W Łodzi powstaje kolej podziemna, która będzie służyć mieszkańcom aglomeracji. Tu będą się też krzyżowały najważniejsze szlaki komunikacyjne w Polsce - mówił w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na konferencji ws. rozbudowy Łódzkiego Węzła Kolejowego.

"Dworzec (Łódź Fabryczna) musi zacząć żyć. Robimy wszystko, aby do tego doprowadzić. To ważne, że w Łodzi powstaje kolej podziemna, która również będzie służyła mieszkańcom w tej komunikacji aglomeracyjnej. To ważne, że samorząd województwa łódzkiego wraz z kolejami łódzkimi będzie mógł zaproponować, dzięki rozwiązaniom technicznym zrealizowanym podczas budowy tuneli, mieszkańcom Łodzi, aglomeracji łódzkiej doskonały środek transportu" - mówił Adamczyk podczas konferencji zorganizowanej na Dworcu Łódź Fabryczna.
Minister podkreślił, że w tym miejscu będą się także "krzyżowały najważniejsze szlaki komunikacyjne w Polsce".
Jak mówił, celem tej inwestycji i zwiększenia oferty przewozowej całego programu rozbudowy kolei jest zapewnienie kolei "bezpiecznej, przewidywalnej i komfortowej", która skłoni Polaków, by częściej jeździli pociągami.
Według szefa resortu infrastruktury Polacy już wracają na kolej. "Przypomnę 310 mln pasażerów przewiezionych przez polskie koleje w ubiegłym roku - to jest swoisty rekord. To powrót do wielkości sprzed 8-10 lat" - zaznaczył Adamczyk. Dodał, że rząd, dostrzegając potrzeby inwestycyjne, zwiększył finansowanie w krajowym programie kolejowym do 70 mld zł, a dzięki inwestycjom kolejowym i drogowym Polska stała się liderem w wydatkowaniu środków unijnych.
Według Adamczyka Polska "w niczym nie odstaje od wszystkich tych, którzy w Europie realizują nowoczesne połączenia komunikacyjne". W jego opinii jesteśmy także liderem w wydatkowaniu środków UE na inwestycje kolejowe i drogowe. "Kiedy obejmowaliśmy rząd byliśmy na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Dajemy dobry przykład naszym działaniem i mam nadzieję, że KE, która dostrzega te starania utrzyma finansowanie w kolejnej perspektywie co najmniej na tym samym poziomie" - dodał.
Zarówno Adamczyk, jak i obecny na konferencji wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński, podkreślali, jak ważny jest fakt, że inwestycja realizowana jest zgodnie z przyjętym planem.
"Inwestycja jest niezagrożona, toczy się zgodnie z harmonogramem. Zakupione zostały wielkie tarcze do drążenia tunelu. Podziemna łódzka kolej będzie służyła całej Polsce. Technologie, jakie zostały zatwierdzone, są bezpieczne także dla tego, co znajduje się na powierzchni. Nasi specjaliści bardzo dbają o to, by nie było żadnych negatywnych konsekwencji wykonywania tak rozległych robót pod powierzchnią ziemi" - podkreślił wicepremier.
Gliński przypomniał, że na terenie Łodzi zlokalizowane zostaną dwa nowe przystanki - Śródmieście i Polesie, co sprawi, że kolej będzie służyć mieszkańcom do codziennego transportu w obrębie miasta. Zauważył także, że dzięki tunelowi w pełni wykorzystany zostanie podziemny Dworzec Łódź Fabryczna.
"Z przerażeniem dowiedziałem się, że 90 proc. kosztów, jakie koleje ponoszą na utrzymanie dworców idzie na ten właśnie dworzec w Łodzi. Obecnie jest wciąż nieprzydatny, ale po ukończeniu tej inwestycji to się zmieni" - podkreślił.
Przebieg planowanej inwestycji przedstawił wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe Arnold Bresch. Zgodnie z projektem "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" powstaną tunele o łącznej długości około 7,5 km, w tym jeden dwutorowy o długości ok. 3 km, oraz cztery jednotorowe o łącznej długości około 4,5 km. Część tunelu wydrążona zostanie tarczą TBM (około 3 km), a przy pozostałych użyte zostaną metody odkrywkowe i górnicze.
Pomiędzy stacją Łódź Fabryczna a posterunkiem odgałęźnym Łódź Włókniarzy zostaną wybudowane dwa nowe przystanki osobowe - Łódź Śródmieście i Łódź Polesie.
"Łączna długość nowej linii kolejowej wyniesie ok. 13 km. Pozwoli ona na poprawę komunikacji kolejowej w Polsce i w samym mieście, zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów regionalnych i dalekobieżnych, zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych i zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu" - dodał Bresch.
Wartość projektu to ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie ponad 1,4 mld zł. Pierwsze prace przygotowawcze do drążenia tunelu rozpoczną się w czerwcu, a zakończenie inwestycji zaplanowane jest na koniec 2021 r.(PAP)
autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ je/