Grodno spodziewa się utrzymania wysokich dynamik wzrostu sprzedaży w kolejnych kwartałach, a jednym z priorytetów zarządu na najbliższe miesiące jest rozwój w e-commerce – powiedział prezes Andrzej Jurczak. W jego ocenie, ożywienie w branży dystrybucji elektrotechniki może potrwać do 2023 r.


"W zeszłym roku obrotowym, 2020/21, była bardzo duża niepewność w branży związana z pandemią. Natomiast dzięki segmentowi OZE poradziliśmy sobie bardzo dobrze – sprzedaż wzrosła o 14 proc. rdr, podczas gdy cała branża – jak podaje SHE – wzrosła ok. 1 proc. Kolejny rok rośniemy więc szybciej niż rynek. Podobnie było w pierwszym kwartale tego roku obrotowego i jestem spokojny o wysokie dynamiki wzrostów sprzedaży, jeśli chodzi o kolejne miesiące oraz kolejne dwa lata. Utrzymujemy dwucyfrową dynamikę, co jest też naszym długoterminowym planem" – powiedział prezes.
"W perspektywie nie tylko do końca roku, ale i końca 2022 r. nie przewidujemy zachwiania na rynku dystrybucji. Naszym celem jest bycie numerem 1 tej branży w Polsce" – dodał Jurczak.
W jego ocenie, ożywienie w dystrybucji - w perspektywie do 2023 r. - związane jest z dobrym czasem dla branży budowlanej, która przeżywa rozkwit dzięki większym potrzebom inwestycyjnym.
"Wiele inwestycji w zeszłym roku zahamowało, teraz mamy ich więcej. Ponadto wiele osób lokuje środki w nieruchomości, co wynika ze zmiany przyzwyczajeń spowodowanych przez Covid – to także przyczynia się do boomu w budownictwie" – powiedział prezes.
"Będziemy beneficjentem tego ożywienia i to pokazał początek roku obrotowego 2021/22. W lipcu, po raz pierwszy w historii, zanotowaliśmy przychody na poziomie ponad 90 mln zł w jednym miesiącu, 54 proc. wyższym rdr" – dodał.
Prezes uważa, że jednocześnie, pomimo dobrych perspektyw, rynek jest nieprzewidywalny – z uwagi na zauważalne braki komponentów i przerwane łańcuchy dostaw.
Jego zdaniem, przewagą konkurencyjną Grodna jest m.in. brak problemów z zaopatrzeniem – z czym zmagają się małe hurtownie, przez co wiele z nich może zniknąć z rynku.
"Dostawcy chcą współpracować z dużym partnerem, który ma solidną bazę logistyczną – jak Grodno. Mamy dostęp do zaopatrzenia i wykorzystujemy tę przewagę wzmacniając naszą pozycję w dystrybucji" – dodał Jurczak.
W roku obrotowym 2020/21 Grodno odnotowało wzrost zysku netto o 19 proc. rdr do 13,7 mln zł oraz wzrost przychodów o 14 proc. do 711,7 mln zł. Szacowane wyniki w pierwszym kwartale 2021/22 wynoszą natomiast 8,3 mln zł – w przypadku zysku netto – i 241,3 mln zł – na poziomie przychodów. Oznacza to wzrost o odpowiednio 43 i 62 proc. rdr.
"Pierwszy kwartał bieżącego roku obrotowego wynikowo to najlepszy kwartał w historii firmy, a trzeba dodać, że w ubiegłym roku na wyniki wpływ miały zdarzenia jednorazowe – wsparcie związane z Covid-19 oraz przesunięcie premii pracowniczych, więc te dynamiki wzrostu mogłyby być jeszcze wyższe" – ocenił prezes.
Jak powiedział, Grodno rośnie we wszystkich obszarach działalności, nie tylko w OZE, które spółka wskazuje jako jeden z motorów wzrostu wyników w ostatnich kwartałach. Zyskuje także obszar elektrotechniki, grzejnictwa czy oświetlenia.
"Branże związane z hotelami czy galeriami handlowymi były uśpione w okresie Covidu, ale teraz następuje w nich ożywienie, a my notujemy wzrosty dzięki przeprowadzanym wymianom oświetlenia" – dodał prezes.
PLANOWANE INWESTYCJE W E-COMMERCE I LOGISTYKĘ
Grodno od lat działa w branży oświetleniowej, jednak grupa postanowiła rozbudować swoją ofertę i kanały sprzedaży w segmencie oświetlenia dekoracyjnego poprzez przejęcie sklepu internetowego iluve. Umowa zakupu sklepu została zawarta w maju.
"Segment oświetlenia dekoracyjnego jest zdominowany przez e-commerce. Zależy nam na rozwinięciu kompetencji w tym obszarze i wykorzystaniu najlepszego kanału sprzedaży – stąd decyzja o akwizycji" – powiedział Jurczak.
Jak dodał, to właśnie e-commerce jest priorytetem zarządu, jeśli chodzi o rozwój.
"Zmiany społeczne powodują, że klient chce kupować towary przez internet. Widzimy więc potrzebę rozwoju e-commerce w B2B i B2C. To jeden z kanałów szybkiego wzrostu grupy" – ocenił.
"Przez lata rozwijaliśmy się poprzez przejęcia firm z branży elektrodystrybucyjnej, przejęcia oddziałów, teraz natomiast rozważamy też rozwój przez akwizycje sklepów internetowych" – dodał prezes.
Grupa rozważała przejęcie aktywów wchodzących w skład przedsiębiorstwa handlowego działającego w branży grzejnictwa i hydrauliki budynkowej, ale w kwietniu zdecydowała o ich nienabywaniu. Jak powiedział prezes, grupa nadal poszukuje możliwości przejęć w tym obszarze.
W zakresie inwestycji, obecnie zarząd koncentruje się na rozwoju e-commerce oraz logistyki.
"Skupiamy się na rozbudowie centrum dystrybucji oraz inwestycjach związanych z automatyzacją dystrybucji. Zakończenie rozbudowy magazynu planowane jest na koniec grudnia 2021 r., natomiast w kolejnych miesiącach będziemy wdrażać systemy automatyki magazynowej" – powiedział Jurczak.
Dominika Antoniak (PAP Biznes)
doa/ ana/