Wartość sprzedaży muzyki w Polsce wyniosła w 2023 r. ponad 671,5 mln zł, co stanowi wzrost o 18,3 proc. rdr - wynika z raportu przygotowanego przez Związek Producentów Audio Video. Polska znalazła się na 18. miejscu w rankingu największych rynków muzycznych świata.


"Za systematyczne wzrosty na rynku muzycznym odpowiedzialna jest sprzedaż cyfrowa, która w Polsce stanowi już prawie 74 proc. całości rynku (66,4 proc. uwzględniając wszystkie kanały przychodów z obrotu nagraniami). W 2023 r. na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o ponad 16,5 proc. więcej niż w ubiegłym roku, co przełożyło się na ponad 520 mln zł przychodu" - napisano w komunikacie prasowym.
"Sprzedaż fizyczna, pomimo spadku udziału płyt CD (-10,45 proc.), utrzymała wielkość zbliżoną do poprzedniego roku, tj. przy wzroście o 1,6 proc. przekroczyła poziom 151 mln zł. Zagwarantował to głównie rosnący udział sprzedaży płyt winylowych, który przy wzroście o 27,7 proc. wygenerował ponad 61,6 mln zł przychodu" - dodano.
Jak wynika z raportu ZPAV, najpopularniejszą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming.
"W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku wygenerował ponad 516 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,4 proc. sprzedaży cyfrowej oraz 66 proc. sprzedaży całkowitej. Co ważne, wzrost ten został odnotowany przy systematycznie rosnącym udziale płatnych subskrypcji, które dzięki wzrostowi rok do roku o 25,9 proc. stanowią już około 2/3 przychodu ze streamingu" - napisano.
"Mimo spadku sprzedaży płyt CD w 2023 r. nośnik ten nadal odpowiadał za 12,7 proc. całości sprzedaży, generując przychód na poziomie 85 mln zł. Płyty winylowe w 2023 r. odpowiadały za 40,7 proc. przychodu ze sprzedaży nośników fizycznych i 9,2 proc. sprzedaży muzyki ogółem" - dodano.
Poniżej wartość sprzedaży muzyki w Polsce w 2023 roku | |||
---|---|---|---|
wartość w tys. zł | udział w proc. | porównanie rdr w proc. | |
sprzedaż łącznie | 671.556 | 100 | 18,3 |
sprzedaż cyfrowa | 520.020 | 73,6 | 16,5 |
sprzedaż fizyczna | 151.535 | 26,4 | 1,6 |
pat/ gor/