REKLAMA

Benzyna znowu potaniała. Z kolei olej napędowy może podrożeć

Krzysztof Kolany2022-08-19 10:54główny analityk Bankier.pl
publikacja
2022-08-19 10:54
Benzyna znowu potaniała. Z kolei olej napędowy może podrożeć
Benzyna znowu potaniała. Z kolei olej napędowy może podrożeć
/ Shutterstock / Bankier.pl

Mijający tydzień przyniósł dalsze spadki detalicznych cen benzyny. Paliwo to jest sprzedawane po cenach, które po raz ostatni widzieliśmy na przełomie kwietnia i maja. Bez większych zmian pozostały za to ceny oleju napędowego.

Średnia cena benzyny bezołowiowej 95 ukształtowała się na poziomie 6,65 zł/l i była o 13 gr/l niższa niż tydzień wcześniej – wynika z danych BM Reflex. Łącznie od końcówki czerwca paliwo to potaniało średnio o 1,30 zł/l i jego ceny powróciły do poziomów z przełomu kwietnia i maja. Olej napędowy był przeciętnie o 1 gr/l droższy niż tydzień temu, osiągając przeciętną cenę 7,10 zł/l. Autogaz tankowano średnio po 3,31 zł/l, czyli o 4 gr/l taniej niż przed tygodniem.

Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex.

Tegoroczny sezon urlopowy rozpoczynaliśmy z paliwami drogimi jak nigdy wcześniej. Ale od lipca ceny na pylonach systematycznie maleją, w przypadku benzyny nawet całkiem dynamicznie. Nie zmienia to faktu, że wciąż jest horrendalnie drogo. Tak wysokich cen paliw w Polsce nie obserwowaliśmy nigdy wcześniej przed marcem 2022 roku. 

Jest też znacznie drożej niż rok temu, kiedy to ceny były już dość wysokie. Benzyna jest średnio o 93 gr/l droższa niż o tej samej porze sierpnia 2021 r. ON w rok podrożał o 1,68 zł/l, a LPG o 49 gr/l. W wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę i zachodnich sankcji nałożonych na dostawy paliw z Rosji ceny na giełdach światowych osiągnęły nienotowane wcześniej poziomy.

Cenowa ulga na rynkach światowych

Jednakże od połowy czerwca obserwujemy spadek cen gotowych paliw na światowych giełdach. Kontrakty na benzynę na nowojorskiej giełdzie towarowej, które kilka dni temu osiągnęły najniższe notowania od połowy lutego, obecnie wyceniane są na niespełna 2,80 USD za galon. W tym przypadku ceny powróciły się do poziomów sprzed rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Problemem pozostaje jednak bardzo mocny dolar w połączeniu ze słabością złotego. Amerykańska waluta jest o ok. 70 groszy droższa, niż była momencie wybuchu wojny rosyjsko-ukraińskiej. Wciąż powyżej stanów z 24 lutego utrzymują się za to notowania oleju napędowego na londyńskiej giełdzie ICE.

Ze względu na niedawną aprecjację dolara w ostatnich dniach ceny hurtowe w polskich rafineriach przestały spadać, co zapowiada zakończenie spadkowej korekty na rynkach detalicznych. 19 sierpnia PKN Orlen oferował benzynę Eurosuper 95 po 5 970 zł/m3, czyli po ok. 6,45 zł/l z uwzględnieniem 8% VAT-u. To prawie tyle samo co tydzień temu.

W górę zaczęły iść za to hurtowe ceny oleju napędowego. W piątkowym cenniku Orlenu olej napędowy Ekodiesel oferowany był po 6 743 zł/m3, a więc po ok. 7,28 zł/l po dodaniu VAT-u. To aż o 31 gr/l więcej niż tydzień temu. Taka sytuacja sygnalizuje możliwość wzrostu cen ON na stacjach paliw, ponieważ implikowana marża detaliczna jest obecnie głęboko ujemna, co jest sytuacją raczej niemożliwą do utrzymania w dłuższym terminie.

W dalszym ciągu obowiązują tymczasowo obniżone (choć nie wiadomo na jak długo) stawki VAT na paliwa, które w lutym zostały zredukowane z 23% do 8%. Przy 23-procentowym Vacie detaliczne ceny ON przekraczałyby 8 zł/l, a Pb95 kosztowałby ok. 7,50 zł.

Źródło:
Krzysztof Kolany
Krzysztof Kolany
główny analityk Bankier.pl

Analityk rynków finansowych i gospodarki. W zakresie jego zainteresowań leżą zarówno Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, jak i rynki zagraniczne: Nowy Jork, Londyn i Frankfurt. Specjalizuje się w rynkach metali szlachetnych oraz monitoruje politykę najważniejszych banków centralnych. Analizuje wpływ sytuacji gospodarczej na notowania akcji, kursy par walutowych i ceny surowców. Jest trzykrotnym laureatem organizowanego przez NBP prestiżowego konkursu im. W. Grabskiego dla dziennikarzy ekonomicznych w kategoriach dziennikarstwo internetowe (2010) oraz polityka pieniężna i stabilność finansowa (2018 i 2019). Otrzymał także tytuł Herosa Rynku Kapitałowego 2016 przyznawany przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Tel.: 697 660 684

Tematy
Wyprodukuj wodę pod własną marką

Wyprodukuj wodę pod własną marką

Advertisement

Komentarze (8)

dodaj komentarz
msp
Wytworzenie 1l benzyny to pewnie 2x większy koszt niż 1l ON, sle ! Na ON jest cały transport i na tym się żre kreując dalsza inflację. Kowalski pojedzie taniej do sklepu tylko wszystko w sklepach będzie drożej niż Kowalski oszczędził na dojechaniu do tego sklepu. Wdzięczny Kowalski pójdzie głosowac z wdzięczności ..
roobo
Na rynkach ropa jest w tredzie spadkowym a rafinerie nie biorą już kosmicznych marż
więc trochę chybione spostrzeżenia ,czy już spekulacja?
naviga67
ORLEN proponował diesel po 6 743 zł/m3 w hurcie a na rynkach 1084 usdx4,7=5095 zł to skąd ta różnica 1648 zł - skromnie powiem ORLEN nas okrada - co na to Prezes Obajtek - Panie Kolany warto tę kwestię nagłośnić i przeanalizować od kiedy to diesel jest droższy od benzyny?
nie_strajkuje
Do autora tekstu:
Ma pan świadomość (pracując na portalu ekonomicznym), że na giełdzie światowej surowce w ostatnich miesiącach strasznie zdrożały. Nie wspominając o podatku Timermansa związanego z emisją CO2.
Gdyby nie Orlen to na BP czy Shellu benzyna byłaby po 2 euro czyli po 9,40zł/litr.
Państwowa firma zrobiła robotę
Do autora tekstu:
Ma pan świadomość (pracując na portalu ekonomicznym), że na giełdzie światowej surowce w ostatnich miesiącach strasznie zdrożały. Nie wspominając o podatku Timermansa związanego z emisją CO2.
Gdyby nie Orlen to na BP czy Shellu benzyna byłaby po 2 euro czyli po 9,40zł/litr.
Państwowa firma zrobiła robotę i zagraniczni chcąc sprzedawać musieli zejść z marży.
bha
Cóż.. .,, Śpiewają, tańczą'' jak im grają udając jarząbka dopóki się da i uda niestety nie bez celu garstki!. Brak słów na tą coraz większą medialną, w eterze rynkową obłudę i mydlenie oczu ludziom nie bez celu. Niestety
wizytator
Może mi ktoś wytłumaczyć skąd się bierze różnica w cenie Pb i ON? Raz jest 30gr. różnicy , raz są po równo. Popyt na ON powinien spadać skoro mniej diesli się sprzedaje. Latem auta palą mniej to skąd ta różnica?
gibs
Kowalski zasadniczo przepala Pb a z kolei prawie cały transport i logistyka przepala ON. Klasycznie przed i w sezonie grzewczym jest zwiększony popyt na olej opałowy. Piecy olejowych nie ma za wiele ale jak ktoś już tankuje to setki/tysiące litrów. Skala rozjazdu cen (bo państwo już zadbało żeby zasadniczo oba kosztowały tyle samo) Kowalski zasadniczo przepala Pb a z kolei prawie cały transport i logistyka przepala ON. Klasycznie przed i w sezonie grzewczym jest zwiększony popyt na olej opałowy. Piecy olejowych nie ma za wiele ale jak ktoś już tankuje to setki/tysiące litrów. Skala rozjazdu cen (bo państwo już zadbało żeby zasadniczo oba kosztowały tyle samo) jest więc pi*drzwi różnicą pomiędzy aktualnym dobrostanem Kowalskiego oraz rozhulania realnej gospodarki.

Powiązane: Paliwa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki