REKLAMA

PKN Orlen planuje zakup pierwszej w Polsce lokomotywy na wodór

2021-09-21 18:03, akt.2021-09-21 18:36
publikacja
2021-09-21 18:03
aktualizacja
2021-09-21 18:36
PKN Orlen planuje zakup pierwszej w Polsce lokomotywy na wodór
PKN Orlen planuje zakup pierwszej w Polsce lokomotywy na wodór
fot. PESA / / Twitter

PKN Orlen, w ramach współpracy z PESA Bydgoszcz, planuje zakup nowoczesnej lokomotywy, która będzie pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy. Pojazd powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42, która zyskała innowacyjny i nowoczesny wygląd - podał koncern. 

PKN Orlen, informując we wtorek o swych planach, podkreślił, iż technologia wodorowa, którą rozwija, wpisuje się w strategię Orlen2030, zakładającą wzrost znaczenia paliw alternatywnych.

"Koncern w ramach współpracy z PESA Bydgoszcz planuje zakup nowoczesnej lokomotywy, która będzie pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy" - oznajmił PKN Orlen, dodając, że oficjalna prezentacja pojazdu odbyła się podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku.

"Nabycie pierwszej w Polsce takiej lokomotywy to krok w kierunku wykorzystania na dużą skalę zeroemisyjnego paliwa wodorowego w transporcie kolejowym" - podkreślił prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie spółki. Jak zaznaczył, zgodnie ze swą strategią, koncern inwestuje w nowoczesne i czyste technologie, które przynoszą konkretne korzyści biznesowe, ale także przyczynią się do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu.

"Taką technologią jest wodór, którego potencjał chcemy w pełni wykorzystać także w transporcie kolejowym. Każdego roku nasza spółka Orlen Koltrans, którą sukcesywnie unowocześniamy, zwiększa udziały w rynku" - dodał prezes PKN Orlen.

Koncern wyjaśnił, że lokomotywa wodorowa, którą zamierza nabyć to prototyp, a jego produkcja właśnie się zakończyła - pojazd powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42, która po modernizacji "zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd".

"Minimalistyczna stylistyka bryły pojazdu nawiązuje do aktualnych trendów. Jej udźwig to ok. 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg. Lokomotywa jest wyposażona w dwa symetryczne punkty tankowania, co pozwoli na szybsze zapełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową" - wyjaśnił PKN Orlen. Lokomotywa, jak wspomniano w informacji, została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. Koncern przekazał, iż aktualnie pracuje nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.

PKN Orlen zwrócił uwagę, że zakup nowoczesnej lokomotywy to kolejne jego działanie w kierunku rozwoju paliw alternatywnych. Koncern przypomniał, że w ubiegłym i na początku tego roku podpisał listy intencyjne o współpracy z samorządami i miejskimi spółkami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, gminą-miastem Płock, a także z gminą-miastem Włocławek oraz z MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie.

Koncern zaznaczył, iż rozwija także program inwestycyjny Hydrogen Eagle, który zakłada budowę hubów wodorowych w Polsce, Czechach i na Słowacji dla transportu zasilanego odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór. "Hydrogen Eagle pomyślnie przeszedł etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI i obecnie znajduje się na etapie notyfikacji pomocy publicznej przez Komisję Europejską" - przekazał PKN Orlen. (PAP)

Pokaz drugiej na świecie lokomotywy na wodór wyprodukowanej w Pesie

Pesa Bydgoszcz wyprodukowała prototyp lokomotywy z napędem wodorowym. To drugi tego typu, po chińskim, pojazd na świecie. Pokaz lokomotywy odbył się we wtorek w Gdańsku podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako.

Prezes Polskiego Fundusz Rozwoju Paweł Borys przypomniał, że kierowana przez niego instytucja trzy lata temu stała się inwestorem w Pesie Bydgoszcz.

„Widzieliśmy w niej duży potencjał rozwoju. Od początku zależało nam na zapewnieniu Pesie stabilnego, długoterminowego wsparcia kapitałowego, ale też przede wszystkim na tym, aby była to firma innowacyjna i nowoczesna. Udało się stworzyć unikalny produkt, obiecujemy, że to nie wszystko” – mówił szef PFR.

Prace nad projektem lokomotywy z napędem wodorowym trwały dwa lata. Prezes Pesy Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski wyjaśnił, że nowy produkt zakładu to lokomotywa zeroemisyjna napędzana ogniwem wodorowym i baterią. Zaprezentowany w Gdańsku pojazd to model prototypowy.

„Lokomotywa będzie przeznaczona do testów, najpierw u nas w firmie, później na torze próbnym w Żmigrodzie i oczywiście też u naszego docelowego partnera PKN Orlen na torach w Płocku. To jest tak naprawdę jeden z dwóch wyprodukowanych na świecie prototypów lokomotywy wodorowej. Jest również prototyp chiński, który od kilku miesięcy jest objeżdżany. Nasza lokomotywa jest absolutnym liderem w Europie” – powiedział dziennikarzom szef bydgoskiej firmy.

Wyjaśnił, że powstały w Pesie pojazd to lokomotywa manewrowa. „Ona może obsługiwać pojazdy w portach, w fabryce czy na innych bocznicach. Lokomotywa szlakowa powstanie w drugiej kolejności, dlatego, że wodór ze swoją bardzo niską masą cząsteczkową potrzebuje dużych zbiorników, więc tu dużą rolę odgrywać będzie częstość tankowania” – objaśnił Zdziarski.

4-osiowa lokomotywa wodorowa z Pesy posiada silniki trakcyjne o mocy 4x180kW. W pojeździe zastosowane zbiorniki wodoru – 175 kg, baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2x85 kW. (PAP)

autor: Robert Pietrzak

mb/ skr/

Źródło:PAP
Tematy
​Otwórz Konto z Kartą Otwartą na Dzisiaj i ciesz się nią bezpłatnie!

​Otwórz Konto z Kartą Otwartą na Dzisiaj i ciesz się nią bezpłatnie!

Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
my_kroolik
A jaki jest sens robienia lokomotywy trakcyjnej na wodór, którego sprawność wynosi coś koło 20%? Przecież nad torami co do zasady wiszą kable zasilające lokomotywę w prąd. Rozumiem technologię wodorową do zasilania samochodów, szczególnie ciężarowych, ewentualnie statków, ale lokomotyw?
pozhoga
Jak będzie zwarcie i toto wyleci w powietrze to efekty będą spektakularne: może nawet na 3 dni przyćmią w mainstreamie temat grypy...
grzegorzkubik
Po co nam to? Nie lepiej nam było z marketami i jako głównymi inwestycjami za PO. Komuś zachciało się nowych technologii i paliwa wodorowego. Jak mawiał Trzaskowski. To jest gigantomania. Wystarczy nam Amazon i galeria handlowa i będziemy nowoczesnym krajem. DOBRZE ,ŻE W KONCU W POLSCE COŚ POWSTAJE. FABRUKA SAMOCHODÓW Po co nam to? Nie lepiej nam było z marketami i jako głównymi inwestycjami za PO. Komuś zachciało się nowych technologii i paliwa wodorowego. Jak mawiał Trzaskowski. To jest gigantomania. Wystarczy nam Amazon i galeria handlowa i będziemy nowoczesnym krajem. DOBRZE ,ŻE W KONCU W POLSCE COŚ POWSTAJE. FABRUKA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH W JAWORZNIE I NIEBAEWEM BĘDĄ POCIAGI NA WODÓR. Oby było jak najwięcej takich inwestycji. Jak się postaramy to zaczniemy też produkować polski sprzęt audio. Wzmacniacze kolumny i nowości w rynku technologicznym. Jednak wiadome jest to, że PIS musi rządzić a w przyszłości inni patrioci.
antek10
Pewnie za kasę dodrukowaną z pisiego banku
qonradx
Najpierw wydawnictwo teraz lokomotywa co oni kombinują? Pomyślałby ktoś ze jak pół roku temu kupowali oko press to chcą wejśc w rynek wydawniczy a teraz gdy kupują lokomotywę to może chcą wejsc w rynek transportowy? ^^ Zaraz dowiemy się że kupią też samoloty od Lotu, kopalnie w soli w Wieliczce i Pomnik JP II XD
pozhoga
Wg Ciebie paliwo z rafinerii jak jest rozwożone?
darius19
niespecjalne te komentarze. Lokomotywa fajna - troche wyglada jak zaslona dymna, nad duzo bardziej zatruwajaca kopalnia/elektrownia w Turowie. Ale.... moze cos z tego (naped wodorowy), bedzie. Mam nadzieje.
bgiem
Nawet przez myśl mi nie przeszło, że kierowcą testowym tej wodorowej lokomotywy będzie Kubica
dididif
i tak bełkoczą za poleceniem prowadzącego ubeka. nazi i anglicy już podwinęli zielone ogony. a jak tam sztaplarka z Izera-ela?

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki