Banki i SKOK-i muszą udzielać informacji o uśpionych rachunkach. Ale nie wszystkie to robią

analityk Bankier.pl

Zgodnie z obowiązującymi od lipca przepisami banki i SKOK-i mają obowiązek udzielać odpowiedzi na pytania KIR dotyczące uśpionych kont. W tym celu wykorzystywana jest "centralna informacja o rachunkach bankowych". Jak ustalił Bankier.pl, nie wszystkie instytucje odpowiadają na pytanie.

Centralną informację o rachunkach prowadzi Krajowa Izba Rozliczeniowa. Osoba, która chce się dowiedzieć, czy przypadkiem w którymś z banków nieżyjący już członkowie rodziny nie pozostawili oszczędności, może wejść do dowolnego oddziału banku i poprosić o przygotowanie raportu. Taka usługa kosztuje około 50 zł. Bank kieruje zapytanie do bazy KIR, a baza odpytuje wszystkie banki i SKOK-i. W ten sposób można też sprawdzić, czy ktoś nie skradł nam tożsamości i na nasze dane nie założył rachunku.

Zgodnie z ustawą z dnia 9 października  2015 r. o zmianie ustawy Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw, które znowelizowały przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe oraz przepisy ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, wszystkie banki i SKOK-i, począwszy od dnia 1 lipca 2016 r., są zobowiązane udzielać odpowiedzi na zapytanie centralnej informacji. Każdy bank oraz SKOK ma obowiązek udzielenia informacji niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zapytania z "centralnej informacji".

Jak się jednak okazuje, występują w związku z tym problemy.

Nie wszystkie banki udzielają odpowiedzi o uśpionych kontach

Jedna z czytelniczek Bankier.pl postanowiła odpytać bazę i dowiedzieć się, czy ktoś nie założył na jej nazwisko rachunku. W tym celu udała się do swojego banku i poprosiła o wygenerowanie raportu. Wniosek złożyła 10 listopada, a raport uzyskała kilka dni później. Okazało się, że odpowiedzi nie udzieliło aż 101 banków. W większości spółdzielczych, ale na liście znalazł się też mBank.

Zapytałem biuro prasowe tej instytucji, dlaczego nie udzielono odpowiedzi. - Niestety mieliśmy kilkudniowy problem z Ognivem (taką nazwę wewnętrzną nosi system – red.). Prawdopodobnie w tym czasie wpadło do nas zapytanie z KIR-u. – odpowiedział mBank.

Podobne pytania skierowałem do banków zrzeszających banki spółdzielcze. - Być może miały one problem z odbiorem tych komunikatów – powiedział mi Marcin Kotus z biura prasowego SGB. - Każdy bank zawierał w tym przedmiocie indywidualną umowę z KIR SA i we własnym zakresie organizował wsparcie w zakresie informacji centralnej. Rozdzielność baz danych uniemożliwia nam jednoznaczną weryfikację podanego przypadku – dodał.

- Banki Spółdzielcze ponoszą całkowitą odpowiedzialność za udzielenie bądź nie udzielenie odpowiedzi. Polecam skontaktować się bezpośrednio z wybranymi bankami z listy - usłyszałem w biurze prasowym Banku BPS.

Zapytanie wysłałem do ponad trzydziestu banków spółdzielczych z obu zrzeszeń znajdujących się na liście. Odpowiedziało tylko kilka. Niektóre z nich przyznały, że miały chwilowe problemy techniczne i prawdopodobnie wówczas wpadło do nich zapytanie z KIR. Inne odpowiedziały, że takie zapytanie w ogóle do nich nie dotarło. 

Centralna informacja o rachunkach „działa bez zarzutu”

Anna Olszewska, rzecznik prasowy KIR, zapewniła mnie, że centralna informacja działa bez zarzutu. Ewentualne problemy mogą więc występować tylko po stronie banków. - W odpowiedzi na zapytania klientów banków i SKOK-ów dotychczas wygenerowanych zostało ponad 3600 raportów zbiorczych (w okresie lipiec-październik br.) – dodała.

Trudno powiedzieć, czy przypadek naszej czytelniczki jest jednostkowym problemem i po czyjej stronie leży wina. W końcu kilkaset innych banków spółdzielczych i prawie wszystkie komercyjne udzieliły odpowiedzi. Klientka otrzymała raport, który nie rozwiał jej wątpliwości. - Podano mi wykaz 101 uczestników, którzy nie udzielili odpowiedzi. W tym bank, w którym też mam rachunek. Tak więc szanse na znalezienie rachunku, o którym się nie wie, są raczej marne! Pomysł dobry, ale raczej bezużyteczny – napisała w e-mailu do naszej redakcji.

Co zrobić w takiej sytuacji? Wygląda na to, że jedynym wyjściem jest podjęcie kolejnej próby uzyskania informacji. A co za tym idzie, wykupienie kolejnego raportu za 50 zł.

Wojciech Boczoń

Źródło:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 3 ~Zdezorientowana

SKOKi w ogóle biorą udział w systemie ognivo???

! Odpowiedz
0 3 ~Prezes_OGNIVO

Oczywiście, że nie biorą. Mało tego, podlegają pod BFG (w sensie, środki w nich są gwarantowane), a same nic do BFG nie wnoszą. Zatem czyż nie jest to idealna maszynka do wyciągania pieniędzy od klientów banków?

! Odpowiedz
0 5 ~Zdezorientowana odpowiada ~Prezes_OGNIVO

Wnosić nie wnoszą, za to większość wypłat z BFG idzie właśnie na SKOKi. Tak więc nie sposób się nie zgodzić z powyższym komentarzem.

! Odpowiedz
2 0 ~autor odpowiada ~Prezes_OGNIVO

A jednak biorą, co więcej - wnoszą składki na BFG.... Radzę się doszkolić...

! Odpowiedz
0 1 ~Prezes_OGNIVO odpowiada ~autor

Fakt. Chociaż w liczbach nadal wygląda to nie ciekawie (dane na poprzednią połowę roku):

Do tej pory pory SKOK kosztowały Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) już 4 mld zł.
Warto tę kwotę zestawić ze składkami, jakie poszczególne instytucje płacą na BFG. W 2014 r. banki wpłaciły do funduszu 1,2 mld zł, SKOK – zaledwie 16 mln zł, a Kasa Krajowa – 34 mln zł.

/źródło: http://bs.net.pl/aktualnosci/ile-kto-placi-na-bfg /

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~autor1 odpowiada ~autor

Biorą udział w systemie ognivo? Od kiedy??!

! Odpowiedz
0 0 ~Prezes_OGNIVO odpowiada ~autor1

W ognivo nie biorą udziału. Biorą udział w BFG. :)

! Odpowiedz
0 1 ~azaz

To się powoli robi taki polski standard : płacić po kilka razy za tę samą rzecz czy usługę ( np drogi, służba zdrowia,teraz jeszcze banki )

! Odpowiedz
3 17 ~Prezes_OGNIVO

Artykuł ściema - tak na prawdę jest 5 dni, a nie 3... Ognivo nie działa dobrze, system łapie przestoje, gubi zapytania itp. Centralna Informacja jest na etapie późnej bety, a nie jakiejś tam dobrze działającej usługi. Poza tym, w odniesieniu do BANKSTERÓW (~aaaaa) - człowieku, nie siej propagandy tylko ustawę poczytaj, jest określone jakie ma być % dla takich rachunków. I nie jest to opłacalny interes dla banków. Alee, to trzeba ruszyć łebkiem i poczytać co pisze w przepisach, a nie na forum bluzgać jeden na drugiego.
Poza tym, skoro nie dostałeś w testamencie, to może nie dla Ciebie kiełbasa?

I teraz tak poza tym, Wszystkim tutaj Państwu obecnym, życzę Wesołych Świąt! :)

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 0 ~wikart



Zgodnie z ustawą Prawo Bankowe, banki mają 3 dni na udzielenie odpowiedzi do KIR-u.
Kir dane zbiera, przetwarza i przesyła do banku, w którym klient wnioskował o informację.
Dla klienta wcale nie oznacza, że ma w ciągu 3 lub 5 dni dostać odpowiedź.

"Poza tym, skoro nie dostałeś w testamencie, to może nie dla Ciebie kiełbasa? "
Testament nie zawsze ma znaczenie. Spadek dostać można (i zwykle tak się dzieje) na podstawie kodeksu cywilnego.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz

Porównaj oferty

Sprawdź, które banki pożyczą pieniądze na najlepszych warunkach, i ile wyniesie miesięczna rata kredytu.

Znajdź najbardziej zyskowną lokatę bankową. Określ najważniejsze cechy, a wyszukiwarka wybierze najlepsze oferty.

Zapisz się na bezpłatny newsletter Bankier.pl