REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Goldman Sachs już wkrótce dla każdego. Będą konta i pożyczki

Michał Kisiel2020-01-30 09:33analityk Bankier.pl
publikacja
2020-01-30 09:33

„Chcę powiedzieć jasno, jaką mamy wizję – mamy zamiar być wiodącym globalnym cyfrowym bankiem detalicznym” – tak plany Goldman Sachs na spotkaniu dla inwestorów podsumował jeden z zarządzających instytucją. Przez większość swojej 150-letniej historii bank unikał detalu, ale teraz widzi w nim swoją przyszłość.

29 stycznia Goldman Sachs zaprezentował strategiczne plany związane z rozwojem bankowości detalicznej, informuje „The American Banker”. Jeszcze 5 lat temu instytucja nie obsługiwała klientów z tzw. segmentu masowego. Bank był aktywny przede wszystkim na rynku bankowości inwestycyjnej (m.in. obsługując emisje papierów wartościowych, transakcje fuzji i przejęć) oraz usług dla klientów zamożnych.

fot. Reuters / / FORUM

Wszystko zmieniło się w 2016 r., gdy zaprezentowano markę Marcus by Goldman Sachs. Pierwszym przyczółkiem na rynku bankowości detalicznej w USA były kredyty konsumpcyjne. Później w ofercie pojawiły się produkty depozytowe, a w 2017 r. instytucja ogłosiła, że zamierza rozpocząć międzynarodową ekspansję, zaczynając od Europy.

Rok później Goldman Sachs pokazał swoją siłę na brytyjskim rynku bankowym, „rozjeżdżając” lokalną konkurencję. W ciągu pierwszego miesiąca od debiutu konta oszczędnościowego pod marką Marcus, bank zdobył 100 tys. klientów i zgromadził 2,3 mld funtów depozytów. W 2019 r. na amerykańskim rynku zaprezentowano wspólny projekt z Apple – kartę kredytową obudowaną dodatkowymi usługami i korzyściami dla użytkowników.

Apple Card okazała się rynkowym hitem. Już w pierwszych miesiącach przedstawiciele Goldman Sachs chwalili się, że był to „najbardziej udany kartowy debiut w historii”, chociaż analitycy rynku wskazywali, że projekt może okazać się finansowo niezbyt atrakcyjny dla wydawcy. Wątpliwości budziły m.in. mechanizmy zniechęcające do długoterminowego zadłużania się zaszyte w towarzyszącej plastikowi aplikacji mobilnej oraz luźne podejście do oceny ryzyka potencjalnych użytkowników karty.

Kierunek - detal

Na styczniowej konferencji Goldman Sachs potwierdził, że bankowość detaliczna będzie jednym z najważniejszych kierunków rozwoju dla instytucji. Zapowiedziano m.in. wprowadzenie do oferty rachunków osobistych (w 2021 r.) i rozszerzenie gamy produktów kredytowych. Centrum budowanego pakietu ma być zaprezentowana niedawno aplikacja mobilna Marcus.

Kredytodawca ma zamiar nawiązać kolejne alianse z podmiotami spoza sektora (podobnie jak w projekcie Apple Card), a w linii usług zarządzania majątkiem sięgnąć po niższe, mniej zamożne segmenty rynku.

Bank nie podzielił się informacjami o wysokości nakładów inwestycyjnych związanych z rozwojem detalicznej linii biznesu, ale zaprezentował średnioterminowe cele finansowe. W 2025 r. ten dział ma wygenerować od 700 do 900 mln dolarów przychodów (przed opodatkowaniem, z wykluczeniem rezerw). Bank ma zamiar zgromadzić 125 mld dolarów depozytów, a portfel kredytowy ma do 2025 r. powiększyć się do co najmniej 20 mld dolarów (obecnie – ok. 6 mld dolarów).

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona.

Tematy
Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Powiązane: O tym mówią ludzie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki