Dzięki bankowości internetowej i mobilnej masz dostęp do banku przez 24 godziny na dobę. Możesz w łatwy sposób zlecać przelewy, sprawdzać historię rachunku czy zakładać lokaty. Nie każdy jednak wie, że systemy bankowe kryją znacznie więcej funkcji ułatwiających zarządzanie finansami osobistymi.
Oto 5 trików ułatwiających codzienne "bankowanie", o których mogłeś nie wiedzieć:
Przelew na telefon. Chcesz zlecić przelew, ale nie znasz numeru rachunku odbiorcy? System płatności mobilnych Blik umożliwia wykonywanie przelewów natychmiastowych na numer telefonu. Usługę oferuje obecnie pięć banków: PKO BP (w tym Inteligo), BZ WBK, ING Bank Śląski, Millennium i mBank (w tym Orange Finanse). Żeby z niej skorzystać, musisz zainstalować aplikację mobilną swojego banku i aktywować dla swojego numeru telefonu płatności Blik. Od tego momentu będziesz mógł wysyłać przelewy znając jedynie numer telefonu odbiorcy. Jeśli odbiorca korzysta z Blika w swoim banku, pieniądze zostaną przelane natychmiast. Jeśli nie, dostanie SMS z linkiem do specjalnej strony WWW. Będzie tam musiał podać numer swojego rachunku, na który zostaną przelane pieniądze.
Koszyk przelewów. Ta funkcja może ci uprościć życie, jeśli jednorazowo zlecasz kilka lub kilkanaście przelewów. Standardowo każdy przelew musi być autoryzowany kodem SMS lub kodem z karty zdrapki. Jeśli masz ich do zlecenia kilkanaście, musisz za każdym razem przepisywać ciąg znaków z wiadomości tekstowej. Dzięki koszykowi przelewów, możesz te zlecenia autoryzować za pomocą jednego kodu SMS. Koszyk działa bowiem jak schowek – po naszykowaniu zlecenia, nie autoryzujesz go natychmiast tylko „wkładasz” do koszyka. Kiedy naszykujesz komplet przelewów, bank przesyła ci SMS z kodem. Opcja ta jest szczególnie przydatna w tych bankach, które pobierają opłaty przesłanie kodu na telefon.
Opłacanie rachunków za pomocą zdjęcia z aparatu. Już kilka banków w ramach swojej aplikacji mobilnej oferuje płatności rachunków przy wykorzystaniu aparatu fotograficznego w smartfonie. Płatność za pomocą tej metody wykorzystuje tzw. kody QR. Są to charakterystyczne znaczki z czarno-białą mozaiką kwadratów zamieszczone na fakturach za prąd, gaz czy inne media. Wystarczy, że uruchomisz w aplikacji mobilnej odpowiednią opcję i skierujesz aparat smartfona na kod QR. Aplikacja odczyta zakodowane w znaczku informacje i automatycznie uzupełni formatkę przelewu. Tobie pozostanie jedynie zatwierdzenie transakcji za pomocą hasła mobilnego.
Rachunek za prąd w bankowości internetowej. Część banków umożliwia swoim klientom skorzystanie z usługi Invoobill. Polega ona na dostarczeniu do systemu bankowości internetowej faktury w formie elektronicznej. Po zalogowaniu do e-banku masz wgląd w listę e-faktur i możesz je zapłacić za pomocą jednego kliknięcia – już bez konieczności wypełniania wszystkich danych w formatce przelewu. Invoobill trzeba jednak najpierw aktywować, wypełniając odpowiedni wniosek. Instrukcję jak to zrobić krok po kroku, znajdziesz w swoim systemie bankowości internetowej.
Komentarz Partnera
Użytkownicy konta osobistego często korzystają tylko z podstawowych funkcjonalności jak np. przelewy internetowe, nie wiedzą jednak, że możliwości jest naprawdę wiele. Jedną z usług, która ułatwia codzienne zarządzanie finansami, są przelewy na telefon. Dzięki niej, nie musimy pamiętać numeru konta osoby, której robimy przelew – wystarczy, że znamy jej numer telefonu. Ciekawą opcją jest analiza wydatków online, która w przejrzysty sposób pokazuje na co wydajemy nasze pieniądze.Dla osób podróżujących komunikacją miejską mamy w Banku Zachodnim WBK mobilny bilet, który można szybko i łatwo kupić przy użyciu aplikacji w smartfonie. Jeśli zdarza nam się czasami zapomnieć karty płatniczej, dzięki aplikacji BZWBK24 mobile za usługi czy zakupy możemy zapłacić telefonem. A dla osób, dla których ważne jest bezpieczeństwo, przygotowaliśmy usługę Alerty24. Dzięki niej otrzymamy na telefon lub e-mail powiadomienia o każdej zmianie wykonanej na naszym koncie czy karcie kredytowej.
Ewa Kłosiewicz, Zespół sprzedaży kart i kont, Bank Zachodni WBK
Logowanie przyjaznym loginem. Masz problem ze spamiętaniem swojego loginu do bankowości internetowej? Nic dziwnego, bo z reguły jest to ciąg około 6-10 cyfr. Nadał ci go automat podczas generowania nowej umowy. Część banków pozwala zmienić domyślny identyfikator klienta na tzw. przyjazny login. To login, który sam nadasz i zapamiętasz. Zanim dokonasz zmiany zapoznaj się jednak ze wskazówkami banku dotyczącymi zmiany loginu. Bank może wymagać zastosowania odpowiedniej kombinacji cyfr, liter i znaków specjalnych.



























































