Umiejętności miękkie kluczem do sukcesu

Umiejętności miękkie to bardzo szerokie pojęcie. W ich skład wchodzą m.in.: zdolność komunikacji werbalnej i niewerbalnej, asertywność, empatia, umiejętność kooperacji, rozwiązywania problemów, czy autoprezentacji. Umiejętności te czynią nas istotami społecznymi i decydują o zdolności współdziałania z innymi ludźmi. Warto je doskonalić, ponieważ to właśnie one mogą zadecydować o zdobyciu wymarzonego stanowiska. A z punktu widzenia pracodawcy mogą zaważyć o sukcesie całej firmy.

W obecnych czasach umiejętności miękkie wysuwają się na pierwszy plan w procesie rekrutacji pracowników. Praktycznie we wszystkich ogłoszeniach o pracę, oprócz wymogów formalnych, znajdują się także wymagania dotyczące umiejętności miękkich. Ukrywają się one pod takimi pojęciami, jak zdolności interpersonalne, umiejętność pracy w grupie, czy radzenie sobie ze stresem i presją czasu. Właściwy dobór pracowników, ze względu na ich kompetencje miękkie, stał się jednym z kluczowych czynników sukcesu w procesie zarządzania firmą.

pracoholizm
foto: thinkstock

 

Jak pracodawcy sprawdzają umiejętności miękkie?

Większość kandydatów do pracy deklaruje posiadanie wysoko rozwiniętych umiejętności miękkich. Jednak zdolności tych nie da się potwierdzić żadnym formalnym certyfikatem, jak to jest w przypadku większości pozostałych kompetencji. Z tego powodu pracodawcy każdorazowo sprawdzają poziom kwalifikacji wymaganych dla danego stanowiska podczas procesu rekrutacyjnego. A trzeba pamiętać, że nie jest to łatwe i może być dla pracodawcy pewnego rodzaju problemem i wyzwaniem.

Jak pracować, aby szef był z ciebie dumny» Jak pracować, aby szef był z ciebie dumny

Podstawowym narzędziem, wykorzystywanym do weryfikacji kompetencji interpersonalnych przyszłego pracownika, jest rozmowa kwalifikacyjna. Odbywa się to przede wszystkim za pomocą specjalnych pytań zadawanych przez osoba rekrutującą, które dotyczą sposobu postępowania kandydata w określonych sytuacjach z przeszłości. Na podstawie odpowiedzi wyciąga się wnioski, co do przyszłych, możliwych zachowań danej osoby.

Dość często praktykowane podczas rozmów kwalifikacyjnych są także tzw. testy kompetencyjne, podczas których kandydat musi się wcielić w sytuację typową dla jego przyszłego stanowiska i odegrać określoną "scenę" z rekruterem, na podstawie przekazanych mu informacji. Jednak ze względu na ograniczenia czasowe podczas zwykłej rozmowy kwalifikacyjnej, subiektywność oceny dokonywanej przez osobę prowadzącą rozmowę oraz stres, jaki zazwyczaj towarzyszy kandydatom, wyniki takiego procesu mogą nie pokazać pełni możliwości ewentualnego pracownika.

Inny sposób stanowią specjalne testy psychologiczne, za pomocą których próbuje się stworzyć profil osobowościowy kandydata i zbadać jego dostosowanie do potrzeb danego stanowiska pracy. Jednak tego typu testy muszą być prowadzone przez profesjonalnego psychologa, co stanowi dodatkowy koszt dla rekrutującej firmy.

jak przetrwać piątek w pracy» 7 sposobów, by przetrwać piątek w pracy

Najpełniejsze wnioski można wyciągnąć, posługując się mocno zyskującymi na popularności w ostatnim czasie testami typu assessment centre. Pod tą tajemniczo brzmiącą nazwą kryje się zestaw zadań, jakie dostaje do wykonania dany kandydat. Zadania te są różnorodne, jednak mają na celu sprawdzenie określonych umiejętności kandydata nie w jednym, ale w kilku testach, przez co wyniki stają się bardziej obiektywne. "Assessmenty" trwają nierzadko cały dzień lub nawet kilka dni, ale w ten sposób zdolności interpersonalne danego kandydata mogą zostać sprawdzone znacznie dogłębniej niż podczas zwykłej rozmowy kwalifikacyjnej. Jednak i ta metoda ma swoje wady. Przeprowadzenie assessment centre jest czasochłonne w przygotowaniu i analizie oraz bardzo kosztowne.

W takich sytuacjach na pomoc pracodawcom przychodzą wyspecjalizowane firmy rekrutacyjne. Agencje pracy, które specjalizują się w tego typu procesach rekrutacyjnych, posiadają odpowiednie narzędzia i kadrę, aby umiejętności miękkie kandydatów zweryfikować z największym prawdopodobieństwem poprawności. Może się to okazać szczególnie istotne w przypadku rekrutacji specjalistów na wyższe stanowiska - mówi Rafał Mroziewski, prezes Mondi Polska Agencja Pracy.

Czy warto doskonalić umiejętności miękkie?

języki obce» Jakich języków warto się uczyć, by dostać pracę?

Umiejętności miękkie przydają się nie tylko podczas ubiegania się o pracę, ale przede wszystkim w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych, czy po prostu w codziennym życiu. Warto pamiętać, że nie ma sensu ubiegać się o pracę, do której nie mamy odpowiednich społecznych predyspozycji - osoba nieśmiała nie sprawdzi się w roli przedstawiciela handlowego, a skrajny ekstrawertyk nie nadaje się na bibliotekarza i należy się z tym pogodzić.

Aby zacząć pracować nad swoimi umiejętnościami miękkimi, trzeba je najpierw poddać dogłębnej analizie i ocenie. Warto zastanowić się, w czym jesteśmy dobrzy, z czym mamy problem, a do czego predyspozycje. Na tej podstawie można zacząć pracę nad rozwojem swoich zdolności interpersonalnych. Pomocna może okazać się lektura publikacji dotyczących tego tematu oraz zapoznanie się z psychologicznymi podstawami zachowań społecznych. Oprócz tego, można skorzystać z szerokiej gamy szkoleń rozwijających kompetencje interpersonalne, które są dostępne na rynku. Jednak wcześniej warto ustalić sobie konkretne cele i priorytety, aby inwestycja w szkolenia była efektywna.

Najważniejszym elementem doskonalenia umiejętności miękkich jest wykorzystanie ich w praktyce. Dlatego zdobytą widzę powinno się wprowadzać do życia, a kompetencje testować podczas interakcji z innymi ludźmi. Rozwój umiejętności miękkich to proces, który wymaga zaangażowania i praktycznie nigdy się nie kończy - nasze społeczne kompetencje możemy szkolić do końca życia. A efekty tej pracy mogą nam przynieść wiele korzyści zarówno na płaszczyźnie zawodowej, jak i prywatnej. Dlatego warto zainwestować w siebie czas, wysiłek, a czasem też pieniądze. Zwrot z tej inwestycji może przynieść efekty przerastające nasze najśmielsze oczekiwania.

Mondi Polska - Agencja Pracy

Źródło: Informacja prasowa

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 pawelczer

Ciekawie o kompetencjach miękkich piszą na http://www.eduforum.pl/kompetencje-miekkie-o-zadbac/

! Odpowiedz
0 2 ~doświadczony

Po przeczytaniu tego artykułu dochodzę moimi miekkimi umiejętnościami do wniosku że teraz do przcy przyjmuje się małpy, głupie ale wesołe małpy. Wiedza jest drugoplanowa jak widzę i to jest smutne.

! Odpowiedz
5 22 ~robol

dlatego potem wszyscy w pracy zachowują się jakby byli miękkim ch...m robieni

! Odpowiedz
1 21 ~abc

Agencje rekrutującd za wszelką cenę chcą udowodnić że są niezbędne i wymyślają kolejne pierdoły oderwane od realiów.

! Odpowiedz
5 9 ~ja1

Często agencje rekrutujace/ HR wymagaja umiejetności miekkich od inzynierów, mało tego są one na 1 wszym planie i nie moge zrozumieć dlaczego - inzynier ma projektowac w miarę sie porozumieważ z reszta grupy i to wszystko tymczasem HR-y ządaja bób wie czego.....nie liczy sie dla nich czy gość dobrze bedzie liczył i projektował tylko umiejetności miekkie.
moim zdaniem umiejetności miekkie to takie polityczne umiejetności dobrze gadać, włazić w d...., sciemiać i będzie nadal się w fimrie poniewaz poprzez umiejetności miękkie...dobre umiejetnosci jest w stanie sie utrzymac w firmie a jak nie to opdad z gry.......

TAKA SCIEMĘ W PRACY TYLKO POKAZUJE HR - INNE DZIALY MUSZA CIEZKO PRACOWAC NA HR ABY TEN MOGL SIE WYMADRZAC I REKRUTOWAC SLABYCH PRACOWNIKOW.....ALE CO TAM UMIEJETNOSCI MIEKKIE TO JEST TO!!

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
11 8 ~magda

mając w zespole super specjalistę , który nie potrafi dogadać się z zespołem - pracodawca woli zatrudnić osobę z mniejszymi umiejętnościami kwalifikacyjnymi ale z lepszą umiejętnością współpracy w grupie :)pozdrawiam

! Odpowiedz
4 13 ~xxxx

W Polsce mamy takie przegięcie na rzecz "umiejętności miękkich", bo niewiele osób posiada "umiejętności twarde", czyli kompetencje techniczne do wykonywania swojego zawodu. Ta moda na "miękkie" to powielanie z Zachodu, bez zwrócenia uwagi na to, że oni te "twarde" mają, stosują i bezwzględnie wymagają. Ponad tym potrzebują właśnie "miękkich" - jako udoskonalenia. U nas te "miękkie" bez "twardych" stają się zwykłym PR-em. Wystarczy się rozejrzeć, żeby potwierdzić.

Pokaż cały komentarz !
Polecane
Najnowsze
Popularne