maksymalizacji wpływów jednostkowych, dyscyplinie kosztowej oraz efektywnemu wykorzystaniu możliwości na rynku czarterowym, mierząc się ze wzrostem cen usług, LOT zrealizował marżę na działalności operacyjnej na poziomie 8,1 proc." - przekazał przewoźnik.

Ubiegły rok LOT zakończył liczbą 86 samolotów we flocie. Spółka zyskała 11 nowych samolotów, w tym siedem maszyn typu Boeing 737 MAX-8, trzy Embraery 195 E-2 oraz jednego Embraera 195 pierwszej generacji. Na koniec grudnia ub.r. flota PLL LOT była największa w historii przewoźnika.

LOT umacnia się w czarterach

Spółka zaznaczyła, że w ub.r. umocniła swoją obecność w segmencie rejsów czarterowych. Było to możliwe dzięki współpracy z największymi biurami podróży i wykorzystaniu potencjału rynkowego w Warszawie oraz portach regionalnych. W ramach rejsów czarterowych w 2024 r. PLL LOT przewiozły o 18,5 proc. więcej pasażerów niż w 2023 r. (1,3 mln vs. 1,1 mln w 2023 r.), zaś liczba zrealizowanych rejsów była wyższa o 16,4 proc. niż w 2023 r. (7,3 tys. vs. 6,3 tys. w 2023 r.).

"LOT jest preferowaną linią lotniczą naszego regionu, a także przewoźnikiem, który docelowo stanie się główną linią lotniczą najnowocześniejszego w Europie lotniska, jakim będzie Centralny Port Komunikacyjny" - zaznaczył Fijoł.

W ubiegłym roku LOT uruchomił osiem nowych połączeń z Warszawy: do Taszkentu, Oradei, Rijadu, Lyonu, Aten, Larnaki, na Teneryfę i do Innsbrucka.

"LOT nie tylko umocnił swoją pozycję lidera w regionie, ale też osiągnął najlepsze wyniki finansowe i operacyjne od lat" - przekazał na platformie X minister infrastruktury Dariusz Klimczak, komentując wyniki spółki. Jak dodał, "LOT nie zwalnia tempa, rozwijając siatkę połączeń".

Ponad 100 tysięcy rejsów i blisko 150 milionów kilometrów

Wykonując 107 tys. 926 rejsów samoloty PLL LOT pokonały w 2024 roku 148 mln kilometrów, w powietrzu były przez 249 tysięcy godzin. Największą popularnością w ramach siatki krajowej cieszyły się połączenia do Krakowa, Wrocławia i Gdańska. W ramach połączeń krótkodystansowych najczęściej wybieranymi kierunkami były Londyn, Wilno i Bukareszt. Nowy Jork, Toronto i Chicago okazały się najpopularniejszymi połączeniami dalekodystansowymi.

W 2024 r. na pokładach narodowego przewoźnika pojawiły się kolejne polskie akcenty – metalowe sztućce od firmy Gerlach, dostępne w klasie LOT Economy na rejsach rozkładowych średniego i dalekiego zasięgu; nowe elementy umundurowania czerpiące inspirację ze sztuki młodopolskich artystów czy kosmetyczki zawierające wyroby polskich producentów. PLL LOT sfinalizowały również dwie duże inwestycje – budowę salonu biznesowego w Chicago oraz rozbudowę i remont LOT Business Lounge Polonez na lotnisku w Warszawie.

Jeśli chodzi o transport cargo, w 2024 r. PLL LOT zdobyły dwa kolejne prestiżowe certyfikaty. IATA - CEIV Fresh poświadcza najwyższe standardy w przewozie towarów łatwo psujących się, natomiast CEIV Lithium Batteries potwierdza najwyższe kompetencje w transporcie baterii litowo-jonowych lub ich podzespołów.

Wkrótce nowe samoloty?

W ubiegłym tygodniu wiceminister infrastruktury Maciej Lasek powiedział PAP, że toczą się rozmowy ws. nowych samolotów dla LOT przeznaczonych na trasy regionalne.

27 listopada ub.r., na mocy odpowiedniego rozporządzenia, nadzór właścicielski nad PLL LOT oraz Polską Grupą Lotniczą (PGL) przejęło od MAP Ministerstwo Infrastruktury.

Polskie Linie Lotnicze LOT są 11. najstarszą linią lotniczą na świecie; działają od 1929 r. W ofercie LOT-u są bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Indiach, Japonii i Korei Południowej. Linie mają 15 samolotów szerokokadłubowych Boeing 787 Dreamliner, które obsługują połączenia dalekiego zasięgu. Przewoźnik obsługuje też bezpośrednie rejsy do wielu europejskich stolic.

Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,3 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza, należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa. (PAP)

aop/ mmu/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (24)

dodaj komentarz
roza_von_tusk
Trzeba będzie sprzedać Niemcom LOT bo tubylcy mają zbierać szparagi. Za poprzedniego tuska "prof" Bartoszewski (ten o medalu Bundesverdienstkreuz ) był w radzie nadzorczej LOT i już wtedy mówił że Polsce niepotrzebne linie lotnicze skoro są w Berlinie.
pzu76
Czas oddać dotację, dostali 1 mld.
stefan_wilmont_i_ryszard_cyba
3 MLD zł :)

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Duzy-zysk-LOT-u-za-2022-r-Ile-zarobily-Polskie-Linie-Lotnicze-8574192.html
incitatus
Widzę że LOT zaliczył laga we wstawaniu z kolan.
komi25
Cieszę się że Polskie Biuro Podróży Rainbow i Polskie linie Lotnicze Enter pokażą super wyniki , skoro czartery wzrosty aż o 16 % .
Czekam na piątek i wynik Rainbow
marok
Zauważcie, że syndrom nowej uśmiechniętej władzy dotknął także LOT. Chwalą sie zyskiem prawie 700 milionów, tylko że przed rokiem za poprzedniej władzy zysk był znacznie większy. Zamienił stryjek siekierkę na kijek.
men24a
Wywalił Tusk darmozjadów parti ciągle nienazartej i nagle jest zysk
jkl777
Nie wywalil... na pewno nie wszystkich...
sajetan
Peszek POwski BU (CU) ! Np Rok 2023 PLL LOT zamknęły zyskiem netto w wysokości 1,074 mld zł !
bha
Cały czas Wysoko w Zysko chmurach też nie jest dobrze być - trzeba zjeść też i na,, Ziemię''.

Powiązane: PLL LOT

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki