ING zapłaci 775 mln euro za nieszczelne procedury zapobiegania przestępstwom finansowym

Nieodpowiednie podejście do weryfikacji klientów, niewłaściwe klasyfikowanie ryzyka i dziurawy system monitorowania transakcji – to niektóre z przewinień banku ING, które wytknęli instytucji holenderscy prokuratorzy. 4 września bank poinformował o zawarciu ugody, w ramach której zapłaci 675 mln euro grzywny oraz 100 mln euro zadośćuczynienia.

Informacja o dochodzeniu dotyczącym procedur weryfikacji klientów oraz zapobiegania praniu pieniędzy została opublikowana przez ING w marcu 2017 r. Holenderski wymiar sprawiedliwości dowiódł, że instytucja dopuściła się szeregu zaniedbań. Nie przestrzegano m.in. zasad badania wiarygodności klientów (customer due dilligence) przy nawiązywaniu z nimi współpracy, późniejszych przeglądów sytuacji partnerów, odpowiedniego klasyfikowania do kategorii ryzyka, należytego monitorowania transakcji. Bankowi wytknięto również brak odpowiednich zasobów kadrowych wydzielonych do celów zapobiegania przestępstwom finansowym.

(fot. Francois Lenoir / Reuters)

Zaniedbania doprowadziły m.in. do wieloletniego wykorzystywania rachunków otwartych w ING do prania pieniędzy. Dochodzenie dotyczyło okresu 2010-2016, a bank w pełni współpracował z jednostkami prowadzącymi śledztwo. Jak informuje ING w oświadczeniu opublikowanym na stronie internetowej, 4 września 2018 r. bank zawarł ugodę i zapłaci 675 mln euro grzywny oraz 100 mln euro zadośćuczynienia.

Ustalając wysokość kary holenderskie władze wzięły pod uwagę wielkość instytucji, jej siłę finansową oraz zakres i czas trwania zaniedbań, czytamy w oświadczeniu. Jednocześnie nie ustalono precyzyjnie, w jakim stopniu luki w systemach ING zostały rzeczywiście wykorzystane do celów przestępczych, podkreśla bank.

Instytucja zobowiązała się uszczelnić procedury, wprowadzając szereg zmian w działaniu swojego back office. Wydzielono m.in. centrum KYC (know your customer) wspólne dla wszystkich działów instytucji gromadzące dane o klientach, uruchomiono specjalny komitet odpowiedzialny za nadzór nad procesem wprowadzania do banku nowych klientów (on-boarding) oraz rozwiązywania relacji.

MK

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 silvio_gesell

To jest dużo kasy, nawet jak na bank.

! Odpowiedz

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,2% IV 2019
PKB rdr 4,7% I kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,9% III 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 164,53 zł III 2019
Produkcja przemysłowa rdr 9,2% IV 2019

Znajdź profil