Konsorcjum NEXT-E, w skład którego wchodzi m.in. MOL, podpisało umowę grantową z Agencją Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci, na podstawie której otrzyma 18,84 mln euro na budowę sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych na terenie 6 krajów Europy Środkowo-Wschodniej - podał MOL w komunikacie prasowym.
"Środki te pokryją część kosztów budowy 222 szybkich (50kW) oraz 30 ultra-szybkich (150-300 kW) stacji ładowania wzdłuż najważniejszych szlaków drogowych transeuropejskiej sieci transportowej" - napisano w raporcie.
Sieć NEXT-E ma być kompatybilna w ramach współpracujących krajów, ale też z sieciami funkcjonującymi w krajach Europy Zachodniej.
"Dzięki temu, docelowo powstanie jedna, zintegrowana sieć obejmująca całe terytorium Unii Europejskiej" - podał MOL.
Sieć NEXT-E obejmie swoim zasięgiem Czechy, Słowację, Węgry, Słowenię, Chorwację i Rumunię.
W lipcu tego roku Komisja Europejska podjęła decyzję o współfinansowaniu projektu NEXT-E w ramach instrumentu "Łącząc Europę".
W skład konsorcjum, poza grupą MOL, wchodzą: E.ON Group (poprzez swoje spółki na Słowacji, w Czechach, na Węgrzech oraz w Rumunii), Hrvatska elektroprivreda w Chorwacji oraz PETROL (w Słowenii i Chorwacji), a także koncerny samochodowe Nissan i BMW.
Jak podaje MOL, dotychczas stacje ładowania samochodów elektrycznych były rozmieszczane w sposób nieskoordynowany, co powodowało nakładanie się ich lokalizacji, bądź powstawanie luk w sieci. Projekt NEXT-E ma rozwiązać ten problem i umożliwić długodystansowe podróże międzynarodowe.
"Ostatecznym celem naszych działań jest umożliwienie obywatelom podróżowania pojazdami napędzanymi paliwami alternatywnymi w całej Unii Europejskiej" – poinformował cytowany w komunikacie Herald Ruijters, szef dyrekcji generalnej ds. mobilności i transportu w Komisji Europejskiej.
Pierwsze szybkie stacje ładowania pojawią się przy wschodnioeuropejskich trasach w 2018 r. Montaż ich ultra-szybkich wersji zaplanowano na rok 2019, kiedy na rynku będą już dostępne pojazdy elektryczne o dużym zasięgu, a cały projekt zostanie sfinalizowany do końca 2020 r. (PAP Biznes)
morb/ ana/























































