Jeżeli dostałeś SMS z linkiem i prośbą o uregulowanie należności za prąd, to sprawdź, czy nie próbowano cię oszukać. Przestępcy podszywają się pod PGE i kradną pieniądze z kont bankowych – informuje CyberRescue.


„Na dzień 15.11 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej. Prosimy o uregulowanie należności” treść takiej wiadomości otrzymało ponad 200 osób. Oszuści podszywają się do PGE, a link załączony do wiadomości przekierowuje na stronę płatności, na której – po wpisaniu danych karty płatniczej lub danych do konta – przestępcy mogą pobrać wszystkie pieniądze z konta bankowego.
Ostrzegamy i prosimy o zachowanie ostrożności 👉👉👉 https://t.co/E96QlPIOYo
— Polska Grupa Energetyczna (@Grupa_PGE) November 15, 2021
Zawsze należy być czujnym przy tego typu wiadomościach. Błędy ortograficzne, nieznany nadawca lub dziwny link – to powinny być sygnały ostrzegawcze. Należy też pamiętać, aby ewentualne wezwanie do zapłaty potwierdzić u źródła. W tym przypadku skontaktować się np. z infolinią sprzedawcy prądu.
– Jeśli dokonaliśmy płatności kartą, natychmiast należy wyzerować na niej limity, a następnie ją zastrzec. Gdy zdecydowaliśmy się na przelew i podaliśmy dane logowania do banku na fałszywej stronie, konieczne jest zabezpieczenie całego konta. W obu przypadkach należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem i zareklamować transakcję – tłumaczy Dominika Szewczyk z CyberRescue
Ważny też jest czas reakcji. Jeżeli zostałeś/aś oszukany, to nie należy zwlekać i skontaktować się z infolinią banku oraz zgłosić sprawę na policję.