Agora spodziewa się największych spadków w reklamie zewnętrznej, prasowej oraz kinowej

2020-05-29 13:18
publikacja
2020-05-29 13:18
fot. Krzysztof Wierzbowski / FORUM

Agora spodziewa, że spadki wydatków reklamowych w tym roku będą największe w przypadku reklamy zewnętrznej, prasowej oraz kinowej, a najmniejsze w internecie - podali przedstawiciele grupy podczas piątkowej wideokonferencji. Należąca do Agory sieć kin Helios nie podjęła jeszcze decyzji o terminie ponownego otwarcia obiektów.

"Największego wpływu skutków pandemii spodziewamy się w przypadku segmentów kino, outdoor i prasa. W przypadku internetu spadek będzie niższy, spodziewamy się kilkunastoprocentowej zniżki. W przypadku pozostałych segmentów spadek będzie większy, rzędu 25-30 proc." - powiedziała członek zarządu Agnieszka Sadowska.

Agora szacuje, że w 2020 roku wartość rynku reklamy w Polsce spadnie o 20-25 proc.

Według danych Agory, w pierwszym kwartale wartość wydatków wzrosła o 0,5 proc. rok do roku, do 2,1 mld zł. Na wzrost wpłynęły wydatki na reklamę internetową, które wzrosły o 7,5 proc. - wszystkie inne segmenty rynku zanotowały spadki.

Należąca do grupy sieć kin Helios nie zdecydowała jeszcze, kiedy otworzy obiekty. Jak podał prezes Heliosa i członek zarządu Agory, Tomasz Jagiełło, sieć nie otworzy kin 6 czerwca, z kilku powodów: przede wszystkim nieznane pozostają wymogi sanitarne, które kina będą musiały spełniać, by móc działać. Jak dodał Jagiełło, dystrybutorzy filmów przesunęli ponadto premiery filmów, przez co kina nie będą miały czego wyświetlać w czerwcu. Pierwszymi dużymi produkcjami, które - zdaniem prezesa - mogą przyciągnąć widzów z powrotem do kin, będą: "Tenet" w reżyserii Christophera Nolana, którego premiera zaplanowana jest na 17 lipca oraz "Mulan" Disneya, którego debiut nastąpi tydzień później.

Agora podała w piątek, że spodziewa się spadku frekwencji w polskich kinach w 2020 r. o około połowę. Według szacunków grupy, frekwencja spadła w pierwszym kwartale do 12,2 mln sprzedanych biletów z 18,8 mln przed rokiem.

Kina w Polsce pozostają zamknięte od 12 marca ze względu na pandemię COVID-19. Obiekty będą mogły wznowić działalność od 6 czerwca, w nowym reżimie sanitarnym.

Segment filmowo-książkowy, pomimo zamknięcia kin w połowie marca, wypracował w pierwszym kwartale większość wyniku EBITDA grupy - zysk spadł jednak do 35 mln zł wobec 45,1 mln zł przed rokiem (spadek o 22 proc.). Wynik operacyjny spadł do 3,1 mln zł z 24,3 mln rok wcześniej, m.in. ze względu na odpis wartości spółki Foodio Concepts. Przychody obniżyły się o 11,3 proc. do 140,1 mln zł.

Jak podał prezes Bartosz Hojka, Agora nie planuje zamykania kolejnych tytułów prasowy, ale na bieżąco przygląda się sytuacji. W pierwszym kwartale grupa zrezygnowała z wydania dwóch miesięczników oraz zmniejszyła objętość i wolumen publikowanego dziennika.

W segmencie prasowym grupy EBITDA wzrosła do 2,1 mln zł wobec 8,5 mln zł ujemnego wyniku przed rokiem. Przychody spadły jednocześnie o 15,5 proc. do 52,5 mln zł, a koszty były niższe o 28 proc. i wyniosły 51,9 mln zł.

Członek zarządu ds. finansowych Grzegorz Kania podał, że grupa nie rozważa obecnie pozyskania środków z rynków kapitałowych, np. w formie emisji akcji. Agora liczy na szybki powrót do negocjacji z bankami na temat finansowania konsorcjalnego, które zostały przerwane na zaawansowanym etapie przez wybuch epidemii COVID-19.

Kania poinformował, że około dwie trzecie z planowanych przez grupę na drugi i trzeci kwartał 185 mln zł oszczędności dotyczy kosztów, które w lutym kwalifikowane były jako "koszty stałe".

"W większości są to koszty biznesów objętych lockdownem. W naturalny sposób największe oszczędności daje nam zwolnienie z płacenia czynszów w galeriach handlowych" - powiedział.

Agora szacuje, że wskutek pandemii w 2020 r. przychody grupy mogą istotnie się zmniejszyć, a wynik operacyjny będzie ujemny. Firma spodziewa się jednocześnie, że w drugim i trzecim kwartale wygeneruje 185 mln zł oszczędności.

Strata operacyjna grupy w I kw. sięgnęła 19,6 mln zł. Rok wcześniej grupa odnotowała 0,5 mln zł zysku.

Przychody grupy wyniosły w pierwszym kwartale 289,6 mln zł, co oznacza spadek o 6,1 proc. rok do roku. Spadki miały miejsce głównie w przypadku sprzedaży biletów do kin (o 20 proc. mniejsze rok do roku) oraz sprzedaży barowej w kinach (spadek o 16,5 proc.) - kina w Polsce są zamknięte od 12 marca ze względu na pandemię COVID-19. Spółka szacuje ponadto, że spadek frekwencji w polskich kinach w 2020 r. może sięgnąć 50 proc. w porównaniu z 2019 r. (PAP Biznes)

kuc/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (1)

dodaj komentarz
katzpodola
Im szybciej padnie tym lepiej dla Polski.

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki