REKLAMA

PKP Cargo spodziewa wzrostu w przewozach masowych

2020-03-03 16:44
publikacja
2020-03-03 16:44

PKP Cargo spodziewa się od II kw. pozytywnych tendencji w przewozach masowych dzięki uruchomieniu inwestycji infrastrukturalnych i krakowskiego pieca ArcelorMittal - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Czesław Warsewicz. Dodał, że PKP Cargo prowadzi pilotaż przewozu skroplonego LNG dla PGNiG i rozmawia nt. możliwości przechowywania gazu w terminalach przewoźnika.

/ PKP

"Początek 2020 roku w przewozach upływa pod dyktando tego, co działo się w końcówce 2019 roku, czyli stosunkowo ciepłej zimy, co spowodowało zmniejszenie przewozów węgla. Mniej wożono koleją kruszyw z powodu osłabienia tempa realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych" - powiedział prezes.

"W drugim kwartale powinny się pokazać pozytywne tendencje, jeśli chodzi o przewozy towarów masowych dzięki uruchomieniu kolejnych inwestycji infrastrukturalnych, na które są zapewnione środki unijne oraz wznowienie przewozów dla krakowskiego pieca ArcelorMittal" - dodał.

Warsewicz poinformował, że PKP Cargo prowadzi rozmowy z ArcelorMittal dotyczące przewozów do krakowskiego zakładu.

"Liczymy, że gdy piec zostanie uruchomiony, odczujemy pozytywny efekt w naszych przewozach, ale za wcześniej jeszcze na ocenę jego skali. Trzeba pamiętać, że początkowo piec jest na rozruchu" - zaznaczył.

ArcelorMittal Poland poinformował na początku lutego o ponownym uruchomieniu części surowcowej krakowskiej huty, czyli wielkiego pieca i stalowni, która została tymczasowo zatrzymana pod koniec listopada 2019 r. Według zapowiedzi spółki powinno to nastąpić w połowie marca 2020 roku.

W styczniu grupa PKP Cargo przewiozła na krajowym rynku 6,7 mln ton towarów, co oznacza spadek o 22,2 proc. w stosunku do stycznia 2019 roku. Wykonana przez grupę praca przewozowa wyniosła natomiast 1,6 mld tkm (-23,5 proc. rdr).

Spółka podała, że jest to przede wszystkim efekt znacznych spadków przewozów ładunków masowych: węgla kamiennego m.in. z powodu niższych zamówień ze strony elektrowni, które miały duże zapasy surowca, kruszyw - z powodu wolniejszego tempa realizacji inwestycji infrastrukturalnych oraz rud metali - w związku z czasowym wstrzymaniem pracy wielkiego pieca w hucie ArcelorMittal w Krakowie.

W całym 2019 PKP Cargo przewiozło 98,4 mln ton towarów, co oznacza spadek rdr o 11,2 proc. Praca przewozowa wykonana przez grupę w tym okresie wyniosła 24,7 mld tkm i była niższa o 14,7 proc. rdr. Około 10 proc. przewozów grupy stanowią przewozy intermodalne.

"Przewozy intermodalne cały czas rosną stabilnie, co tylko utwierdza nas w przekonaniu, że decyzja podjęta w strategii dotycząca rozwoju PKP Cargo jako operatora logistycznego jest zasadna. W perspektywie dekad w kontekście rozwoju energii z OZE przewóz węgla będzie się zmniejszał. Spodziewany jest wzrost przewozów kontenerów koleją, w związku z coraz większą konteneryzacją gospodarki i wzrostem znaczenia kolei jako ekologicznego transportu w kontekście ochrony klimatu" - powiedział Warsewicz.

PKP Cargo rozpoczęło w tym roku pilotaż przewozów skroplonego gazu dla PGNiG Obrót.

"Ustalamy obecnie biznesplan tego projektu. Sprawdzamy możliwości transportowe i techniczne. Dla jednego pociągu w tygodniu, składającego się z 40 izokontenerów nie ma uzasadnienia ekonomicznego, aby posiadać lub dzierżawić drogie izokontenery. Temat jest rozwojowy, zwłaszcza w kontekście możliwych dostaw gazu na Ukrainę" - powiedział prezes.

"Oprócz tego rozmawiamy z PGNiG o możliwościach przechowywania gazu na terenie naszych terminali" - dodał.

Grupa PKP Cargo ma obecnie 27 terminali przeładunkowych.

Spółka jest zainteresowana uruchomieniem produkcji własnych wagonów towarowych.

"Jesteśmy w trakcie rozmów dotyczących zakupu/dzierżawy nieruchomości w Gniewczynie. Zależy nam na pozyskaniu partnera biznesowego, który umożliwi nam samodzielne wytwarzanie wagonów, nie tylko na licencji. Szukamy najlepszych wariantów współpracy. Montaż wagonów może ruszyć po 18-24 miesiącach. Później produkcja" - powiedział Warsewicz.

PKP Cargo informowało wcześniej, że jest zainteresowane wyremontowaniem części budynków dawnej Fabryki Wagonów Gniewczyna i rozpoczęciem na jej terenie produkcji wagonów we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu i Wagonami Świdnica.

Według danych z końca stycznia 2020 roku PKP Cargo posiada ponad 63 tys. wagonów, z czego 3.100 to platformy kontenerowe oraz ponad 2.300 lokomotyw (w tym 24 wielosystemowe).

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najtańsze konta osobiste z premią – listopad 2020 r.

Najtańsze konta osobiste z premią – listopad 2020 r.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Prognozy i wyniki finansowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki