REKLAMA

Branża hotelarska zadowolona z ferii zimowych. Okazały się lepsze od prognoz

2024-03-23 11:00
publikacja
2024-03-23 11:00

Ferie zimowe okazały się dla hoteli lepsze od prognoz; w lutym br. ich wyniki poprawiły się wobec stycznia, ale były słabsze od tych za luty 2023 r. - poinformowała Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego. Dane o rezerwacjach na marzec wskazują na ożywienie w hotelach biznesowych - dodała.

Branża hotelarska zadowolona z ferii zimowych. Okazały się lepsze od prognoz
Branża hotelarska zadowolona z ferii zimowych. Okazały się lepsze od prognoz
fot. Marcin Szkodzinski / / FORUM

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) powołując się na wyniki najnowszej ankiety, zaznaczyła, że dane dotyczące przyjętych rezerwacji na marzec wskazują na ożywienie w hotelach biznesowych przy jednoczesnym spadku w obiektach wypoczynkowych. Według Izby jest to spowodowane kalendarzem, czyli końcem ferii zimowych i początkiem powrotu klientów biznesowych do hoteli.

"Wyniki hoteli w lutym były na lepszym poziomie niż w styczniu, ale jednak słabszym od uzyskanych w lutym 2023 roku (...). Badanie pokazuje, że ferie zimowe okazały się lepsze od prognoz branży" - wskazano.

Reklama

Z odpowiedzi ankietowanych przez Izbę hoteli wynika, że w lutym obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 18 proc. (14 pp. mniej niż w styczniu), a obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 47 proc. (17 pp. więcej niż w styczniu), w tym 14 proc. obiektów powyżej 70 proc. (6 pp. więcej niż miesiąc temu).

"Dzięki kontynuacji ferii w lutym hotele wypoczynkowe mogły się cieszyć względnie dobrymi wynikami i lepszymi niż w styczniu: blisko połowa hoteli (48 proc.) przekroczyła frekwencję 50 proc., w tym 16 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Frekwencję poniżej 30 proc. zanotowała z kolei 1/5 hoteli" - wyjaśniła Izba.

Zgodnie z komunikatem hotele biznesowe poprawiły obłożenie o kilkanaście pp. - 42 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 22 proc. powyżej 70 proc. To wyniki lepsze niż w styczniu, o 17-18 pp. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 18 proc. hoteli.

Izba zauważyła, że dla ponad połowy hoteli (52 proc.) frekwencja pogorszyła się w stosunku do lutego ubiegłego roku, w tym 1/3 obiektów zanotowała obniżenie o mniej niż 10 pp. 35 proc. obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do lutego ub.r., z najliczniejszą grupą 28 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp. Obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym uzyskało 13 proc. obiektów. Zastrzeżono, że dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych pierwszych.

"W lutym goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 27 proc. W hotelach biznesowych wskaźnik ten wyniósł 29 proc. a w wypoczynkowych 20 proc." - dodano.

Izba przekazała, że podobnie jak w poprzednich miesiącach, w lutym średnie ceny rosły rok do roku, ale tempo tych wzrostów wyhamowało i wyniki są bardzo zbliżone do danych ze stycznia. Odpowiedzi wskazują, że 59 proc. hoteli podniosło ceny w stosunku do lutego 2023 r., w tym prawie połowa (48 proc.) odnotowała wzrost do 10 proc. Natomiast 41 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe.

Ankietę przeprowadzono w dniach od 5 do 11 marca; wzięło w niej udział 115 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach.

mmu/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (4)

dodaj komentarz
carlito1
Ja już parę lat temu podziękowałem naszym hotelarzom wyzyskiwaczą zakompańskim i tym podobnym.
carlito1 odpowiada darius19
Pewnie, że nie.
darius19
Bankier niezle sciemnia. Co miesiąc byl artykul o padajacej turystyce. Kiepskie dziennikarstwo lub lobbing? Z innymi branzami podobnie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki