BZ WBK i ING mają zwrócić klientom pieniądze. To efekt decyzji UOKiK-u

analityk Bankier.pl

Bank Zachodni WBK i ING Bank Śląski poinformowały klientów, że po decyzjach UOKiK-u wypłacą klientom rekompensaty. W obu przypadkach sprawa dotyczy opłat za konta i karty płatnicze. 

W Banku Zachodnim WBK sprawa dotyczy tzw. trwałego nośnika. Bank informował klientów o zmianach tylko za pomocą bankowości elektronicznej, nie wysyłając im korespondencji papierowej lub w plikach zapisanych na płycie CD. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał też, że bank mógł naruszyć interesy klientów, gdyż wprowadził zmiany do regulaminów i cenników dla kont i kart bez wskazania podstawy prawnej i podania okoliczności zasadności wprowadzenie zmian.

(fot. Andrzej Bogacz / FORUM)

Bank proponuje klientom, by podpisali bezpłatne aneksy do umów, które potwierdzą akceptację aktualnie obowiązujących regulacji. Wniosek o aneks należy złożyć w formie pisma reklamacyjnego, a w jego treści powołać się na decyzję UOKiK nr RBG – 9/2018, podać PESEL i wskazać oddział, w którym zostanie podpisany dokument. Aneks będzie można podpisać tylko w placówce. 

Kto może otrzymać rekompensatę od BZ WBK?

Jednocześnie bank poinformował, że będzie przyznawał klientom rekompensaty. Zwrot otrzymają klienci, którzy w dniu wydania decyzji przez UOKiK pozostawali i pozostają nadal stroną umowy o produkt, dla którego w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 lipca 2016 r. wprowadzono podwyżki i poinformowano o nich tylko w bankowości internetowej. O rekompensatę mogą ubiegać się także klienci, którzy zostali obciążeni prowizją za przewalutowanie transakcji kartowej wyższą niż 100 zł oraz klienci, którzy po wprowadzeniu podwyżek nie uzyskali obniżenia lub zwolnienia z innej opłaty lub prowizji lub nie uzyskali innej bezpłatnej usługi płatniczej.

Rekompensaty będą wypłacane najpóźniej do 12 stycznia przyszłego roku. Klienci korzystający ze starych kont przejętych jeszcze po Kredyt Banku - Ekstrakonto Profil Aktywny i Ekstrakonto Profil Ambitny – mogą odzyskać 108 zł lub połowę tej kwoty, jeśli byli uprawnieni do 50 proc. zniżki za prowadzenie rachunku.

Posiadacze kart debetowych Visa i Maestro mogą wnioskować o rekompensatę w wysokości 286,53 zł z tytułu wprowadzenia prowizji za przewalutowanie transakcji, natomiast posiadacze kart Mastercard – 379,40 zł. Użytkownicy kart MasterCard PAYBACK Multi mogą odzyskać 1,17 zł za każdy miesiąc obowiązywania podwyższonej opłaty miesięcznej za kartę, ale nie więcej niż 19,84 zł łącznie. Z kolei klienci, którzy w okresie od 1 lutego 2015 r. do 31 lipca 2016 r. korzystali z cash backu, mają prawo do zwrotu w wysokości 0,80 zł od każdej operacji tego typu.

W przypadku kart kredytowych obowiązują zwroty za przewalutowanie transakcji w wysokości 277,32 zł dla kart Mastercard i 284,17 zł dla kart Visa (dotyczy transakcji w EUR).

Kto może otrzymać rekompensatę od ING Banku Śląskiego?

W ING Banku Śląskim sprawa dotyczy kwestii naliczania opłat miesięcznych za kartę debetową. W banku obowiązywała zasada, że klient zwolniony jest z opłaty miesięcznej, jeśli bank rozliczy w danym miesiącu transakcje na określoną kwotę. Klient wykonujący transakcje w ostatnich dniach miesiąca, nie miał jednak wpływu na to, kiedy bank je rozliczy. Czasami zdarzało się to już w kolejnym miesiącu i bank naliczał opłatę za kartę. Urząd zakwestionował tę praktykę i nakazał bankom, by w takich przypadkach brały pod uwagę transakcje wykonane, a nie rozliczone.

W związku z tym bank będzie zwracał opłaty miesięczne za karty: Visa Zbliżeniowa, Visa NFC, Debit MasterCard Zbliżeniowa, które pobrał pomiędzy 1 lutego 2017 r. a 31 marca 2018 r. Możliwość otrzymania zwrotu dotyczy wszystkich klientów, którzy do dnia 20 września 2018 r. zgłoszą wniosek o zwrot opłaty. Środki wrócą w terminie do 30 dni od daty złożenia reklamacji.

Wojciech Boczoń

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 rudiman

Mam pytanie. Czy w przypadku BZ WBK i rekompensaty za opłaty za przewalutowanie w kwocie większej niż 100 zł, dotyczy to sumy opłat w okresie 1.1.2014 - 31.7.2016 czy musiała być to jednorazowa opłata przekraczająca 100 zł? Z góry dziękuję za odp.

! Odpowiedz
2 15 qrara

Po 24 latach otrzymałam pismo z Pekao SA o zadłużeniu na koncie w wysokości 8,50 USD.
Nie pamiętam czy były tam kiedyś jakieś pieniądze,a jeśli tak to bank zamiast powiadonić mnie wcześniej, prawdopodobnie zaczął naliczać opłaty za prowadzenie nieaktywnego konta.

! Odpowiedz
6 52 trooper

Po co wymagać reklamacji? Nie można zwrócić każdemu klientowi? Po co tony dokumentacji, listów, chodzenia? Pozatym najbardziej poszkodowani, np starsi ludzie, nawet się nigdy nie dowiedzą, że powinni złożyć reklamację. Odzyskają kasę tylko cwaniaki.

! Odpowiedz
0 26 atx

dzięki za info!
właśnie to zgłośiłem przez chat na stronie i mają zwrócić stówke
ale fakt, że dowiaduje się o tym od bankiera a nie od Bankiera to jest dziwne i podlega mega Reklamacji

no nic pozostaje rozwiesić ogłoszenia na bankach od zewnątrz

! Odpowiedz
0 11 wboczon

Naniosłem poprawkę - jak się okazuje, klienci BZ WBK dostaną zwrot automatycznie (ci, którym przysługuje), a w trybie reklamacji mają tylko złożyć wniosek o zawarcie aneksu.

! Odpowiedz
0 4 atx odpowiada wboczon

akcja i reakcja
pozdro

! Odpowiedz
Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl