REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

NBP: Podatek bankowy może mieć negatywny wpływ na efektywność polityki pieniężnej

2015-12-18 15:54
publikacja
2015-12-18 15:54
NBP: Podatek bankowy może mieć negatywny wpływ na efektywność polityki pieniężnej
NBP: Podatek bankowy może mieć negatywny wpływ na efektywność polityki pieniężnej
fot. Marek Wiśniewski / / Puls Biznesu

NBP ocenia, że wprowadzenie projektowanego podatku bankowego może mieć negatywny wpływ na efektywność polityki pieniężnej, będzie prawdopodobnie skutkować wzrostem marż i kosztów kredytów, a długim okresie może dojść do niekorzystnych zmian w strukturze akcji kredytowej banków.

"Wprowadzenie podatku może też mieć negatywny wpływ na efektywność polityki pieniężnej. Ograniczenie finansowania części przedsiębiorstw może obniżyć wrażliwość dynamiki inwestycji na zmiany stóp procentowych banku centralnego. Innym czynnikiem strukturalnym, który mógłby ograniczyć efektywność prowadzenia polityki pieniężnej byłaby wspomniana wcześniej realokacja części portfeli kredytowych do bilansów zagranicznych podmiotów dominujących grup kapitałowych, w których funkcjonują banki krajowe objęte omawianym podatkiem" - napisał NBP w opinii do projektu ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych.

"Z kolei ewentualna zmiana struktury aktywów finansowych gospodarstw domowych mogłaby osłabić siłę wpływu zmian stóp procentowych banku centralnego na zachowania gospodarstw domowych w zakresie konsumpcji i oszczędności" - dodano.

NBP ocenił, że wprowadzenie projektowanego podatku będzie prawdopodobnie skutkować wzrostem marż i kosztów kredytów, w szczególności w przypadku kredytów charakteryzujących się dotychczas niskimi marżami i niską rentownością, takich jak kredyty mieszkaniowe.

"(...) Proponowana konstrukcja podatku może sprzyjać ograniczeniu podaży kredytów dla najlepszych (i w konsekwencji niskomarżowych) klientów korporacyjnych, co mogłoby zaburzać procesy inwestycyjne. W to miejsce może pojawić się akcja kredytowa finansująca przede wszystkim bieżącą konsumpcję gospodarstw domowych" - dodano.

NBP zwrócił uwagę, że oprócz grupy banków charakteryzujących się dobrą sytuacją finansową i wysoką odpornością na szoki nawet w obliczu prognozowanego spadku zyskowności w najbliższych latach, istnieje grupa banków słabszych, o niższej rentowności i relatywnie niższych wskaźnikach adekwatności kapitałowej.

"Negatywny wpływ wprowadzenia projektowanego podatku w połączeniu z innymi regulacjami zwiększającymi obciążenia banków będzie największy właśnie w przypadku tych banków. Opodatkowanie aktywów, a nie wyniku finansowego może, w przypadku niektórych z nich, spowodować powstanie strat" - dodano.

W opinii NBP wskazane byłoby ograniczenie ryzyka dalszego pogorszenia się sytuacji banków, które obecnie znajdują się w słabszej sytuacji finansowej, poprzez "co najmniej" zwolnienie z podatku banków realizujących program postępowania naprawczego.

"W takich warunkach wprowadzenie nowych obciążeń mogłoby istotnie utrudnić poprawę tej sytuacji z negatywnymi skutkami dla stabilności całego sektora" - napisano.

NBP ocenia, że po wprowadzeniu podatku objęte nim banki mogą podejmować działania w celu ograniczenia bazy podatkowej, tj. ograniczenia wykazywanej wartości aktywów.

W przypadku kredytów oferowanych największym przedsiębiorstwom oraz finansowania konsorcjalnego, np. dużych projektów infrastrukturalnych, krajowe banki działające w ramach międzynarodowych grup kapitałowych mogą, zdaniem NBP, dążyć do księgowania udzielanych kredytów w bilansie zagranicznego podmiotu dominującego (lub innego zagranicznego podmiotu w ramach grupy kapitałowej).

"Tego typu operacje prowadziłyby do wzrostu zadłużenia zagranicznego sektora przedsiębiorstw, a w efekcie również do pogłębienia ujemnej wielkości międzynarodowej pozycji inwestycyjnej netto, co mogłoby pogarszać percepcję ryzyka naszej gospodarki oraz skutkować wzrostem premii za ryzyko" - napisano w opinii.

NBP stwierdził, że można spodziewać się spadku podaży wysokokwotowych i nisko rentownych kredytów hipotecznych i komunalnych.

NBP ocenia, że banki mogą dążyć do redukcji niskooprocentowanych aktywów płynnych w postaci obligacji skarbowych, co z jednej strony może skutkować pogorszeniem pozycji płynnościowej sektora, z drugiej zaś dodatkową podażą na wtórnym rynku papierów skarbowych, spadkiem cen obligacji i wzrostem kosztów obsługi długu publicznego.

Zdaniem NBP nowy podatek może zwiększać atrakcyjność transakcji pozabilansowych oraz znaczenie podmiotów sektora shadow banking nieobjętych podstawą opodatkowania, a także może wzrosnąć skłonność banków do przeprowadzenia transakcji sekurytyzacyjnych. (PAP)

seb/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (11)

dodaj komentarz
~księgowy
To co z podatków poszło do bankruta Ukrainy
k-7
Nowe podatki dla zwykłych ludzi to "konieczne reformy". Nowe podatki dla banków i hipermarketów to ,jak donoszą niemieckie media, PO i Nowoczesna podnoszą larum, że to "zamach na wolność gospodarczą".
~Księga_URODZAJU
Politycy zaburzają podatkiem bankowym możliwość skutecznego prowadzenia polityki pieniężnej, skutecznie marginalizując wpływ decyzji RPP co do stóp procentowych na realną gospodarkę, poprzez wpływ na rynkowe koszty kapitału i ich wolumeny !!! Jest to niebezpieczne dla całej gospodarki

Za 1 złotówkę pozyskaną z PODATKU BANKOWEGO,
Politycy zaburzają podatkiem bankowym możliwość skutecznego prowadzenia polityki pieniężnej, skutecznie marginalizując wpływ decyzji RPP co do stóp procentowych na realną gospodarkę, poprzez wpływ na rynkowe koszty kapitału i ich wolumeny !!! Jest to niebezpieczne dla całej gospodarki

Za 1 złotówkę pozyskaną z PODATKU BANKOWEGO, społeczeństwo zapłaci 2,20-2,90 złotych !!!

Prognoza z Lipca 2015 r. mówi o koszcie 85 mld PLN dla Rynku Kapitałowego w 2015 r.
i kosztach NETTO(spadek wzrostu PKB) corocznych(6,5-10,5) mld PLN pomnożona przez zagregowany współczynnik wzrostu podstawy opodatkowania w okresie obowiązywania podatku bankowego, do roku, na który jest liczony podatek bankowy.
Firmy Ubezpieczeniowe zapłacą ok 0,5 mld podatku bankowego rocznie.

Podatek Bankowy „Sprzedany” LUDOWI jako UDOMOWIENIE banków.

Od tego jest: KNF, ZBP, i Urząd Ochrony Konsumentów. Represyjne (podatkiem bankowym) sprzedanie tego tematu, może spowodować:
- działania skutkujące ograniczaniem działalności kredytowej,
- wymuszony „ techniczny ” wzrost kosztów kapitału, ze względu na „ techniczną ” zmianę środowiska w jakim funkcjonują banki,
- pogorszyć sprawność działania mechanizmu, powodując „ przejściowy ” okres adaptacyjny, do momentu zrównoważenia ryzyk, także ryzyk w całym SYSTEMIE BANKOWYM

podatek bankowy: 0,39%, aktywa do 4 mld PLN zwolnione z podatku, dla tzw. SKOKÓW=0%:

1. STRATY 2015r. ok.85 mld PLN - na wartościach aktywów w OFE + PZU + inwestorzy indywidualni + papiery dłużne + koszty spadku wzrostu PKB w stosunku do tego jaki można by było osiągną bez tego REPRESYJNEGO Podatku( związane z zachowaniem konsumentów, banków i kosztu kapitału).

Straty w 2015r. ok 85 mld PLN i czasowe przesunięcie strat corocznych na 2016r,…..…,….….,…….

1 .STRATY2015r. ok. 85 mld PLN w 2015 r.

2. od 2016 r. i kolejnych latach, Corocznie w PROCENTACH:

Podatek Bankowy=0,39% * (1 bilon 200 mld PLN/rocznie)= ok. 4,7mld PLN
Przychody Łącznie ok. 5,5 mld PLN = 4,7mld PLN + ok. 0,8 mld PLN (dodatkowe łącznie)

Baza do obliczeń wpływu: urocznowiony spadek wzrostu PKB2015
Koszty(urocznowione) =(11–15) mld PLN
STRATA = Koszty(uroczn.) - Przychody(uroczn.) =(11-15)mld PLN – 5,5 mld PLN =(5,5-9,5)mld PLN

Coroczny spadek wzrostu PKB( trwały i systemowy) ok.(0,31-0,57)% PKB w stosunku do PKB(bez podatku). Koszt tego kapitału jest w wysokości: (100-170)% w skali roku. Osobiście nie chcę być obciążany tak DROGIM kredytem dla realizacji tego PROJEKTU. Skarb Państwa i Samorządy zadłużają się, obciążając MNIE kredytami o koszcie rzędu (3-5)% w skali roku i mnie to wystarczy. Udział kredytów w PKB ok.60% ok. 1 bilion PLN - Skarb Państwa obsługa, emisje, rolowania, Samorządy to samo, Przedsiębiorcy: linie, bieżące, inwestycyjne, obligacje, Konsumenci indywidualni: hipoteczne, konsumpcyjne, chwilówki itd.

Podsumowanie:
To co PIS proponuje to może być zamęt na rynku kapitałowym, zubożenie społeczeństwa, trwałe świadome obniżanie długoterminowego PKB, w stosunku do PKB bez tych obciążeń podatkowych. NBP nie przeprowadziło analiz w przedmiotowej sprawie. Węgry obniżają wysokość tego podatku wprowadzonego w 2010 r. z 0,53% do 0,31% w roku 2016 r. i będą go ZMNIEJSZAĆ dalej w latach 2017-2019 r.. ( dlaczego ?!, skoro jest taki POŻYTECZNY ! ).

Podatek jest liczony od (1 bilon 200 mld PLN)*0,39% = ok. 4,7 mld PLN, aktywa własne banków to tylko ok. 150 mld PLN, reszta to NASZE pieniądze !(1 bilion 200 mld/PLN to depozyty obywateli, przedsiębiorców, samorządów, itd.). Oczywiście bierzemy pod uwagę, ze pasywa=aktywa banków.
Ściśle aktywami są udzielone, udzielane KREDYTY.

„Pozytywnym skutkiem” i w kalkulacji uwzględnionym będzie poszukiwanie dalszych, znacznych obniżek kosztów działalności operacyjnej banków. Opisałbym go mianem „rewolucyjny”.

Następnym „pozytywnym efektem”(sarkazm) z tak wprowadzonego podatku będzie moim zdaniem polepszenie wyników w sprawozdaniach finansowych SKOKÓW, choć niekoniecznie musi mieć on trwały charakter, a wszystko w ramach skoku SKOKÓW na udziały rynkowe.
Na to też należy zwrócić uwagę, aby posłowie nie wprowadzali USTAW, które zaszkodziłyby także gospodarce i WSZYSTKIM kredytobiorcom !!! - mam dość idiotyzmów

Skrót:
tego nie da się usprawiedliwić !!!

przychód łączny od banków= 5,5 mld PLN łącznie z korzyściami podatkowymi i innymi

koszty = (11,0-15,0) mld PLN,

a po uwzględnieniu niższego CIT przyjęto 1 mld PLN (oczym poniżej)

Koszt łęczne= (12,0-16,0) mld PLN

koszt kapitału w % = (120-190)% rocznie,

Coroczny spadek wzrostu PKB( trwały i systemowy) ok.(0,37-0,60)% PKB w stosunku do PKB(bez podatku).


Podatek Bankowy

Banki zagraniczne od 2016 r. wyprowadzą legalnie około 3-5 mld PLN dochodu bez opodatkowania CIT(19%), a koszty „z tego tytułu” mogą być polskich księgach uwzględnione.
Stanowi ubytek przychodu księgowego w wysokości ok. 15-25 mld PLN(wolumen kredytów) !!!.

„Wiceprezes ZBP zwrócił uwagę na jeszcze jeden element projektu - podatkiem mają być objęte polskie oddziały zagranicznych banków. - To zapewne spowoduje, że największe kredyty będą księgowały w bankach matkach, co będzie zgodne z prawem - mówił Groszek.”

Podatek CIT od banków będzie z tego powodu w roku 2016 o ok 25-35% (0,7-1 mld PLN) niższy,
jak możliwy bez tego podatku

http://tvn24bis.pl/pieniadze,79/zbp-banki-beda-reagowac-na-podatek-bankowy,602693.html
~Księga_URODZAJU
Jeden z przykładów skutku braku efektywności !!!

„Daliśmy Radę” – pierwszy sukces, marże w górę, a to jest proces dostosowawczy !

Hasło na 2016 r. "Damy Radę" oprocentowanie lokat do 1,25% !

PIS "maluje" obraz rzeczywistości pt.: „Tylko dla IDIOTÓW”
Jest JEDEN trik utrata niezależności
Jeden z przykładów skutku braku efektywności !!!

„Daliśmy Radę” – pierwszy sukces, marże w górę, a to jest proces dostosowawczy !

Hasło na 2016 r. "Damy Radę" oprocentowanie lokat do 1,25% !

PIS "maluje" obraz rzeczywistości pt.: „Tylko dla IDIOTÓW”
Jest JEDEN trik utrata niezależności RPP. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1. NBP marionetką PISu
2. Wprowadzenie podatku bankowego

Punkty: 1. i 2. Będą wprowadzone w życie SYNCHRONICZNIE !!!


Punkt 1

NBP obniży stopy procentowe o (0,50-1,00) pkt %, po to aby banki mogły dostosować swoje.
Cel neutralizacja wpływu kosztu podatku bankowego na system bankowy i PKB
( tzw. ZAKAMUFLOWANIE jego negatywnego wpływu ).

Krótko: " Rodacy nic się nie stało ", a właśnie, że się stało, NAS nie oszukacie !!!

Punkt 2

2. Wprowadzeniu podatku bankowego

Wystarczy, aby banki obniżyły poziom oprocentowania depozytów o 0,25 pkt % i podniosły marże o (0,75-1,50) pkt % i po problemie. Koszt kapitału dla klienta pozostanie bez zmian, a Wyniki banków będą OK !!

Wpływ na dochodowość sektora bankowego:

(0,75-1,5)%ok.150 mld PLN(kredyty)+0,25%* ok.0,5 bilion PLN(depozyty) = ok.2,75 mld PLN rocznie dochodu. Spadek wolumenu kredytów z 175 mld PLN na 150 mld PLN !!!!

Prowizje i opłaty itd. też będą dostosowane wzrost o (500-800) mln PLN

„Wredota” tego typu zagrań przez rządzących w oczach obywateli jest i będzie oczywistością
~Księga_URODZAJU
To, że 99,9999% Obywateli nie ma dostępu do wyników prognoz symulacji makroekonomicznych

Modelu PKB Polski, nie znaczy, aby jawnie rządzący rozmijali się z prawdą !!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
~zez
Widać że Belka nie może się zdecydować czy iść na wojnę z PiS i ewentualnie dostać jakiś ochłap od PO po zakończeniu kadencji prezesa NBP oraz mieć problemy prawne za to co gadał przy "ośmirnicznkach" czy jednak łasić się do PiS kupując sobie względnie spokojną emeryturę po odejściu z NBP
~Jasko
Czy prof. Belka nie ma prawa wyrażać swych poglądów tylko dlatego, że też jest prezesem.
Mówi rzeczy będące oczywistą oczywistością. Przynajmniej część wymienionej kwoty podatku pośrednio obciąży klientów banków. Prezes wszystkich prezesów nie ma konta w banku, więc zakłada, że konta w bankach mają ludzie gorszego sortu i jako
Czy prof. Belka nie ma prawa wyrażać swych poglądów tylko dlatego, że też jest prezesem.
Mówi rzeczy będące oczywistą oczywistością. Przynajmniej część wymienionej kwoty podatku pośrednio obciąży klientów banków. Prezes wszystkich prezesów nie ma konta w banku, więc zakłada, że konta w bankach mają ludzie gorszego sortu i jako tacy winni dorzucić do PiSowskiej tacy
~zez odpowiada ~Jasko
Skoro to są "oczywiste oczywistości" to po co cały ten raport? Co następnego NBP opublikuje, że woda jest mokra a słońce świeci?
~Muzykant odpowiada ~Jasko
Belka nie ma moralnego prawa krytykować planowanego podatku od udzielonych kredytów, albowiem jako min. finansów sam obłożył 19% podatkiem odsetki od wszystkich depozytów, nawet jednogroszowych. Chyba, że ma mentalność Kalego - ale kto mu dał tytuł profesorski, bo to zobowiązuje...
~vvf
najpierw obniżą efektywność pracy NBP, a potem stwierdzą, że NBP jest nieefektywny i w ciągu jednego dnia zlikwidują go ustawą

Powiązane: Podatek bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki