Problem polega na tym, że nowe drogi faktycznie powstaną, ale zabraknie pieniędzy na remont i utrzymanie starych odcinków.O ile na drogi krajowe będące pod zarządem GDDKiA raczej nie zabraknie środków, o tyle na odcinki będące pod opieką samorządów już jak najbardziej tak. Nie byłoby dużego problemu, gdyby sprawa ta dotyczyła stosunkowo niewielu dróg. Niestety samorządy mają „pod swoją opieką" większość dostępnych dla samochodów tras w Polsce.
Pracodawcy RP uważają, że biorąc pod uwagę wprowadzenie opłaty elektronicznej, rząd powinien zastanowić się nad zmniejszeniem wydatków z budżetu na przyszłe remonty. Organizacja przekonuje, że sprawa wymaga natychmiastowego rozwiązania. Co ciekawe, wyrażają oni także obawę o to, czy pieniędzy z opłaty elektronicznej wystarczy także na utrzymanie dróg krajowych. Zapewne byłoby to niemożliwe, gdyby nie złudna nadzieja na to, że opłata nie zostanie w razie „konieczności” po prostu podniesiona.
Wzmocnić finansowo samorządy
Pracodawcy RP uważają, że rząd powinien wzmocnić finansowo samorządy, którym może zabraknąć pieniędzy na bieżące remonty. Niemniej nie będzie to możliwe bez reformy finansów publicznych i tutaj słusznie wielokrotnie założono, że to absolutna konieczność.
Z drugiej strony propozycja wzmocnienia finansowego wydaje się nieuczciwa – jednym z większych strumieni zasilających budżet państwa są podatki zawarte w cenie paliwa. Naturalnie podatek w teorii nie zobowiązuje rządu do żadnych działań, ale w praktyce wprowadzając opłatę elektroniczną, sprawiedliwie byłoby odpowiednio zmniejszyć obciążenia podatkowe w cenie paliwa.
Ponadto samorządy „same się wzmacniają” finansowo poprzez ciągłe zadłużanie – i tym w pierwszej kolejności powinien zająć się rząd. Bo bez zwiększenia ograniczeń w możliwości zadłużaniu się samorządów, nawet jak wzmocni się je dodatkowym strumieniem finansowym z budżetu państwa, to pieniądze te i tak zostaną zmarnowane na bieżącą konsumpcję i spłatę odsetek – tak jak obecnie zabraknie na remonty dróg.
Łukasz Piechowiak
Bankier.pl
l.piechowiak@bankier.pl
Zobacz też:
» Dlaczego paliwo w Polsce jest drogie?
» Jak żyć z benzyną po pięć złotych
» Żywność potaniała w marcu, ale znów będzie drożeć
» Dlaczego paliwo w Polsce jest drogie?
» Jak żyć z benzyną po pięć złotych
» Żywność potaniała w marcu, ale znów będzie drożeć
























































