Co czwarty badany padł ofiarą oszustwa lub phishingu, a pomimo to 34 proc. z nich używa tego samego hasła do wielu platform internetowych – wynika z badania przeprowadzonego przez Iron Mountain. Przyzwyczajenia i pójście na skróty w internecie są pożywką dla cyberprzestępców, którzy stali się zuchwali.


Brak czujności i rutyna w poruszaniu się po internecie czy ustalaniu zabezpieczeń do portali i kont, może nieść ze sobą spore konsekwencje. Programy wykorzystywane w pracy, konta bankowe oraz portale społecznościowe są na celowniku przestępców, którzy często wykorzystują brak wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Czego nie robić
Jak ustalili autorzy ogólnoeuropejskiego raportu, przygotowanego przez Iron Mountain, dotyczącego naszych zachowań w sieci, to 25 proc. badanych padło ofiarą oszustwa lub phishingu (kradzieży danych osobowych – red.), z czego 34 proc. z nich nadal używa tego samego hasła do wielu kont. Natomiast blisko co piąta osoba (18 proc.) przyznała się do trzymania kartki z hasłami na swoim biurku.
Nie tylko hasła czy brak podwójnej weryfikacji podczas logowania okazują się częstym błędem użytkowników. Dla ponad połowy badanych (59 proc.) pozostawienie swojego „zalogowanego” komputera nie jest wcale ryzykowne. A blisko co czwarty badany (27 proc.) przyznał się, że sam nie blokuje komputera, kiedy odchodzi od biurka. Pracujący poza biurem wskazali, że im również zdarza się zachować nieostrożnie, np. korzystając z publicznej sieci Wi-Fi w celach zawodowych – zdarzyło się to co czwartemu badanemu (24 proc.).
Cyberprzestępcy stali się zuchwali
W III kw. 2021 r. padła rekordowa liczba wyłudzeń kredytów – podał Związek Banków Polskich. Łącznie zablokowano 2,3 tys. transakcji na kwotę 85 mln złotych. To daje średnią 25 wyłudzeń na dzień w ciągu trzech miesięcy.
Regularne alerty w związku z próbami oszustw w internecie publikuje w swoich mediach społecznościowych CSIRT KNF, czyli Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego, współpracujący z Komisją Nadzoru Finansowego. Najpopularniejszym sposobem oszustów stało się tworzenie kopii stron internetowych banków. W ten sposób próbowano wyłudzić dane od klientów m.in. Credit Agricole oraz Alior Banku.
Nie tylko klienci instytucji finansowych są narażeni na działanie cyberprzestępców. Ci próbują również wyłudzić dane wysyłając SMS-y z linkami przekierowującym do niebezpiecznych stron. Podobne zdarzenie spotkało osoby korzystające z usług InPostu, które otrzymywały wiadomość z prośbą o dopłatę 99 groszy. Identyczna sytuacja miała miejsce w przypadku „uregulowania należności” za rachunek za prąd od PGE. W obu przypadkach wejście w link i podanie swoich danych do konta bankowego lub karty płatniczej kończyło się kradzieżą pieniędzy.