Kolejne banki mają oddać pieniądze klientom. Zobacz, na co możesz liczyć

analityk Bankier.pl

Po kontrolach UOKiK kolejne banki będą oddawać pieniądze klientom. Urząd zakwestionował sposób, w jaki informowały użytkowników o zmianach w cennikach. Decyzje dotyczą Alior Banku, Banku Millennium, BZ WBK, Deutsche Banku, Idea Banku, Pekao, i Plus Banku.

Sprawa wiąże się z kwestią tzw. trwałego nośnika. UOKiK zakwestionował fakt, że banki wysyłały klientom informacje o zmianach tylko za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej. Zdaniem urzędu, nie jest to wystarczający sposób informowania klienta o istotnych zmianach. Klient powinien dostać informację o podwyżkach na trwałym nośniku, czyli w formie tradycyjnej (list) lub elektronicznej, jako dokument na nośniku USB, CD. Dopuszcza się wysyłanie informacji e-mailem, o ile wiadomość zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane.

(fot. Paweł Sonnenburg / FORUM)

Urząd zwraca uwagę, że dokumenty zamieszczone wyłącznie w systemie bankowości elektronicznej, mogą zostać przez bank usunięte. Dodatkowo klienci nie logują się na co dzień do systemu, więc mogą przeoczyć ważne informacje i narazić się na dodatkowe koszty – na przykład podczas wypłat z bankomatów. Sposób, w jaki instytucje finansowe przekazują informacje na trwałym nośniku musi uwzględniać też potrzeby i możliwości techniczne konsumentów, np. seniorów, wielu z nich nie ma komputerów.

Kolejne postępowania w toku

Dodatkowo nie wszystkie banki informowały dlaczego wprowadzają podwyżki - bank musi wskazać konsumentowi podstawę prawną, czyli konkretny punkt w umowie, i przywołać sytuacje, na podstawie których wprowadza podwyżkę. Sama umowa musi natomiast określać kiedy i w jakich sytuacjach może do tego dojść, np. zmiana wskaźnika inflacji.

Najnowsze decyzje UOKiK dotyczą: Alior Banku, Banku Millennium, BZ WBK, Deutsche Banku, Idea Banku, Pekao SA i Plus Banku. Klienci banków dostaną aneksy z informacjami o aktualnych opłatach i prowizjach. Zwrócone im zostaną nadpłaty lub zaproponowane niektóre usługi na preferencyjnych warunkach. W toku pozostaje jeszcze 7 postępowań dotyczących trwałego nośnika. Wcześniej wydano decyzje dotyczące Euro Banku, Banku Handlowego, Banku Ochrony Środowiska, Credit Agricole.

Na co mogą liczyć klienci banków?

Alior Bank (w tym klienci T-Mobile Usługi Bankowe i przejętego przez Alior Bank – Banku BPH): rozliczy się z opłat i prowizji za lata 2014-2016, a także nie będzie pobierał opłat za wznowienie naklejki zbliżeniowej przez 36 miesięcy. Niektórzy klienci będą mogli wybrać brak opłat przez miesiąc za: za kartę debetową lub za wypłatę z bankomatów z konta Freemium, lub za kartę kredytową, lub obniżenie oprocentowania salda limitu odnawialnego.

Bank Millennium: rozliczy się z nadpłat za kartę i zaproponuje darmowe przelewy natychmiastowe przez miesiąc.

BZ WBK: klienci otrzymają od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rekompensaty za podwyższenie opłat lub wprowadzenia prowizji, bez konieczności zawierania aneksu. Szczegóły podaliśmy w artykule „BZ WBK i ING mają zwrócić klientom pieniądze. To efekt decyzji UOKiK-u”

Deutsche Bank: rozliczy się z opłat i prowizji. Niektórzy klienci będą mogli za darmo przez miesiąc wypłacać gotówkę z bankomatów.

Idea Bank: odda klientom nadpłaty oraz zaoferuje miesięczną lokatę z oprocentowaniem 3 proc. Ponadto przez rok nie będzie podwyższał opłat za prowadzenie rachunków oraz kartę debetową.

Pekao: rozliczy się z konsumentami oraz przez 3 miesiące bank zaoferuje za darmo: polecenia zapłaty, zlecenia stałe, przelewy w oddziałach.

Plus Bank: rozliczy się z opłat i prowizji, a klienci przez 2 miesiące będą mogli za darmo wypłacać gotówkę ze wszystkich bankomatów w kraju i za granicą i korzystać z usługi Cash Back.

Tymczasem banki pracują nad nową technologią wykorzystującą, która rozwiąże problem trwałego nośnika. Branych pod uwagę są dwa rozwiązania. Pierwszym jest technologia WORM (z ang. Write Once, Read Many – zapisz raz, czytaj wiele razy), drugie to rozwiązanie sektorowe oparte o blockchainie, nad którym pracują Związek Banków Polskich, Krajowa Izba Rozliczeniowa i Biuro Informacji Kredytowej. Niedawno mBank i Orange Finanse informowały swoich klientów, że będą udostępniać dokumenty właśnie w tej pierwszej technologii. Do korespondencji będzie dołączany unikatowy identyfikator (SHA-256), za pomocą którego w każdym momencie będzie można sprawdzić, czy bank nie podmienił dokumentów.

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 7 qrara

Dzień przed ukazaniem się pierwszego artykułu dostałam wezwanie do zapłaty w wysokości
8,5 USD za prowadzenie konta.Konto założyłam w Pekao w 1994 r. Wpłaciłam 270 dolarów i zapomniałam o nim. W banku dowiedziałam się, że opłatę za konto wprowadzono w 2004 r.
Gbyby karząca ręka niesprawidliwości US nie zablokowała konta i odcięła źródełko, nigdy bym się nie dowiedziała, że mam konto i że 10 lat po jego założeniu wprowadzono zmiany. Z konta wyparowało 140 dolarów.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
3 7 antek10

Tak robi PKO SA. Pisali o tym jakies 5 lat temu.

! Odpowiedz
1 18 y2767651

Bank uwaza, ze udostepnienie informacji na ichniejszej stronie (po zalogowaniu) jest wystarczajace. A sprobujcie zrobic na odwrot, czyli umiescie wasza reklamacje na waszej stronie, ktora wymaga zalogowania sie (i adres oraz niezbedne dane do logowania dostarczcie bankowi) to nagle taka korespondencja nie bedzie spelniac zadnych wymogow :]

I to by bylo na tyle, jezeli chodzi o korespondencje ;)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 11 antek10

Bank napisze pismo językiem prawniczym tak aby klient nie był pewien czy ma te pieniądze dostać że zapłacić. DB tak zrobił

! Odpowiedz
0 1 antek10

*czy

! Odpowiedz
2 19 antonicaracal

NIESAMOWITE !
Banksterzy coś oddają ?

! Odpowiedz