REKLAMA
PROMOCJA CITI I BANKIER.PL

Grodno spodziewa się utrzymania wzrostów w '21 m.in. dzięki sprzedaży pomp ciepła

2021-02-16 10:46
publikacja
2021-02-16 10:46

Grodno, dystrybutor artykułów elektrotechnicznych i oświetleniowych, spodziewa się utrzymania dynamicznego wzrostu w 2021 r. już nie tylko za sprawą obszaru fotowoltaiki, ale także pomp ciepła, czy wentylacji – powiedział PAP Biznes prezes Andrzej Jurczak.

Grodno spodziewa się utrzymania wzrostów w '21 m.in. dzięki sprzedaży pomp ciepła
Grodno spodziewa się utrzymania wzrostów w '21 m.in. dzięki sprzedaży pomp ciepła
fot. Marek Wiśniewski / / Puls Biznesu

"W 2021 r. spodziewamy się dalszego dynamicznego rozwoju związanego z realizacją strategii, pomimo pandemii. Liczymy na to, że sytuacja się ustabilizuje i ze zdwojoną siłą ruszą wstrzymane wcześniej inwestycje. Widzimy niepewność niektórych inwestorów w obszarze modernizacji i przebudowy hoteli, obiektów handlowych, galerii, czyli tych, które ucierpiały w ostatnim roku, ale teraz branże są odmrażane, więc i przed nami otwiera się ta część rynku" – powiedział prezes.

"W kolejnych latach spodziewamy się dynamicznego wzrostu w obszarze pomp ciepła, tak jak w ostatnich latach rosła fotowoltaika. Rozwijamy portfolio produktowe i szykujemy się do boomu" – dodał Jurczak.

W okresie dziewięciu miesięcy roku obrotowego 2020/21 (od kwietnia do grudnia) mocno wzrosła sprzedaż grupy w obszarach fotowoltaiki (wzrost o 126 proc. rdr) i pomp ciepła (wzrost o 200 proc. rdr), które prezes ocenił jako perspektywiczne. Udział OZE w skonsolidowanych przychodach wyniósł 32 proc., a docelowo Grodno chce by ten poziom wzrósł do 35 proc.

Przychody grupy narastająco po trzech kwartałach 2020/21 wyniosły 526 mln zł (wzrost o 15 proc. rdr), EBITDA 19,5 mln zł (wzrost o 16 proc. rdr), zysk operacyjny 15,2 mln zł (wzrost o 19 proc. rdr), a zysk netto 11,6 mln zł (wzrost o 28 proc. rdr).

"W wynikach za trzy kwartały pokazaliśmy po raz kolejny dwucyfrowe tempo wzrostu, co oznacza, że rośniemy znacznie szybciej niż rynek. Jesteśmy z tych wyników zadowoleni i myślę, że przed nami są obiecujące perspektywy" – powiedział prezes.

W samym trzecim kwartale przychody wyniosły 190,43 mln zł (167,1 mln zł przed rokiem), EBITDA 6,08 mln zł (9,98 mln zł przed rokiem), zysk operacyjny 4,63 mln zł (8,63 mln zł), a zysk netto 3,26 mln zł (6,75 mln zł przed rokiem).

"Gorsze wyniki w trzecim kwartale wynikają ze zmiany zasad rozliczeń bonusów od dostawców, premii posprzedażowej. Nie przejmujemy się tym zupełnie i powinniśmy patrzeć na wyniki narastająco za trzy kwartały, gdzie zachowaliśmy trend wzrostowy" – dodał Jurczak.

W komunikacie dotyczącym szacunkowych wyników za styczeń 2021 r. Grodno podało, że skonsolidowane przychody wyniosły 41,8 mln zł wobec 46,7 mln zł w styczniu 2020 r., a sprzedaż w obszarze fotowoltaiki była niższa o 32 proc. rdr.

Zdaniem prezesa, wpływ na spadki miało zakończenie programu +Mój Prąd+ oraz utrzymujące się gorsze warunki pogodowe, ale dodał, że jest spokojny o wyniki w całym roku obrotowym 2020/21, który zakończy się w marcu.

"W grudniu i styczniu odczuwalne było zakończenie programu +Mój Prąd+, ale wierzymy, że nowe regulacje zostaną wprowadzone jak najszybciej. Patrzymy na perspektywę całoroczną, w której chcemy utrzymać wysokie tempo rozwoju" – powiedział prezes.

"Pozytywnym sygnałem są regulacje. Te w obszarze grzejnictwa, jak wymiana kopciuchów, zapowiadają dobre perspektywy dla rynku pomp ciepła, który zgodnie z prognozami ma w 2021 r. istotnie wzrosnąć. Z kolei rekuperacja już nie jest tylko podniesieniem standardu budynku, ale obowiązkiem. Ponadto rozwija się obszar automatyki, inteligentnego budownictwa. To są ciekawe dla nas obszary, które będą zapewniały nam wzrosty" – dodał.

Jurczak powiedział, że grupa realizuje instalacje fotowoltaiczne w różnych obszarach – od domów jednorodzinnych po duże farmy, a znaczne zainteresowanie takimi rozwiązaniami zgłaszają właściciele zakładów produkcyjnych.

"Nie jesteśmy nastawieni tylko na OZE – stanowi ono istotny element w naszym portfolio, ale liczymy się z tym, że boom na fotowoltaikę za rok, dwa lata się ustabilizuje. Rośniemy w segmencie kablowym, czy w obszarze dystrybucyjnym. Mamy stabilną pozycję na rynku oświetlenia, który kilka lat temu zrewolucjonizowały rozwiązania LED. W ten sposób podchodzimy do fotowoltaiki – wykorzystujemy boom, ale chcemy utrzymać stabilną pozycję, gdy się skończy i rozwijać też inne obszary – pompy ciepła, rekuperację, stacje ładowania pojazdów" – dodał.

Priorytetem grupy w zakresie inwestycji na 2021 r. – jak powiedział prezes - jest rozbudowa centrum dystrybucyjnego w Małopolu, która powinna potrwać do końca grudnia. Planowane są też modernizacje oddziałów, których Grodno ma obecnie 90. Działania te mają zapewnić poprawę procesów logistycznych i jakości obsługi.

"Dzisiaj mamy drugą pozycję na rynku elektrotechnicznym. Trudno porównywać się z konkurencją, która np. opiera się na e-commerce, bo nasze strategie rozwoju są różne. Chcemy być w gronie liderów, rozwijać się i pokazywać dobre wyniki, a czy to miejsce jest pierwsze, drugie, czy trzecie – nie to jest najważniejsze. Istotne jest dla nas zrozumienie i wyprzedzanie trendów, poszukiwanie możliwości. Chcemy nadal rosnąć szybciej niż rynek, który na trendy reaguje z pewnym opóźnieniem. Czasami trzeba zaryzykować z decyzjami – to będziemy dalej wykorzystywać" – dodał.

Dominika Antoniak (PAP Biznes)

doa/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki